شناسهٔ خبر: 63435 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

تصمیم‌گیری نهایی در مورد طرح توسعه دانشگاه تهران، طرح ساختمان پلاسکو و طرح ویژه منطقه ۲۲ تهران با حضور شهردار پایتخت/ نهاد مطالعات طرح جامع تهران احیا می‌شود/همدلی وزارتخانه و شهرداری تهران به تحقق طرح جامع و تفصیلی یاری می‌کند

سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام مجموعه اقداماتی که شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دوره مسئولیت وی به سرانجام رسانده است و همچنین برنامه‌هایی که در دستور کار آتی شورا قرار دارد، گفت: تصمیم داریم نهاد مطالعات طرح جامع تهران را احیا کنیم. این نهاد، نهادی بین وزارتخانه و شهرداری تهران است و بازوی تخصصی این دو نهاد برای پیشبرد برنامه‌هاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری که عصر امروز ۲۳ دی در مصلای تهران در نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری برگزار شد، گفت: از سال گذشته و به دنبال طرح سیاست بازآفرینی شهری که از دولت یازدهم آغاز شد ما در معاونت معماری و شهرسازی تلاش کردیم تا در مقیاس و رویکرد تهیه طرح‌های جامع تغییراتی را منطبق با سیاست بازآفرینی ایجاد کنیم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: ما در معاونت معماری و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی موظف شدیم تا موضوع بازآفرینی شهری را در تلفیق سیاست‌های بازآفرینی شهری ببینیم و بر همان اساس نیز تغییرات لازم را در تهیه طرح‌های جامع و تدوین آنها اعمال کنیم.

ایزدی تصریح کرد: تحقق برنامه بازآفرینی شهری و در ذیل آن تامین مسکن در مقیاس معنا و مفهوم شهر از سیاست‌هایی است که دنبال می‌کنیم.

این مقام مسئول مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را ضوابطی محکم خواند و در ارتباط با ساختمان پلاسکو و تصمیماتی که در این باره در شورای عالی شهرسازی و معماری گرفته شد، چنین توضیح داد: تصمیم در مورد ساختمان پلاسکو مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را دارد. در این مورد مقرر شد تا ضمن پاسداشت این واقعه ناگوار و ضرورت تقدیر از بزرگوارانی که در این حادثه به شهادت رسیدند اجرای ساختمان را به مسابقه بگذاریم که همه این اقدامات در راستای وظایف شورای عالی شهرسازی و معماری ایران انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در مورد طرح ساماندهی دانشگاه تهران، و همچنین طرح ساختمان پلاسکو فردا ۲۴ دی در بیستمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصمیم‌گیری خواهیم کرد و اطلاعات بیشتر در این زمینه را به اطلاع خبرنگاران خواهیم رساند.

ایزدی همچنین در رابطه با ضوابطی که در اجرای پلاسکو در دستور کار قرار دارد، گفت: قید بخشی از یادمان شهدای آتش‌نشان انجام شده است و همچنین در مورد بحث انطباق طرح با ضوابط طرح تفصیلی و بلندمرتبه سازی در حال مطالعه و بررسی هستیم. تاکنون در رابطه با طرحی که ارایه شده مغایرتی با مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران وجود ندارد. در عین حالی که در رابطه با صدور مجوز از شهرداری نیز خوشبختانه هیچگونه مشکلی وجود ندارد و هماهنگی‌های لازم در این رابطه وجود دارد.

این مقام مسئول در رابطه با طرح ویژه منطقه ۲۲ تهران و موضوع حذف پارکینگ و اضافه شدن طبقات نیز، توضیح داد: موضوع حذف پارکینگ و اضافه شدن طبقات پارکینگ در جلسه بیستم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. منطقه ۲۲ تهران منطقه ای است که سال‌هاست طرح آن بلاتکلیف مانده است و موضوع اختلافی که در منطقه ۲۲ وجود دارد مرتبط با جمعیت پذیری آن منطقه است.

ایزدی ادامه داد: ظرفیت جمعیت‌پذیری برای این طرح ابتدا ۳۵۰ هزار نفر بود که هم‌اکنون شاهد هستیم در این منطقه بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر جمیعت سکونت دارد و نکته‌ای که وجود دارد این مساله است که پیشنهادی نیز برای سکونت ۵۸۰ هزار نفری این منطقه داریم که همه اینها منطبق با طرح جامع نیست و مازاد جمعیت همراه با برنامه‌ریزی های منطبق با سناریوهای موجود دیگر در جلسه بیستم شورا مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

وی از موضوع ظرفیت جمعیت‌پذیری واقعی شهرهای مختلف کشور به عنوان یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است، یاد کرد و گفت: اگر در فرآیندی قانونمدار و بر اساس واقعیت‌های موجود از جمیعت‌پذیری شهرها اسناد طرح‌های جامع تهیه می‌شد، می‌توانست ملاک‌عمل قرار بگیرد و به دلیل مشکلاتی که در برخی از شهرها به دلیل نرسیدن جمیعت به افق پیش‌بینی شده داریم بازنگری را در دستور کار داریم.

ایزدی از دیگر موضوعاتی که در شورای عالی شهرسازی و معماری در حال پیگیری است به آیین‌نامه شهرک‌سازی اشاره کرد و افزود: ما در نظر داریم تا بدانیم مطابق با طرح‌های بالادست، هر شهر چه میزان ظرفیت جمعیتپذیری دارد و با اولویت‌های فوق آیین‌نامه شهرک‌سازی را تعقیب کنیم و همه با تاکید بر این مطلب انجام می‌شود که ما فصل جدیدی را در شهرک‌سازی باز و به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات معاونت تحت مسئولیت خود به موضوع بررسی تعاونی‌های مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات ۳۰ ساله شهر تهران معضل تعاونی‌های ۳۳ گانه است. ما طبق دستورالعمل موظف شدیم تا زمین‌های معوضی را برای اعضای تعاونی مسکن زیتون در نظربگیریم. بر اساس بررسی‌های انجام شده اراضی واصفجان در پردیس به این اعضا تعلق گرفته که ظاهرا اعضای تعاونی نسبت به آن اراضی معوض اعتراض دارند و باید در مراجع قانونی موضوع دنبال شود.

وی از دیگر موضوعاتی که در دستور کار بررسی این معاونت قرار دارد، طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را عنوان کرد و گفت: هم اکنون از معدود دوران‌هایی است که ما با شهرداری تهران در این سطح از تعامل سازنده قرار داریم. آقای حناچی شهردار تهران یکی از قانون‌مدارترین افرادی است که پیش‌تر در کسوت دبیری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران حضور داشت و مباحث مرتبط با انضباط شهری در دوره وی از رویکردهای جدی وزارتخانه بوده است.

ایزدی تصریح کرد: هم اکنون زمان خوبی برای همکاری با شهرداری تهران است که امیدواریم همدلی وزارت خانه با شهرداری تهران ما را در تحقق طرح جامع و تفصیلی یاری برساند.

وی همچنین از تجدیدنظر در طرح جامع تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: تصمیم داریم نهاد مطالعات طرح جامع تهران را احیا کنیم. این نهاد، نهادی بین وزارتخانه و شهرداری تهران است و بازوی تخصصی این دو نهاد برای پیشبرد برنامه هاست که در صدد احیای آن هستیم.

ایزدی تاکید کرد: برای طرح تفصیلی تهران نیز می خواهیم طرحهای موضوعی و موضعی را یک به یک بررسی کنیم و برای همه آنها برنامه داریم. مهمترین کار ما تدقیق طرح تفصیلی شهر تهران است.

این مقام مسئول از دیگر برنامه های در دست پیگیری به طرح ساماندهی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: در مورد طرح ساماندهی دانشگاه تهران جلسات متعددی با صاحب‌نظران، اهل حرفه، دانشگاهیان و اصناف و در عین حال مردم و کسبه برگزار کردیم که ماحصل آن گزارش ها در جلسه بیستم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به بحث و بررسی گذاشته می‌شود و نتیجه نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

نظر شما