شناسهٔ خبر: 63313 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون معماری و شهرسازی:

دولت از تمامی توان قانونی و نظارتی خود برای ایجاد انضباط شهری استفاده می‌کند/تقویت مشارکت و نظارت مردمی برای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در نقد فیلم مستند «مقیاس انسانی» ضمن انتقاد از برخی اقدامات رخ داده كه خود عاملی بر افزايش نابسامانی در شهرهای كشور شده است، گفت: معتقدم همه باید عزم جدی داشته باشیم تا بتوانیم مسیر فعلی را که در جریان توسعه شهرها، به تخریب بافت‌های باارزش و بی‌توجه به ویژگی‌های محله‌ای و انسانی شهرها منجر شده است را متوقف کنیم و در عین‌حال مسیری جدید و روشن را بازتعریف نماییم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فیلم مستند «مقیاس انسانی» به کارگردانی اندراس دالشگارد با موضوع تجربه‌ها و یافته‌های علمی «یان گل» معمار و نظریه‌پرداز رفتارگرای دانمارکی درباره نظام غالب توسعه شهرهای جهان در نخستین نشست از سلسله نشست‌های نقد مستندهای معماری و شهرسازی با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به نمایش درآمد و در حضور کارگردان فیلم، نقد شد.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در نشست نقد فیلم مستند مقیاس انسانی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی کسانی که معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه را در برگزاری این سلسله نشست‌ها یاری رسانده‌اند، بر استمرار آن به منظور ایجاد شرایط فرهنگی و فکری لازم، تاکید کرد و گفت: این سلسله نشست‌ها ادامه می‌یابد زیرا دیدن فیلم و نقد آنها راهکار مناسبی برای انتقال دانش به شمار می‌رود و در ایجاد مشارکت عمومی برای اجرای طرح‌های شهری با رویکردهای تخصصی کاربردهای فراوانی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ادامه نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های مستند معماری و شهرسازی با حضور متخصصان سینمایی، معماری و عرصه دانشگاهی خبر داد و افزود: وضعیت کشور ما نه به وخامت بنگلادش و نه به خوبی سایر کشورهای پیشرفته است و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا از وضعیت فعلی به وضعیت بهتری دست پیدا کنیم که این مهم با افزایش آگاهی عمومی و ایجاد زمینه های فرهنگی و فکری لازم به سرانجام خواهد رسید.

ایزدی یادآور شد: بنا بر آمار سازمان آمار در سال ۹۵،   هم‌اکنون ۱۲۴۰ شهر داریم که نسبت آنها بدین گونه است که ۱۱۴۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این ۱۱۴۰ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، نزدیک ۱۰۷۰ شهر زیر پنجاه هزار نفر است. اینها نشان‌دهنده این مطلب است که جریان شهرنشینی که به دلایل مختلفی از جمله تبدیل روستا به شهر شدت یافت، ما را مواجه با یک طیف گسترده از شهرهای کوچک و تعدادی شهر بزرگ کرده است که الگوی توسعه شهرهاي كوچك همين شهر هاي بزرگ با الگوهاي نادرست شهرنشيني هستند. شهرهایی که روند ماشینی شدن و خارج شدن از مقیاس انسانی متاسفانه ویژگی آنهاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از رویکرد برخی از شهرداری‌ها، اعلام کرد: هم‌اکنون شهرداری‌ها برای ساخت پل، ساخت ساختمان بلند و ساخت و سازهایی که سمبل شهرنشینی‌های بی‌چهارچوب است با هم در رقابت هستند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون شاهدیم که در قلب شهر اصفهان در کنار مجموعه ثبت جهانی میدان نقش جهان با بولدوزها خیابان‌کشی می‌شود، شاهدیم که در شهرهای کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور، خیابان‌های ۵۵ متری و ۷۵ متری ساخته می‌شود که همه اینها بر اساس فنی و کارشناسی اقداماتی خلاف ضوابط و اصول کارشناسی و فنی هستند.  

ایزدی در ادامه به روح کلی حاکم بر فیلم مستند «مقیاس انسانی» اشاره کرد و گفت: جریانی که در فیلم به نمایش درآمد و در آن ساخت و سازهای بی‌رویه و بی‌ضابطه را بدون در نظرگرفتن مقیاس انسانی شاهد بودیم متاسفانه در شهرهای کشور ما ایران نیز در جریان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد:  البته باید بر این نکته نیز تاکید داشته باشم که در ایران در حوزه شهرسازی و معماری در برخی از مناطق به واسطه دیدگاه های روشنی که وجود دارد اتفاقات خوبی نیز در شرف وقوع هستند و برخی از آنها نیز  اجرایی شده‌اند. از جمله این اتفاقات خوب در حوزه‌های شهری می‌توان به بهسازی خیابان ۳۰ تیر تهران اشاره کرد. قدم زدن در این خیابان هم اکنون خاطره های خوب شهری را یادآور می شود، ضمن آنکه روح حاکم بر آن تعاملات انسانی است.

وی افزود: اتفاقاتی که در رشت و همدان تحت‌عنوان جریان بازآفرینی شروع شده نیز فعالیت‌های مثبتی است که در صدد هستیم از طریق جامعه حرفه‌ای و مشارکت مردمی آنها را گسترش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: معتقدم همه باید عزم جدی داشته و همه با هم باید احساس مسئولیت کنیم تا بتوانیم مسیر فعلی که در جریان توسعه شهرها، تخریب بافت‌های باارزش و توجه به ویژگی‌های محله‌ای و انسانی را هدف گرفته است، متوقف کنیم و در عین‌حال مسیری جدید و روشن را بازتعریف نماییم.

ایزدی گفت: هیچگاه تصور نمی‌کردم که در این دوران با برخورداری از دانش روز دنيا و آموختن از تجربه های گذشته، هنوز صحبت از خیابان‌کشی در بافت‌های تاریخی و تخریب بناهای واجدارزش تاریخی مطرح باشد و اين اقدامات به عنوان يكی از معضلات كنوني شهرهای معاصر شناخته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این را به عنوان یک اصل بپذیریم که نمی‌توان به بافت‌های ارزشمند كشور بی‌توجه باشيم و با ساخت و سازهای نامناسب و یا خیابان‌کشی به تخريب آنها بپردازيم.

ایزدی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستيم كه به بهانه مختلف و در قالب واژه توسعه با عناوین مختلف از جمله توسعه حرم مطهر رضوی، شاهچراغ و يا بسياری اماكن مقدس، توسعه اقتصادی با ساخت مراكز تجاری بزرگ مقياس و يا برنامه های توسعه شهری با ايجاد خيابانهای جديد و سرعت دادن به اتومبیل‌ها و امثالهم در حال تخريب هويت شهرها هستيم. بنابراین باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم و با همزبانی و همدلی با هم بتوانیم با چنین جریان‌هایی مقابله کنیم.

وی در پایان تجربه‌های دکتر علی غفاری استاد دانشگاه شهیدبهشتی را در باززنده‌سازی خیابانی در بافت تاریخی قزوین که ۸۰ درصد آن در ابتدای اجرای طرح از بین رفته بود از تجربه‌های مثبت خواند.

نظر شما