شناسهٔ خبر: 63171 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

پرداخت ۴۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات بازآفرینی شهری طی سال جاری/ تلاش برای توان افزایی اقتصادی و اجتماعی ساکنان محلات هدف

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اعتبار بازآفرینی شهری در مجموع برابر با ۶۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: طی سال جاری ۴۵ هزار میلیارد ریال به صورت تسهیلات برای ساخت و ساز در محله های هدف شامل حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده کشور پرداخت می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی ایران، هوشنگ عشایری در نشست ستادبازآفرینی گناباد با اشاره به اینکه مهمترین رویکرد دولت تدبیر و امید حمایت از بخش خصوصی و توسعه گران در نوسازی محلات فرسوده است، اظهارکرد: در این راستا در کلان شهرها و مراکز استانها ۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات دو ساله با سود ۹ درصد پرداخت می شود.

وی ادامه داد: دولت، شهرداری ها، توسعه گران، تسهیلگران و بخش خصوصی به صورت مشترک به نقش خود در نوسازی و مقاوم سازی مسکن، ارتقای خدمات زیربنایی و روبنایی، فضاهای عمومی شهری و توان افزایی اقتصادی و اجتماعی ساکنان محله ها با محوریت مردم عمل می کنند.

عشایری با بیان اینکه تسهیلات طرح های بازآفرینی شهری در دو قالب اجرای طرح های عمرانی و احداث واحدهای مسکونی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری پرداخت می شود، افزود: از مجموع اعتبارات این طرح در سال جاری دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به همراه تسهیلات در اختیار خراسان رضوی قرار گرفته است. همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون سپرده برای اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال در محله های بازآفرینی پیش بینی شده است.

وی افزود: هزینه بازآفرینی یک هکتار محله شهری حدود۱۰میلیارد تومان است که باید خود مردم نیز در اجرای این طرح ها مشارکت داشته باشند. در راستای تسهیل‌گری امر بازآفرینی تمامی اختیارات خود را به استانداران، فرمانداران ومدیران کل واگذار کرده ایم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: طرح بازآفرینی شهری به دنبال تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به ساکنان محلات حاشیه شهرها و بافت های فرسوده مورد توجه خاص دولت قرار گرفت و در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه، دولت و شهرداری ها باید برای اجرای آن سالانه ۲۷۰ محله تعیین کنند.

وی با تاکید بر استفاده از زمین های ادارات راه و شهرسازی در کشور برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری اظهار کرد: رئیس جمهور به صورت خاص پیگیر اجرای این طرح در کشور است و در صورت عدم همکاری مدیران، استانداران و فرمانداران به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

عشایری با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور تمام اختیارات در حوزه تصمیم گیری در اجرای این طرح و نوسازی بافتهای فرسوده به استانداران و فرمانداران و مدیران راه و شهرسازی واگذار شده، ادامه داد: هر استان متناسب با مسائل و مشکلات و موقعیت مناطق نیازمند بازآفرینی شهری این اعتبارات را هزینه می کند.

همچنین در ادامه این نشست حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران و رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور باید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که ۱۰۰ هزار واحد از این تعداد مربوط به طرح بازآفرینی شهری است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد شهرداری ها در کشور با مشکلات مالی در پرداخت معوقات پیمانکاران و حقوق کارکنان مواجه هستند، گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بود دولت ۳۲ هزار میلیارد ریال به شهرداری ها کمک کند که این طرح از سوی شورای نگهبان برای انجام اصلاحات برگشت داده شد.

حامد قربانی فرماندار گناباد نیز در ادامه این نشست افزود: این شهرستان از مناطق کهن کشور است و سابقه ارتقای آن به شهرستان به سال ۱۳۱۶ برمی گردد.

قربانی افزود: هفت نقطه شهری در گناباد برای اجرای طرحهای بازآفرینی و بازسازی مشخص شده است.

وی با اشاره به خسارتهای خشکسالی دو دهه گذشته و کمبود منابع آب زیرزمینی ناشی از آن در گناباد، گفت: دولت تدبیر و امید با اجرای طرح های اقتصادی، لایروبی قنوات و آبرسانی تلاش می کند تا از مهاجرت به سایر نقاط این شهرستان جلوگیری کند./

نظر شما