شناسهٔ خبر: 63159 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد؛

تبادل‌نظر پیرامون دستاوردها و چالش‌های صنعت قیر کشور/برگزاری نشست تخصصی کمیسیون عمران مجلس و دستگاه‌های اجرایی با تولیدکنندگان قیر کشور

جلسه نشست تخصصی کمیسیون عمران مجلس و دستگاه‌های اجرایی با تولیدکنندگان قیر کشور با تاکید بر دستاوردها و چالش‌های صنعت قیر کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی در نشستی تخصصی با تولیدکنندگان قیر کشور، پیرامون دستاوردها و چالش‌های صنعت قیر کشور بحث و تبادل نظر نمودند.

در این نشست تخصصی که با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و تنی چند از اعضای این کمیسیون و همچنین برخی از مدیران اجرایی مرتبط با حوزه روسازی راه‌ها و معابر کشور، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در محل مرکز تحقیقات برگزار شد،  ضمن ارائه آخرین آمارها در صنعت قیر و آسفالت کشور و همچنین وضعیت تولید این محصول، تنگناهای اعتباری و قوانین از سوی تولیدکنندگان قیر کشور طرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت‌های چند سال اخیر این مرکز در حوزه قیر و آسفالت را ارائه نمود و در ادامه مهندس قدیم رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز، ضمن معرفی کارگروه‌های تخصصی قیر و آسفالت در مرکز تحقیقات، اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را تشریح کرد.

وی در این خصوص به معرفی برخی از پروژه‌های ملی خاتمه یافته از جمله دوجداره‌سازی تانکرهای حمل قیر، توسعه گواهینامه‌های فنی در حوزه کارخانجات آسفالت، قیر خالص و قیرهای امولسیونی و همچنین معرفی فناوری‌های نوین ملی از قبیل قیر حاوی پودر لاستیک و آسفالت‌های لایه نازک و آسفالت‌های حفاظتی و انواع قیرهای اصلاح شده پرداخت.

رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قیر جایگاه سوم در صادرات غیرنفتی را در چند سال اخیر به خود اختصاص داده، در تشریح آمار و ارقام قابل توجه در این صنعت افزود: در حال حاضر مصرف سالانه قیر در صنعت روسازی کشور حدود ۳ میلیون تن می‌باشد و قیمت سالانه آسفالت مصرفی در کشور نیز ۲۱ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین ارزش فعلی شبکه راه‌های کشور حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و برای نگهداری در سطح بین‌المللی ضرورت دارد تا سالانه حدود ۸ هزار میلیارد تومان صرف این سرمایه ملی شود. با این کار ضمن حفظ سرمایه‌های ملی و رضایت بهره‌برداران از شبکه راه‌های کشور، کاهش تلفات جاده‌ای را شاهد خواهیم بود.  

وی با بیان اینکه ارزش قیر صادراتی حدود یک میلیارد دلار بوده و رتبه سوم صادرات غیرنفتی در کشور بعد از محصولات پتروشیمی و گاز مربوط به این محصول می‌باشد، بر قابلیت صادراتی حتی در شرایط تحریمی قیر تاکید نمود و گفت: برای حفظ منافع ملی ضرورت دارد تا ضمن بکارگیری روش‌های اصولی و استاندارد تولید و مصرف آسفالت و افزایش عمر رویه راه‌ها و معابر کشور، امکان صادرات این محصول به کشورهای دیگر را بیش از پیش فراهم کنیم.

در بخش دیگری از نشست تخصصی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی با تولیدکنندگان قیر کشور، تولیدکنندگان با ارائه آخرین وضعیت تولید این محصول، موارد مربوط به تنگناهای اعتباری و قوانین در این حوزه را بیان نمودند. وضعیت قیر در بودجه ۱۳۹۸ و برخی قوانین که به موقع و با رعایت تمام جوانب تصویب و ابلاغ می‌شود از جمله محورهایی بود که در این بخش از سوی تولیدکنندگان قیر کشور طرح شد.

مطاعی معاون نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مهندس شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مهندس ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مهندس میرشفیع معاون ساخت و نگهداری آزادراه‌ها، ‌ دکتر نصرتی و مهندس فدایی نیز  در بخش دیگری از این نشست، مواردی را در خصوص مشکلات عدم تامین به موقع اعتبارات قیر و وضعیت اعتبارات در لایحه بودجه ۹۸ طرح نمودند.

در بخش پایانی این نشست، دکتر رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از مباحث و راهکارهای ارائه شده، مقرر نمود تا موارد مطروحه در این نشست، در جلسات بررسی لایحه بودجه طرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، خاطرنشان می‌شود در این نشست تخصصی که در نوع خود برای اولین بار برگزار شد، ‌دکتر رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دکتر هادی بهادی، مهندس اله‌قلی‌زاده و حجت‌الاسلام افتخاری از اعضای کمیسیون عمران مجلس، دکتر خادمی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به همراه معاون این شرکت، دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور و رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري‌هاي كشور و دو نفر از مدیران کل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهندس شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یک نفر از مدیران کل این بنیاد، مهندس کفاش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت راه وشهرسازی، مهندس مطاعی معاون نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مهندس میرشفیع معاون ساخت و نگهداری آزادراه‌ها، مهندس ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، رئیس انجمن در حال تاسیس قیرهای امولیسیونی کشور، رئیس انجمن در حال تاسیس تولیدکنندگان قیر استان آذربایجان شرقی و ۲۳ نفر از مدیران واحدهای قیرساز حضور داشتند.

نظر شما