شناسهٔ خبر: 63388 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی مطرح کرد؛

اتحادیه معماری ایران تشکیل می‌شود/ ارایه پیش‌نویس تشکیل اتحادیه معماری ایران به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

جلسه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از تصمیم تشکیل کمیته اتحادیه معماری در نشست سیزدهم کمیته اعتلای معماری خبر داد و گفت: کارگروهی مامور شده است تا متن مصوبه را تهیه کند که موضوع فوق در جلسات آتی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیزدهمین نشست کمیته اعتلای معماری به ریاست محمدسعید ایزدی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور صاحب‌نظران عرصه معماری کشور با موضوع بررسی تشکیل نظام معماری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمد سعید ایزدی در رابطه با جمع‌بندی نشست فوق و تصمیم‌هایی که در این نشست اخذ شد، از تشکیل اتحادیه معماری و پیگیری آن از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خبر داد و گفت: کمیته اعتلا در ادامه جلسه گذشته درمورد ضرورت نهادسازی در عرصه معماری به ارایه پیشنهادی از سوی یکی از معماران که پیشنهادی را در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان ارایه کرده بودند پرداخت.

وی افزود: اعضای کمیته اعتلای معماری به این جمع بندی رسید که موضوع معماری و معماران را در سه سطح بررسی کرده و پیگیری‌های لازم را برای اعتلا انجام دهد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: جمع‌بندی سه‌گانه‌ای صورت گرفت و تصمیم بر آن شد تا موضوع نهادسازی در سه سطح پیگیری و دنبال شود. بخشی که بیشتر به امور صنفی می‌پردازد و کاری مرتبط با سازمان نظام مهندسی ساختمان است در لایه و سطح اول قرار دارد. لایه دوم به تشکیل یک اتحادیه و جامعه معماری می‌پردازد که به همین ترتیب نقش صنفی آن پررنگ‌تر خواهد بود و در نهایت لایه سوم به سطح اقداماتی در حوزه سازمانهای مردم نهاد، NGO ها و اقداماتی که گروه‌های تخصصی در عرصه معماری انجام می‌دهند مربوط می شود.

ایزدی تصریح کرد: این سه لایه و سه سطح در ارتباط با هم هستند و بالطبع در این سه لایه میزان حضور و حمایت دولت از سطح یک به سه، کمرنگ‌تر می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی گفت: آنچه کمیته در مورد آن به جمع‌بندی رسید این بود که سطح دو که تشکیل یک اتحادیه معماری است را در قالب یک مصوبه و در قالب یک کارگروه تکمیل کرده و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه کنیم. مشروعیت دادن به چنین اتحادیه و جامعه‌ای از سوی دولت صورت می‌گیرد با این تاکید که محور اقدام خود حرفه معماری و تشکل‌های بخش خصوصی حرفه معماری خواهند بود.

ایزدی تاکید کرد: با تشکیل اتحادیه معماری ایران در واقع می‌توانیم امیدوار باشیم تا معماران در فضایی همدل و همراه در حرفه معماری بتوانند بتدریج نقش پررنگ‌تری در دفاع از حقوق خود و همچنین تقویت حرفه معماری داشته باشند.

وی با تاکید بر این مطلب که اتحادیه معماری ایران با کمک و همراهی شورای عالی‌شهرسازی و معماری شکل می‌گیرد، گفت: کارگروهی در نشست فوق مامور شد تا متن مصوبه را تهیه کند و در جلسات آتی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه شود.

ایزدی همچنین در باره پیگیری تشکیل نظام معماری نیز اعلام کرد: تصمیم گیری در این مورد منوط به طرح و بررسی موضوع با مشارکت معاونت مسکن و ساختمان است. قطعا تشکیل این نظام در دستور نشست‌های آتی کمیته اعتلا معماری بررسی می‌شود.

نظر شما