شناسهٔ خبر: 64093 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین:

روند مهاجرت معکوس روستاییان به شهرها مورد توجه جدی قرار گیرد

شهرسازي قزوين معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین درمورد توانمندسازی روستاها گفت: نکته قابل توجه در حوزه روستایی این است که باید به روند مهاجرت معکوس این حوزه توجه ویژه ای شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اعلام این خبر گفت: در گذشته یک روستایی کارش را به انجام می رساند و در همان محل که منزلش هم بود به استراحت می پرداخت اما با اجرای عملیات عمرانی و ساخت و سازهای برگرفته از الگوی شهری، آنان مهاجرت کردند و همین مساله باعث خالی شدن بسیاری از روستاهای کشور و استان شد.

وی با بیان اینکه الگوهای برگرفته در ساخت مسکن روستایی به هیچ عنوان بومی سازی شده نبودند، تاکید کرد: باید توجه داشت که الگوی سکونت در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت بوده و برای این منظور بسیاری موارد از جمله متمرکز بودن ساختمان ها، انرژی، ارتفاع ساخت و تراکم باید در ساخت این نوع منازل لحاظ شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه ارتباطی خوشبختانه اتفاقات قابل توجه و مهمی در سطح مناطق روستایی استان افتاده که همین مساله می تواند نقطه قوتی در رابطه با رشد و گسترش روستاها باشد.

الگوی منظومه روستایی

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: با تغییر رویکرد و سیاست در حوزه روستایی به نظر می رسد باید به سمت الگوی منظومه روستایی پیش برویم.

وی در خصوص تفاهم نامه منعقد شده بین استانداری، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن گفت: به عنوان مثال برای هر روستا در نظر گرفتن یک مدرسه میسر نیست، بنابراین در منظومه روستایی برای چند روستا یک مدرسه پیش بینی می شود و در سایر حوزه های خدماتی نیز به این شکل عمل خواهد شد.

به گفته این مسئول شهرسازی، پرداختن به چنین رویکردهایی علاوه بر حفظ و ثبات جمعیت روستاها، بدون شک شاهد رشد و توسعه بسیاری از امورات این مناطق در حوزه های مختلف خواهیم بود.

اسماعیلی درباره طرح های هادی روستایی نیز اظهار داشت: باید نیازهای واقعی یک زندگی روستایی در این بخش ها دیده و به آن اهتمام ورزیده شود تا ضمن حفظ و هویت الگوی سنتی این مناطق، بتوان پاسخگوی نیازها و رفع مشکلات موجود بود.

این مسئول افزود: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در طول چهار دهه انقلاب در مناطق محروم و روستایی شکل گرفته و امروز می توان با وجود زیرساخت های موجود و با برنامه ریزی های مدون اقدام به رشد و گسترش مناطق روستایی، به خصوص در مناطق گردشگری کرد.

نظر شما