شناسهٔ خبر: 64528 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

اقتصاد دریامحور یکی از مولفه‌های اقتدار ملی است/ تاکید بر توانمندی ظرفیت‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران

سخنرانی وزیر عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریای کشور در بیان پیشنهاد خود به دست‌اندرکاران همایش و فعالان حوزه بنادر، گفت: در ارتباط با قابلیت‌سازی برای شکستن تحریم‌ها هر آنچه شایسته است سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۸ بهمن ماه در بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی در کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه اقتصاد دریامحور یکی از مولفه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران است ضمن تشکر از دریانوردان و همه دست‌اندرکارانی که در بنادر و دریاهای کشور فعال هستند و با انگیزه و پرشور همایش‌ها و برنامه‌های مختلف را برگزار می‌کنند، گفت: در طول خدمت خود شاهد بوده‌ام که در حوزه دریانوردی همیت خاصی وجود دارد و با تلاش و پشتکار فراوان برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی کشور نشان می‌دهد اراده منسجمی وجود دارد که نسل به نسل با انتقال تجارب و انتقال دانش موجبات رشد کشور را فراهم می‌کند و زیباترین فراز این امر همگرایی و هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور است که ضرورت دارد تا این یکپارچگی و هم افزایی گسترش بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دریا و دریانوردی یکی از مولفه‌های اقتدار ملت‌هاست و برای ما که در سرزمینی دریایی با مساحت ۵۹۰۰کیلومتر مرز دریایی هستیم این اهمیت دوچندان می شود.

اسلامی ادامه داد: اقتصاد دریامحور بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و هرچقدر که به آن کم توجهی کنیم یعنی به یکی از اصلی‌ترین مولفه های اقتدار ملی کم توجهی نشان داده ایم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این برنامه کمک می‌کند تا سرفصل های دست نخورده یا شکوفا نشده را بیشتر مدنظر قرار دهیم. شایسته است تا از ظرفیت‌هایی دریایی کشور حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی با یادآوری این مطلب که ایرانیان نباید توان و ظرفیت های خود را در حوزه های مختلف به ویژه بخش دریایی نادیده بگیرند، گفت: تحریم ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته و از آنجا که عموما تحریم‌ها روی نقاط و محورهای اقتدارآفرینی بوده است باید تلاش کنیم تا آن نقاط و محورها را تقویت کنیم و موانع ناتوان کننده را از سر راه برداریم.

اسلامی افزود: آمریکایی ها از تحریم ها علیه ایران مراقبت جدی دارند و برای فشار به جمهوری اسلامی ایران به اقدام و عمل روی آورده‌اند که این حرکت یک نوع یاغی‌گری است. به همین دلیل باید با حرکتی قوی به سمت پیشرفت کشور حرکت کنیم تا فرصت ها را بیش از گذشته شناسایی کنیم و با هم افزایی و همگرایی گسترده تر در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران دارای نیروهای باانگیزه فراوانی است که باید از ظرفیت‌های آنها استفاده برد. در عین حال پنل‌هایی که در بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی به آن توجه شده مباحث مربوط به آموزش و اشتغال است که نشان می‌دهد این همایش‌ها با توجه به نیازهای اساسی کشور تدوین و برگزار می‌شود.

این مقام مسئول در عین حال تصریح کرد: شغل های فراوانی است که باید در حوزه دریایی کشور ایجاد شود و دست اندرکاران این بخش مهم باید به آن توجه بیشتری داشته باشند. همچنین، باید در حوزه دریایی کشور قابلیت‌های رقابتی را ایجاد کنیم تا به توان کشور بیفزاییم.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: خوشبختانه با توجه به کاستی ها و نارسایی هایی که وجود دارد توانستیم ظرفیت بنادر کشور را از ۱۹ میلیون تن قبل از انقلاب به بیش از ۲۳۰ میلیون تن برسانیم که اینها نشان از توانمندی ایران در این حوزه دارد.

وی افزود: امروز در بحث تجاری سازی و در بحث ایجاد مشاغل پشتیبان حوزه دریایی و گردشگری دریایی، فرصت‌های بی‌نظیری داریم که از آنها استفاده نکرده‌ایم. همچنین باید دریانوردی بین بنادر را ایجاد کنیم زیرا مردم به سفرهای دریایی نیاز دارند و باید این امکان را برای آنها به وجود بیاوریم.

اسلامی در بیان پیشنهادها و توصیه‌های خود به مسئولان ارشد سازمان بنادر اعلام کرد: پیشنهادم این است که در ارتباط با قابلیت‌سازی برای شکاندن تحریم ها هرآنچه شایسته است، سرمایه گذاری کنیم، زیرا کشور قابلیت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی دارد که باید از آن بهره ببریم و باید این مطلب را به تحریم کنندگان نشان دهیم که نمی توانند ما در کلافی حبس و تصور کنند که با خیال باطل به اهداف شوم خود دست می‌یابند.

وی تصریح کرد: مردم ایران بزرگتر از ظرفیت‌های ترسیم شده ای هستند که استکبار جهانی ترسیم کرده است.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که مردم در کشور نیاز به شغل دارند، تاکید کرد: صنایع دریایی هم در شمال و هم در جنوب کشور این قابلیت را دارد تا شناورهای گوناگونی ایجاد کند که این مهم به رشد تولید داخلی در زمینه تجهیزات دریایی و ایجاد اشتغال کمک فراوانی خواهد کرد.

اسلامی ادامه داد: امکاناتی که در تبصره‌های قانونی وجود دارد باید در مجلس پیگیری شود. باید کمک کنیم تا صنایع دریایی کشور شکوفا شود. به همین دلیل باید اراده و به این سمت حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همواره مانع تراشی های وجود داشته و همیشه دشمن اقدامات کورکورانه خود را انجام داده است که نمونه آن عملیات تروریستی چند روز گذشته سیستان و بلوچستان بود که منجر به شهادت تعدادی از پاسداران جان بر کف شد.

این مقام مسئول ادامه داد: شهادت پاسداران و ادامه دادن راه آنها موید این مطلب است که راه شهادت وجود دارد و ملت در راه اعتلای ایران هرگونه اقدامی را انجام خواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: وظیفه ماست که در بخش هایی که مسئولیت داریم در جهت شکوفایی اقتصاد کشور و همچنین اقتصاد دریایی گام برداریم و فرصت های مناسبی را ایجاد کنیم.

نظر شما