شناسهٔ خبر: 64206 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کرمان رتبه برتر کشور در احداث بزرگراه/ محور کرمان زرند به زودی افتتاح می‌شود

بزرگراه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: این استان در طول بزرگراه‌ها رتبه نخست کشور را با هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه به خود اختصاص داده و در این زمینه جزو استان‌های موفق کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، محمد مهدی بلوردی گفت: این استان در طول بزرگراه ها رتبه نخست کشور را با هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه به خود اختصاص داده و در این زمینه جزو استان های موفق کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: توسعه در بخش راه و بزرگراه پس از انقلاب چشمگیر و رشد قابل قبولی داشته است.

وی تصریح کرد: مستند به آمار اسناد موجود تاریخی کشور، ۱۹ هزار کیلومتر راه آسفالته کشور و هزار و ۴۸۱ راه آسفالته در استان کرمان تا آذرماه سال ۵۶ وجود داشت.

بلوردی اظهار کرد: طول راه‌های آسفالته استان کرمان به استناد سالنامه آماری در پایان سال ۹۶ به میزان ۹ هزار و ۳۴۲ کیلومتر در شمال استان کرمان رسیده است.

وی عنوان کرد: طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی هزار و ۶۵۷ کیلومتر بزرگراه در شمال استان و ۱۵۰ کیلومتر در جنوب کرمان احداث شده که این آمار قبل از انقلاب اسلامی صفر بوده است.

بلوردی گفت: طول راه‌های روستایی استان کرمان اینک چهار هزار و ۵۶۱ کیلومتر در شمال استان رسیده که این آمار در سال ۵۶ تنها ۱۰۳ کیلومتر بوده است و سالانه ۱۱۴ کیلومتر به صورت میانگین پس از انقلاب اسلامی راه روستایی در استان احداث شده است.

وی افزود: ساخت راه‌های اصلی و فرعی، املاک، بازآفرینی شهری و مسکن از وظیفه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان است.

بلوردی تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی در احداث راه‌های اصلی و فرعی به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۳۷ میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران با استفاده از تبصره پنج قانون بودجه تصویه حساب شد و بخش از بدهی در سال ۹۸ پرداخت می‌شود.

بلوردی افزود: پس از انقلاب اسلامی ۱۳۴ هزار و ۶۶۹ واحد منزل مسکونی احداث و به واجدین شرایط این استان واگذار شده است. وی تصریح کرد: از این میزان ۳۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: اینک به ۱۰۵ هزار واحد مسکونی در شهر‌های استان کرمان نیاز وجود دارد و در این راستا برنامه‌ای اجرایی به وزارت راه و شهرسازی تقدیم شد و زمین و تسهیلات به محض دریافت ساز و کار اجرایی، به مردم واگذار می‌شود.

وی گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و گردشگری تکلیف دارد و در این زمینه پنج هزار و ۸۳۳ قطعه املاک به صورت غیرمسکونی واگذار شده است.

بلوردی افزود: کنترل مساحت شهر کرمان باید تبدیل به مطالبه عمومی شود، زیرا افزایش بدون دلیل فضای شهری موجب کاهش سرمایه‌های مردمی می‌شود.

وی تصریح کرد: شهر کرمان دارای ۱۳ هزار هکتار مساحت و ۷۴۰ هزار نفر جمعیت است و افزایش مساحت شهر کرمان نسبت به جمعیت موجب گسترش زمین خواری، حاشیه نشینی، کاهش تقاضا‌ها و افت قیمت برای زمین‌های درون این شهر شده است.

بلوردی اظهار کرد: گسترش بی رویه فضای شهری کرمان به علت مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: احداث ۹ مسجد در حوزه مسکن‌های مهر استان کرمان پیش بینی شده و در این زمینه هفت مسجد تاکنون با هزینه سه میلیارد تومان بهره برداری شده و ۲ مورد در دست اجرا است.

علی حاجی زاده افزود: در سال ۹۱ تفاهم نامه‌ای با اداره کل آموزش پرورش و نوسازی مدارس امضا کردیم که ۶ مدرسه در سایت‌های مسکن مهر استان به صورت مشترک احداث شود.

وی با بیان اینکه احداث سه مدرسه در شهرستان‌های سیرجان و کرمان بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان قرار داده شد گفت: تا به امروز سه میلیارد و ۶۶۳ میلیون تومان برای احداث این سه مدرسه هزینه شده و ۲ مورد به بهره برداری رسیده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه شهرسازی استان کرمان افزود: احداث سه مدرسه باقی مانده در شهرستان‌های کرمان، زرند و رفسنجان بر عهده اداره کل نوسازی مدراس استان است.

نظر شما