شناسهٔ خبر: 64193 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

ایجاد ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر در سال برای فرودگاه امام خمینی در برنامه هفتم توسعه/افزایش توان فنی و مهندسی «هما» با افتتاح آشیانه تعمیر و نگهداری

در جمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه بلندمدت برای افزایش ظرفیت حمل مسافر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) گفت: افتتاح آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این فرودگاه در راستای افزایش توان فنی و مهندسی و بالا بردن ظرفیت فرودگاه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح آشیانه شماره ۲ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، ضمن تسلیت شهادت تعدادی از پاسداران در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و تبریک ایام دهه فجر، گفت: امروز شاهد بهره برداری از اولین آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیمای جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه حضرت امام هستیم.

اسلامی با اشاره به هدف گذاری بلند مدت برای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: این فرودگاه با حداقل ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر در سال فعالیت خواهد کرد و ایجاد این ظرفیت در برنامه پنجساله هفتم توسعه محقق می‌شود.

وی ادامه داد: به همین جهت نیاز است که شرکت‌های بزرگ مانند هما، امکانات پشتیبانی از هواپیماهای خود را در این فرودگاه ایجاد کنند و این آشیانه درهمین راستا ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی به زمان‌بر شدن احداث این آشیانه اشاره داشت و گفت: این اتفاق به دلیل شرایط خاص مالی هما رخ داده است اما به هر صورت با توجه به همه شرایط امروز هما توانسته است این آشیانه را به بهره‌برداری برساند.

وی در ادامه به بازدید خود از ترمینال سلام اشاره و تصریح کرد: امروز شاهد تست سرد ترمینال سلام بودیم. این ترمینال با ظرفیت ۵ میلیون مسافر در سال در بهار ۹۸ برای مردم شریف ایران قابل استفاده خواهد بود.

اسلامی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی برای آغاز بهره برداری از این ترمینال، گفت: پس از انجام تست گرم که حدود ۴۰ روز آینده انجام خواهد شد، در اواسط بهار امکان بهره‌برداری آزمایشی از ترمینال محقق می‌شود.

این عضو کابینه دوازدهم دلیل تاخیر در افتتاح ترمینال سلام را برنامه وزارتخانه برای افتتاح این ترمینال پس از اتمام کامل عملیات اجرایی دانست و گفت: این امکان وجود داشت که ترمینال سلام در دهه فجر به بهره‌برداری برسد، اما تهیه فضاهای جانبی، امکانات پشتیبان، اتمام محوطه‌سازی و احداث پارکینگ‌ها نیمه تمام مانده بود و اگر ترمینال افتتاح می‌شد، مردم در زمان حضور در ترمینال شاهد عملیات ساختمانی می‌بودند. 

وی ادامه داد: ما به این موضوع توجه کردیم که مردم در هنگام استفاده، با عملیات اجرایی و ساختمانی مواجه نشوند و در عین حال از پیمانکار خواستیم که به عملیات خود شتاب دهد. امروز شاهد بودیم که عملیات پیشرفت مطلوبی داشته، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نصب شده، بخشی از نیروهای انسانی در ترمینال مستقر شدند و انشاالله بعد از انجام تست گرم و پهلوگیری آزمایشی هواپیما، بهره‌برداری از ترمینال آغاز خواهد شد. 

لزوم اصلاحات ساختاری در ایران ایر

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه ایران ایر زیان ده نیست، گفت: این شرکت زیان انباشته دارد و این زیان ناشی از خدماتی است که این شرکت پیشتر ارائه کرده است. در سال جاری حسابرس شرکت این زیان و مطالباتی که ایران ایر از دولت دارد را استخراج کرده و این مطالبات با بدهی انباشته ایران‌ایر تهاتر خواهد شد. 

وی ادامه داد: این اقدام ایران ایر را به یک شرکت رقابت‌پذیر با شرکت‌های مشابه خود تبدیل خواهد کرد. ایران ایر حامل پرچم است، همه ملت ها و کشور ها از ناوگان ملی خود حمایت می‌کنند که بتواند به عنوان یک افتخار برای کشور فعالیت کند. 

اسلامی با اشاره به اینکه هما یکی از افتخارات کشور است، گفت: به همین دلیل باید در ایران‌ایر اصلاحات ساختاری صورت بگیرد. بدون اصلاحات ساختاری و حقوقی در ایران ایر ما نمی‌توانیم این شرکت را به شرکتی که توان رقابت با مشابهین خود در سطح بین‌الملل دارد، تبدیل کنیم.

وی افزود: مهم ترین دستور کار ما برای ایران ایر اصلاحات ساختاری، نوسازی و تجهیز ناوگان و استفاده از همه فرصت‌هایی است که می‌تواند ایران ایر را به سرآمدی برساند. 

آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای سفرهای نوروزی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای انجام سفرهای نوروزی صورت گرفته است، گفت: در این رابطه از شرکت ها و سازمان های تابعه خواسته شده است که سه نوع فعالیت را انجام دهند. در همین راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشغول آماده‌سازی راه‌هاست و اتمام عملیات جاده‌سازی را در دستور کار دارد تا مردم از یک زیرساخت خوب بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پروژه‌هایی را به اتمام رسانده که هنوز به شبکه حمل و نقل متصل نشده اند. عملیات اجرایی در حال انجام است که در حدود ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه آماده شده و قبل از پایان سال به بهره‌برداری برسد. 

اسلامی افزود: در استان های مختلف پروژه های بزرگراهی در دستور کار است و باند دوم برای این پروژه‌ها احداث شده است. این راه‌ها اکنون باید به علائم ایمنی و خط کشی مجهز شوند. برخی از این اقدامات به علت شرایط آب و هوایی و برخی به دلیل شرایط مالی آماده نشده است که در حال حل و فصل این موضوع هستیم.

وزیر راه و شهرسازی بحث ساماندهی شرکت‌ها و ناوگان حمل و نقل را اقدام سوم وزارتخانه برای آمادگی سفرهای نوروزی دانست و گفت: بخش راه‌آهن در حال آماده‌سازی ناوگان ریلی و واگن های خود است و تسهیلاتی نیز به این منظور فراهم شده است.

وی ادامه داد: برای آماده‌سازی ناوگان جاده‌ای و اجرای مقررات و ضوابط، هم انجمن صنفی حمل و نقل جاده‌ای و هم سازمان راهداری در حال اقدام و نظارت هستند. در بخش هوایی نیز سازمان هواپیمایی کشوری تمهیدات لازم را اندیشیده که مردم بتوانند به پروازهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

اسلامی افزود: خواهش ما از مردم این است که در ایام نوروز با سفر به استان سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی کشور امکان رونق اقتصادی برای این مناطق را به وجود بیاورند. 

تامین نقدینگی برای ایرلاین‌ها

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مبحث چارتر گفت: چارتر کردن پروازهای برنامه‌ای ممنوع است. این به معنای قطع پروازهای چارتری نیست، بلکه پرواز چارتری باید به همراه بسته سفر به مسافر ارائه شود.

وی ادامه داد: بر اساس ضوابط ایکائو و یاتا، چارتر به معنای ارائه بسته سفر است. نکته مهمی که وجود دارد این است که چارتر کننده خود مسافر در اختیار دارد.

اسلامی افزود: اینکه ایرلاین ها به دلیل نداشتن سیستم فروش، صندلی‌های خود را به یک آژانس یا فرد بفروشند و چارتر کننده بلیت را با نرخ دلخواه و بدون توجه به حقوق مسافر به فروش برساند خلاف است و سازمان هواپیمایی کشوری با این موضوع برخورد می‌کند.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل چارتر را در دی ماه به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است، گفت: شرکت ها مهلت داشتند که تا تاریخ یک بهمن سیستم فروش خود را تکمیل کنند و تاکنون دست‌کم به ۶ شرکت هواپیمایی تذکر داده شده است.

وی ادامه داد: مشکلی که شرکت ها با آن مواجه هستند، مسائل مالی است و ما باید این شرکت ها را تقویت کنیم. هزینه‌ها و قیمت تمام شده خدمات ایرلاین ها متاثر از نوسانات نرخ ارز تغییر کرده است. 

اسلامی تامین سرمایه در گردش ایرلاین ها را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: باید با تامین نقدینگی برای ایرلاین‌ها، امکان حل و فصل مشکلات برای آن ها فراهم شود تا دیگر نیازی به پیش‌فروش صندلی خود در قالب چارتر نداشته باشند. 

وی افزود: تاکنون سازمان هواپیمایی کشوری به 6 شرکت در مورد ادامه فروش چارتر پروازهای برنامه‌ای تذکر کتبی داده است و در صورت ادامه تخلف، مجوز برقراری پرواز در مسیرهایی که پیشتر مجوز دریافت کرده بودند، لغو می شود. 

جوان‌گرایی در وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به بیانیه رهبری در مورد گام دوم انقلاب گفت: برای تحول و دگرگونی در ساختارها و ارائه فرصت به نسل جوان، اقداماتی در دست انجام است.

وی ادامه داد: همه دولت لبیک گویان این پیام را دنبال خواهد کرد. امروز در شورای معاونین به همه سازمان‌ها و معاونان مهلت داده شد که هرکدام ۳ نفر از پرسنل جوان دارای دانش و تعهد را معرفی کنند تا از آن ها در سمت های مدیریت عالی استفاده شود.

اسلامی افزود: اکنون عمده انتصاب ها مربوط به متولدان دهه ۵۰ است و به سمت انتصاب متولدان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نیز حرکت کرده‌ایم. 

نظر شما