شناسهٔ خبر: 63215 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برگزاری دوره تخصصی كنوانسيون بين‌المللی آمادگی، مقابله و همكاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC) در بندر چابهار

بندر شهیدبهشتی چابهار معاون دریایی اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان از برگزاری دوره تخصصی کنوانسیون بین‌المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی در بندر چابهار خبر داد و گفت: کلیه بهره‌برداران از دریا، موظفند ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، آمادگی لازم برای مقابله با سوانح نفتی را بر اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون بین‌المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC) در خود ایجاد نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحسن ابراهیمی معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست دریایی و استقرار سیستم ملی برای مقابله سریع و مؤثر با آلودگی نفتی در چارچوب یک طرح ملی مقابله با آلودگی نفتی با مشارکت کلیه ارگان‌های ذیربط بر اساس کنوانسیون بین المللی (OPRC) است.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا و به منظور ارتقاء دانش پرسنل عملیات دریایی با اثرات منفی و تهدیدات آلودگی‌های نفتی و همچنین آشنایی با راهکارهای لازم برای آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی با استفاده از کنوانسیون بین المللی ((OPRC در سوانح دریایی؛ دوره آموزشی تحت عنوان کنوانسیون بین‌المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC) به مدت دو روز در بندر شهیدبهشتی چابهار برگزار شد.

وی اشاره نمود: با توجه به شرایط خاص زیست محیطی و ترافیک سنگین دریایی در منطقه دریایی خلیج فارس و دریای‌عمان، محدوده موردنظر نیازمند حفاظت و مراقبت در برابر آلودگی های زیست محیطی است. بنابراین کلیه بهره‌برداران از دریا، اعم از صیادان، بخش حمل و نقل دریایی، شرکت‌های کشتیرانی تجاری و نفتی، موظفند ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، آمادگی لازم برای مقابله با سوانح نفتی را بر اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون بین‌المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC) در خود ایجاد نمایند.

ابراهیمی تصریح کرد: مرکز واکنش شرایط اضطراری این اداره کل با بهره‌مندی از تجهیزات بروز و کارشناسان مجرب، بصورت ۲۴ ساعته آمادگی دارد در صورت بروز هرگونه سانحه دریایی، بلافاصله وارد عمل شده و طرح همکاری و مقابله با آلودگی نفتی استان را فعال نماید.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، شایان ذکر است تمامی دریانوردان و مسافران دریایی در صورت مشاهده هرگونه آلودگی دریایی در آب‌های استان سیستان و بلوچستان می توانند مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۵۰ (بدون پیش شماره)، به مرکز جستجو و نجات دریایی و مقابله با آلودگی نفتی اطلاع رسانی نمایند.

نظر شما