شناسهٔ خبر: 63654 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

یک مسئول در سازمان بنادر خبر داد

تدوین کتاب هماهنگی عملیات جستجو و نجات آیمو/ ارتقای دانش و عملیات جستجو و نجات دریایی

برگزاری نخستین مانور جست‌وجو و نجات دریایی در آب‌های کیش مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نسخه جدید کتاب دوره ‌استاندارد هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) برای اولین بار توسط جمهوری اسلامی ایران تدوین شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تدوین کتاب مدل‌کورس (هماهنگی عملیات جستجو و نجات آیمو) توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: پیرو پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نشست کمیته فرعی ناوبری، ارتباطات و جستجو و نجات دریایی (NCSR ۴) در ماه مارس ۲۰۱۷، مبنی بر نیاز مبرم به بازبینی، به‌روزرسانی و رفع خلا‌ءهای موجود در مفاد آموزشی مرتبط با جستجو و نجات دریایی، مصوب شد یک دوره ‌استاندارد تخصصی آیمو برای آموزش «هماهنگ‌کنندگان عملیات جستجو و نجات دریایی (SMC)» در قالب کارگروه مشترک آیمو و آیکائو (IMO/ICAO-JWG) تدوین شود.  

وی تصریح کرد: برای تحقق هدف یاد شده، کارگروهی مکاتبه‌ای با حضور کشورهای عضو این کارگروه مشترک تشکیل شد، و کشورهای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا به عنوان «تدوین‌کنندگان» مدل‌کورس و کشور نیوزلند به عنوان «هماهنگ‌کننده» گروه مکاتبه‌ای انتخاب شدند.  

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: کارگروه مکاتبه‌ای، فعالیت خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد، و با ارائه اسناد مرتبط (از قبیل ICAO/IMO-JWG-SAR/۲۴-WP,۱۵ و ICAO/IMO-JWG-SAR/۲۵-WP,۴/Rev.۱ ) به نشست‌های این کمیته فرعی و کارگروه مشترک و نیز تبادل‌نظر و رایزنی با کشورهای شرکت‌کننده به کار در خصوص تدوین این دوره آموزشی ادامه داد.  

وی توضیح داد: نمایندگان کشور امریکا با تغییر مواضع سیاسی و رسمی خود، هرگونه ارتباط و مشارکت در این خصوص را به حال تعلیق درآورند و جمهوری اسلامی ایران پس از آن به عنوان تنها «تدوین‌کننده» این دوره ‌استاندارد به فعالیت ادامه داد.  

خجسته افزود: پس از مطالعات و تلاش‌ گسترده از سوی کارشناسان و متخصصین کشور، فرایند تدوین پیش‌نویس این کتاب آموزشی در نهایت در ابتدای سال ۲۰۱۸ به پایان رسید، و پیش‌نویس نهایی آن طی سند NCSR ۶/۱۷/۱ جهت بررسی به «گروه ارزیابی» این کمیته فرعی ارسال و موفق به دریافت درجه «خوب» در این ارزیابی شد.  

وی تاکید کرد: این دوره ‌استاندارد در ششمین نشست کمیته فرعی NCSR در ژانویه سال ۲۰۱۹ مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گرفت، و مقرر شد توسط دبیرخانه آیمو برای استفاده کشورهای عضو و مراجع ذیربط جستجو و نجات دریایی در سراسر جهان منتشر شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی با اشاره به اهمیت این دوره استاندارد برای بهینه‌سازی فرآیند آموزش پرسنل دخیل در عملیات‌های جستجو و نجات دریایی، گفت: با استفاده از مفاد ارزشمند و کاربردی کتاب Model Course به عنوان یک مرجع آموزشی، هماهنگ‌کنندگان عملیات جستجو و نجات دریایی قادر خواهند بود با قابلیت و اثربخشی بیشتری به مدیریت و اجرای فعالیت حیاتی خود در راستای رسالت انسان‌دوستانه نجات جان افراد مضطر در دریا، پس از بروز سوانح دریایی اقدام کنند.

نظر شما