شناسهٔ خبر: 63952 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران مطرح کرد

دعوت از سازندگان طرح‌های عمرانی برای استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در راه‌آهن

سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد: سازندگان طرح های عمرانی از مجموعه فرصت‌ها و توانایی‌های سرمایه گذاری حمل‌و‌نقل ریلی در راستای توسعه کشور استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن، سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن در مراسم نکوداشت هفتادمین سال تاسیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران با تاکید بر اینکه سازندگان طرح های عمرانی از مجموعه فرصت‌ها و توانایی‌های سرمایه گذاری حمل‌و‌نقل ریلی در راستای توسعه کشور استفاده کنند.  افزود: اقتصاد دولتی بمب توسعه کشور است و وضعیتی که در اقتصاد کشور داریم مورد پذیرش خبرگان بخش اقتصادی کشور نیست .

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۶ نسبت بودجه عمرانی به بودجه هزینه ای کشور حدود ۶۷ درصد بود ، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ یعنی ۲۲ سال بعد این عدد حدود ۲۰ درصد شده است.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه در گذشته پذیرش اسناد خزانه و اوراق مشارکت چندان مطابق میل همکاران در راه آهن نبود، گفت: در حال حاضر شرکت‌ها هر اقدامی را می‌پذیرند.

محمد زاده با بیان اینکه حاضران در این جلسه از افراد نخبه و خبره اقتصاد کشور هستند و توانسته اند کار، ثروت و دارایی، تولید کنند یاد آور شد: طبیعتاً اگر اندیشه‌ای که در این جا قرار دارد نخواهد به امروز و آینده ایران بیاندیشد، نمی توانیم روزگار خوبی و درخشانی را پیش روی خود ترسیم کنیم و از دیگران انتظار داشته باشیم برای ما کاری کنند .

وی با انتقاد از اینکه آگاهی های اقتصادی در زمره مطالبات دانشگاه از دانشجویان نیست ، گفت : امروز لازم است که دانش آموخته ای که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود، آگاهی های اقتصادی و مدیریت پروژه را بداند ، اما واقعیت آن است فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تولید ثروت پرورش داده نشده و انتظار این است که دولت برای این افراد اندیشه کند .

مدیر عامل راه آهن در بخش دیگری از سخنان خود، با یادآوری اینکه میزان بار منطقه سنگان درسال آینده حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن خواهد بود ، اضافه کرد: اکنون ظرفیت انتقال بار از سنگان به مقاصد مختلف از طریق ریل ۷ میلیون تن است که با احتساب ۳ میلیون تن که از مسیر دیگر ریلی جابجا می شود معادل ۱۰ میلیون جابجایی بار وجود دارد.

محمد زاده با تاکید بر اینکه اگر محور بافق به سرخس ریلی نشود ، در آینده نزدیک باید انتظار ورشکستگی صنایع را در آنجا را داشته باشیم ، گفت : نمی توان انتظار داشت با شرایط فعلی این میزان بار از جاده و یا ریل رد شود.

وی اعتبار مورد نیاز پروژه محور اصفهان به اهواز را حدود ۷ میلیارد یورو خواند و افزود: اگر این محور دو خطه و برقی شود ۲۰ میلیون تن بار روی آن منتقل می شود .

قالب‌های متنوع برای حضور بخش خصوصی

مدیر عامل راه آهن میزان تقاضای پشت مسیر مانده محور شرق را حدود ۱۰ میلیون تن عنوان کرد و گفت: محور رشت به آستارا تقریباً حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است که تکمیل آن نیازمند ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان پول است.

محمد زاده با یادآوری اینکه انتقال هر یک تن کیلومتر بار از جاده به ریل برای کشور ۱.۵ سنت صرفه جویی سوخت به دنبال دارد ، تشریح کرد : اگر ۲۰ میلیون تن بار در یک فاصله ۷۰۰ کیلومتری روی ریل بیاید سالی ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت در کشور به همراه خواهد داشت.

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از معادن ، مراکز بزرگ بار و مراکز تولید بار در کشور به ریل وصل نیستند، گفت : اگر حدود ۲۰۰ کیلومتر خطوط صنعتی (آنتنی ) ساخته شود تقریبا حدود ۱۵ میلیون تن بار به راحتی روی ریل منتقل می شود.

وی با تاکید بر اینکه در قالب های متفاوت می توان ازمشارکت بخش خصوصی بهره برد ، افزود: زمینه های سرمایه گذاری زیادی از جمله بند 《ق》 معروف وجود دارند.

تضمین سرمایه گذاری توسط راه‌آهن 

محمدزاده از دیگر فرصت های سرمایه گذاری را بازگشت صرفه جویی حاصل از صرفه جویی سوخت و حذف حق دسترسی در مسیرحمل بار دانست و گفت: استفاده از ایستگاه های راه آهن به عنوان محل زندگی و کسب و کار که در تمام دنیا دیده می شود، یکی دیگر از روشهایی است که می توان از ظرفیت بخش خصوصی در آن استفاده کرد. 

وی با اشاره به دیگر مصوبات راه آهن در مجلس، گفت: سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی مانند سرمایه گذاری در مناطق محروم است.

مدیر عامل راه‌آهن تاکید کرد: بر اساس مصوبات مجلس، راه آهن می تواند سرمایه گذاری درحوزه حمل و نقل ریلی را تضمین کند و با استفاده از این مدل توانسته ایم از چند مسیر اعتباری خارجی کمک بگیریم.

گفتنی است سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران قدیمی ترین تشکل بخش خصوصی و سازندگان طرح های عمرانی به شمار می رود. بیش از ۷۰۰ شرکت ساختمانی دارای رتبه از سازمان برنامه و بودجه در این سندیکا عضویت دارند.