شناسهٔ خبر: 63529 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۳۰ دی ماه می‌خوانید

ساختمان فروریخته پلاسکو؛ ابهام‌ها و وعده‌ها

مطبوعات ۳۰ دی ماه سال ۹۵ ساختمان پلاسکو در چهارراه استانبول تهران فروریخت و از همان زمان وعده ساخت این ساختمان با توجه به رعایت ضوابط شهرسازی و معماری به یکی از چالش برانگیزترین مباحثی که می‌توان به آن پرداخت تبدیل شد. روز گذشته اما وعده‌ای جدید برای اتمام ساخت این ساختمان به کسبه آن داده شد وعده‌ای که به نظر می‌رسد با توجه به عدم صدور پروانه ساختمانی در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد. همین مساله دستمایه روزنامه «اطلاعات» بوده است تا با برگزیدن تیتر «ساختمان جدید پلاسکو تا مهر سال ۹۹ تکمیل خواهد شد» به این موضوع بپردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

ایران

گفت‌ و‌گوی «ایران» با اکبر ترکان

گزارش نظام مهندسی  در حادثه پلاسکو فراموش شد

همه اتفاقات را به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گره زد. مبحثی که اگر اجرایی شده بود اکنون بیش از ۶۰۰ واحد صنفی چشم انتظار کمک‌های دولت نبودند. برخی‌ها سکته کردند و برخی عمر خود را برای ساختمان ۵۴ ساله حبیب‌الله القانیان در خیابان جمهوری گذاشتند. ساختمانی که سال ۱۳۴۱ ساخته شده بود به واحد‌های صنفی وفا نکرد و در مدت سه ساعت و نیم سوخت و فروریخت. ساختمانی که در زمان افتتاح لقب بلند مرتبه‌ترین را داشت قرار است دوباره احداث شود و سرقفلی‌های آن توسط بنیاد مستضعفان به واحدهای صنفی داده شود که روزی کسب و کارشان در آنجا رونق داشت. با گذشت دو سال از حادثه پلاسکو(۳۰ دیماه ۹۵) با اکبر ترکان مشاور سابق رئیس جمهوری و رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت‌و‌گویی انجام دادیم. وی هشدار دارد که احتمال وقوع حوادثی مانند پلاسکو وجود دارد و ساختمان‌های ایران مانند تمام کشورهای دنیا نیازمند بهره برداری و نگهداری اصولی و استاندارد است. در ادامه مصاحبه ما می‌آید:

دو سال از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو می‌گذرد، ساختمانی که محل کسب بیش از ۶۰۰ واحد صنفی بود در آتش سوخت و فروریخت. این حادثه را در مقطعی که از آن فاصله ۲ ساله گرفتیم چگونه ارزیابی می‌کنید و علت مشکلات آن ساختمان را در چه می‌دانید؟

اطلاعات

ساختمان جدید پلاسکو تا مهر سال ۹۹ تکمیل خواهد شد

احداث ساختمان جدید پلاسکو تا شهریور ۱۳۹۹ به پایان می‌رسد و در مهر همان سال تحویل کسبه خواهد شد.این مطلب را مهندس محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دیروز در مراسم تجلیل از منتخبان مسابقه طراحی پلاسکو نو اعلام کرد و افزود: همانطور که قبلاً وعده داده شده بود، این ساختمان بعد از دریافت مجوز و پروانه در دو سال ساخته خواهد شد، اما فرآیند دریافت مجوز ساخت این ساختمان به طول انجامید.

وی با بیان این که دستگاه‌های مختلفی در این موضوع دخیل هستند، گفت:​ بنیاد مستضعفان یکی از دستگاه هاست و ما به تناسب مسئولیت از کار شانه خالی نمی‌کنیم.سعیدی کیا با اشاره به اینکه بنیاد تصمیم گرفت به عنوان یک خواست ملی، مسائل حقوقی جانبی را کنار بگذارد و این طرح را انجام دهد، گفت: پس از آغاز عملیات اجرایی برای احداث ساختمان جدید، قوه قضائیه به علت وجود احتمال خسارات جانی، ساختمان را پلمب کرد تا کار دقیق‌تر انجام شود.

عصر اقتصاد

در گفت و گوی مسئولان با عصر اقتصاد تاکید شد

همه دستگاه های مجری طرح بازآفرینی سهم خود را ایفا کنند

طرح بازآفرینی شهری که قرار است در ۲۷۰ محله در سطح کشور اجرا شود، با ویژگی‌هایی همراه است، در این امر ملی هر‌ ‌ارگانی با توجه به سهم خود مشارکت لازم را جهت تسریع در پروژه بازآفرینی شهری ایران داشته باشد. در این خصوص و با توجه به برگزاری نمایشگاه ویژه طرح بازآفرینی شهری، در روزهای اخیر با معاون مسکن و بازآفرینی استان قزوین و مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی به گفت و گو پرداختیم.

ابراهیم مبارک قدم، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار عصر اقتصاد با تقدیر از سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های درگیر اجرای این طرح تاکید کرد: به منظور تحقق هرچه بهتر اهداف دنبال شده در طرح بازآفرینی شهری ایران، لازم است همه مجریان و دستگاه های مجری و مسئول سهم خود را ایفا کنندوی درباره نمایشگاه بازآفرینی و طرح نوسازی گفت: وزیر راه و شهرسازی در بازدید از غرفه این مجموعه، اقداماتی که برای باز آفرینی مرکز شهر ارومیه انجام می شود را مشاهده کردند .مدیر کل راه و شهرسازی  استان آذربایجان غربی ادامه داد: تبدیل فضای پادگان شهر ارومیه به یک قلمرو عمومی با توجه به کاهش بارگزاری در طرح، به صورتی که ارزش فضایی و مکانی این پروژه حفظ شود، مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی قرار دارد.

دنیای اقتصاد

رشد ۱۶ درصدی خرید اوراق وام ملکی نشانه چیست؟

چرخش معاملات بالا‌دست مسکن

حجم خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن - بازار بالادست معاملات ملک - در دی‌ماه ۱۶ درصد نسبت به آخرین ماه پاییز افزایش پیدا کرد و دومین ماه صعودی برای بازار معاملات امتیاز وام مسکن رقم خورد. درباره این چرخش، احتمالاتی مطرح است که «آماده‌باش خریداران شب عید بازار مسکن تهران» و همچنین «جنب‌وجوش بازار املاک در شهرهایی که وام اوراق هنوز کارآمدی خود را از دست نداده است»، از جمله علل رشد زمستانی معاملات در این بازار می‌تواند باشد. قیمت اوراق در کانال حداقلی است. بازار بالادست مسکن به دنبال افزایش محسوس حجم مبادلات اوراق وام آنی خرید آپارتمان، به لحاظ تعداد معاملات، روند صعودی به خود گرفت. حجم معاملات اوراق وام مسکن در حالی دی‌ماه امسال در مقایسه با ماه‌های گذشته به‌طور محسوس افزایش یافته که در عین حال هم‌‌اکنون میانگین قیمت هر فقره اوراق در این بازار در کمترین سطح قیمتی طی ۴ سال اخیر قرار گرفته است. میانگین تعداد معاملات روزانه اوراق تسهیلات مسکن در ۲۵ روز اول دی‌ماه در مقایسه با آذرماه ۹۷، معادل ۱۶ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که میانگین قیمت هر فقره اوراق تسهیلات، در همین بازه زمانی در کانال ۵۰ هزار تومان ثابت مانده است.

میانگین قیمت هر فقره اوراق وام مسکن در ۲۵ روز اول دی‌ماه، معادل ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده است؛ سطح فعلی قیمت اوراق که از آذرماه امسال تاکنون در وضعیت فعلی تثبیت شده است کمترین سطح قیمتی و پایین‌ترین کانال قیمتی اوراق طی دست‌کم چهار سال گذشته است. بازار مبادله اوراق وام مسکن به دلیل اثرپذیری از تحولات بازار ملک و پیوند معنادار تحولات آن با تغییرات و نحوه رفتار متقاضیان خریدآپارتمان‌های مسکونی، بازار بالادست معاملات مسکن محسوب می‌شود؛ به خصوص آنکه هم‌اکنون تسهیلات آنی خرید مسکن از محل اوراق به متقاضیان پرداخت می‌شود. بنابراین هر تغییر محسوس در بازار اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند علامتی از آستانه تغییر در بازار معاملات مسکن تعبیر شود.

قانون

خاکِ سست

تصاوير فروش خاك هرمز در شبكه‌هاي اجتماعي با حاشيه‌هاي فراواني همراه بوده است. خاك رنگارنگ و زيبايي كه علاوه ‌بر جنبه تزييني در بحث‌هاي درماني نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. برخي از كنشگران و رسانه‌ها نيز از قاچاق خاك هرمز يا صادارت آن خبر مي‌دهند كه البته مسئولان همانند هميشه اين موضوع را تكذيب مي‌كنند. اما معصومه ابتکار، رییس پيشين سازمان حفاظت محیط زیست برای نخستین بار به طور رسمی از قاچاق خاک ایران به کشورهای همسایه پرده برداشت، افشاگري كه با واكنش تند بسياري ازمسئولان مواجه شد. اما مساله‌اي كه نمي‌توان آن را هرگز تكذيب كرد، حراج خاك ايران با بحران مديريتي است.

خاكي كه سالانه براساس آمارها دو ميليون تن از آن دچار فرسايش مي‌شود و به همين واسطه ايران در سكوي نخست فرسايش خاك، جهان قرار دارد. بحران فرسايش خاك به‌جايي رسيد كه روحانی در سخنرانی خود در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم، از برنامه دولت در زمینه مقابله با فرسایش خاک سخن گفت. همچنين نمایندگان مجلس در تير سال جاري کلیات لایحه حفاظت از خاک را به تصویب رساندند. تمامي اين سخنان و تصويب لايحه‌ها نشان‌دهنده عمق فاجعه بحران فرسايش خاك در ايران است. اما باوجود تمامي اين سخنان و قانون‌ها، اجراي يك‌سري پروژه‌ها و اقدامات و تصميم‌گيري‌ها توسط برخي از دولتمردان، بحران فرسايش خاكي كشور را تشديد مي‌كند.

برچسب‌ها:

نظر شما