شناسهٔ خبر: 63819 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان خبر داد:

اردبیل به ۶۵۰ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد

علی یوسف زاده معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در مسیر توسعه بزرگراهی به عنوان یک ضرورت به ۶۵۰ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی یوسف‌زاده، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۱۵۲ کیلومتر بزرگراه، ۷۰۱ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و ۴ هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی در استان اردبیل وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل در شاخص بهره‌مندی از بزرگراه از میانگین کشوری پائین‌تر است، بیشترین هدفگذاری ما توسعه بزرگراه‌هاست تا بتوانیم به میانگین کشوری در این حوزه دست پیدا کنیم.

به گزارش روابط عمومی راه و شهرسازی استان اردبیل، معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی این استان توضیح داد: شاخص بهره‌مندی کشور از آزادراه و بزرگراه به طور متوسط ۲۲ کیلومتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که این میانگین در استان اردبیل ۱۰ کیلومتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر راه است.

یوسف‌زاده اضافه کرد: با در نظر گرفتن ترافیک موجود در راه‌های استان اردبیل ، توسعه بزرگراه‌ها اولویت اصلی اداره کل راه و شهرسازی در احداث راه‌هاست که امیدواریم با تامین منابع مورد نیاز موفق به اجرایی شدن آن باشیم.

وی گفت: به منظور تحقق این هدف اداره کل راه و شهرسازی در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر احداث باند دوم و بزرگراه را در دست اجرا دارد و همه تلاش خود را جهت تسریع در تکمیل پروژه‌های موجود به کار گرفته است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به ضرورت توسعه بزرگراه‌ها در این استان و رسیدن به ۶۵۰ کیلومتر نیاز استان به بزرگراه، اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل از همه توان خود را در مسیر تامین منابع مالی و استفاده از توان پیمانکاران در توسعه بزرگراه‌ها استفاده می‌کند.

یوسف‌زاده به پروژه‌های شاخص در دست احداث این اداره کل در بخش بزرگراه‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: احداث باند دوم بزرگراه اردبیل - مشگین‌شهر به طول ۴۳ کیلومتر، اردبیل -سرچم به طول ۳۵ کیلومتر، پارس‌آباد - سربند به طول ۲۰ کیلومتر و محور رضی -گرمی - بیله‌سوار به طول ۲۳ کیلومتر از پروژه‌های بزرگراهی مهم در حال احداث است.

وی ادامه داد: مقدمات برگزاری مناقصه به منظور واگذاری ۵۰ کیلومتر دیگر از راههای استان جهت تبدیل به بزرگراه نیز فراهم شده است که در آینده نزدیک نسبت به واگذاری و شروع آن اقدام خواهد شد.

معاون مهندسی و سـاخت اداره کل راه و شـهرسازی استان اردبیل از جمله گـره‌های ترافیکی را در راه‌های مواصلاتی استان محدوده تونل حیران در محور اردبیل - آستارا اعلام کرد و گفت: احداث تونل دوم به همراه دو بانده شدن محور اردبیل - آستارا به مشاور واگذار شده تا به محض تهیه نقشه اجرایی به پیمانکار واگذار شود.

یوسف‌زاده اظهار کرد: علاوه بر احداث بزرگراه ، احداث راه‌های مرتبط با توسعه گردشگری استان نیز جزو برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است که در این زمینه محور شال - ماجولان - ماسوله و  برندق - جعفرآباد در شهرستان خلخال، اوماسلان - داش‌دیبی در شهرستان گرمی و مشکین‌شهر - قینرجهدر مشکین شهر در حال اجرا است.

وی گفت: به منظور دسترسی اهالی منطقه جنوب استان به استان‌های همجوار و مرکز کشور راه اصلی کلور- درام در دست احداث است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و عدم وجود گردنه‌های برفگیر این راه امکان دسترسی ایمن اهالی شهرستان خلخال به استان زنجان و در نتیجه آزاد راه رشت - قزوین از طرق منطقه لوشان را فراهم می‌کند و همچنین مسیر گردشگری مناسبی برای استان و توسعه جنوب استان خواهد بود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: بازیافت سرد در محور خلخال به اسالم به طول ۱۶ کیلومتر و با هدف ارتقای محور به راه اصلی در حال اجرا است که با تکمیل باقیمانده لایه دوم آسفالت قبل از شروع سفرهای فصل گردشگری در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تصادفات جاده‌ای در راه‌های مواصلاتی شمال استان اردبیل این اداره کل تمام راه‌های اصلی منتهی به شمال استان اردبیل را برای انجام مطالعات احداث بزرگراه به مهندسان مشاور واگذار کرده و یا در دست واگذاری دارد تا براساس این مطالعات طرح‌های اجرایی و عملیاتی نیز به انجام برسد./ 

نظر شما