شناسهٔ خبر: 64623 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

قرارگیری ۱۴۱ هزار هکتار از عرصه‌های شهری در دستور کار برنامه بازآفرینی/ ضرورت توجه به نقش کلیدی برنامه بازآفرینی شهری در زمینه مدیریت شهری و تولید مسکن

سید محمد پژمان پژمان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴۱ هزار هکتار از عرصه های شهری موجود کشور در دستور کار بازآفرینی قرار گرفته است، گفت: در محلات هدف بازآفرینی جمعیتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر در ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده ساکن هستند که ضرورت دارد با احیا، نوسازی، بازسازی و باززنده سازی آنها اقدام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، مجمع فوق العاده شرکت بازآفرینی شهری ایران با عنوان طرح تملک دارایی های سرمایه ای، امروز با حضور مازیار حسینی، معاون و نماینده وزیر راه و شهرسازی در مجامع و امور حاکمیتی شرکت ها، سید محمد پژمان، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و اعضای هیات مدیره برگزار شد.

پژمان در این جلسه گفت: فرایند تکامل فعالیت های نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری از سال های گذشته مورد توجه بوده و سپس  شامل بافت های حاشیه ای، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی شده و جدیدا مجموعه بافت های شهری را نیز در برگرفته است.

پژمان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴۱ هزار هکتار از عرصه های شهری موجود کشور در دستور کار بازآفرینی قرار گرفته است، گفت: در محلات هدف بازآفرینی جمعیتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر در ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده ساکن هستند که ضرورت دارد با احیا، نوسازی، بازسازی و باززنده سازی آنها اقدام شود.

وی افزود: برای احیا محدوده های هدف بازآفرینی، برنامه هایی برای اقدام تهیه و تدوین شده و دولت نیز به شکل جدی و فشرده در این عرصه ها ورود پیدا کرده است. امیدواریم با حمایت های بیشتر هم دامنه و هم سرعت کار را افزایش دهیم تا در بازه زمانی معقول و منطقی این برنامه را به سرانجام برسانیم. همچنین آسیب هایی که متوجه ساکنین و فعالان این عرصه هاست را به نحو مطلوبی کاهش دهیم و این افراد را از فرصت ها و امتیازات موجود در سایر بخش های شهری برخوردارکنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبیعتا چون عمده فعالیت های شرکت بازآفرینی شهری ایران متاثر از منابعی است که دولت در قالب ردیف های مختلف اعتباری در اختیار آن قرار می دهد، بنابراین انتظار ما به ویژه از سازمان برنامه و بودجه این است که با اختصاص بودجه حمایت بیشتری از ما داشته باشد تا برنامه نوسازی و بازسازی را با شتاب بیشتری پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه از محدودیت های اعتباری که در کشور وجود دارد غافل نیستیم، گفت: انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه به این دلیل است که برنامه ملی بازآفرینی شهری نقش کلیدی و محوری در عرصه مدیریت شهری و تولید مسکن دارد. بنابراین توقع داریم این سیاست تقویت شود و اعتبارات بیشتری به آن تخصیص یابد.

وی تاکید کرد: همچنین انتظار داریم اعتبارات در زمان های کوتاه تری به صورت صددرصدی در اختیار شرکت بازآفرینی شهری گذاشته شود تا پس از پرداخت مطالبات پروژه های نیمه تمام، عملیات اجرایی آنها دوباره از سر گرفته شود و در ادامه پروژه های جدید بازآفرینی تعریف شوند.

پژمان با بیان اینکه موضوع محوری در نوسازی بافت ها از مسکن آغاز می شود، تصریح کرد: اقدامات دیگر بازآفرینی احیا و نوسازی محلات هدف و ارائه خدمات روبنایی و زیربنایی مورد نیاز ساکنان آنهاست.

وی افزود: اگر اجرای سیاست ها در گرو منابع عمومی کشور باشد، نمی توان چشم انداز روشنی برای آن متصور شد بنابراین باید از منابع مردمی در اجرا و پیشبرد برنامه بازآفرینی استفاده موثر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سه نوع هزینه در بافت ها باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: یکی از این هزینه ها، نوسازی محل سکونت ساکنان است. طبیعتا ساکنان بافت های فرسوده و ناکارآمد به دلیل مالکیت و اینکه دارایی در دست خود آنهاست و برخورداری از رفاه و آسایش نیز به خودشان باز می گردد، انگیزه بیشتری برای همراهی در این بخش دارند.

پژمان گفت: اگر بتوانیم موضوع اصلی نوسازی بافت های مسکونی را با خارج کردن مردم از وضعیت ناپایداری که ممکن است خسارات انسانی  و مادی فراوانی به دنبال داشته باشد، حل کنیم تجهیز منابع در این بخش قابل دسترس تر و  قابل فهم تر است.

وی با اشاره به اینکه جز دیگر از هزینه ها تامین هزینه زیرساخت هاست، بیان کرد: توقع و انتظار این است که موسسات و بخش های دولتی در زمینه اصلاح زیرساخت ها و نبود ظرفیت ها و امکانات تامین کننده منابع باشند زیرا وضعیت اقتصادی و درآمدی خانوارهای ساکن در این بافت ها کمتر از میانگین کشوری است. بنابراین فقط می توانیم به این افراد انگیزه دهیم که در نوسازی خانه های خود مشارکت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر تامین هزینه خدمات روبنایی است، گفت: هم اکنون دولت به منظور حفظ تناسب توزیع جمعیت در کشور خدمات زیرساختی و روبنایی را به صورت رایگان در برخی نقاط مانند روستاها ارائه می کند اما متاسفانه این خدمات با وجود پایین بودن استطاعت اقتصادی ساکنان آنها شامل این مناطق نمی شود فقط به این دلیل که در محدوده شهری تعریف شده اند.

وی تاکید کرد: برای تامین زیرساخت ها و خدمات روبنایی کمک مالی دولت، شهرداری ها و استفاده از ظرفیت خیرین در عرصه های مختلف مورد نیاز است.

پژمان افزود: اگر موقعیت بافت ها به گونه ای باشد که بتوان پروژه های جذاب و اقتصادی در آنها تعریف کرد، شاید از این رهگذر بتوان منابعی را برای دو بخش زیرساختی و روبنایی تامین کرد ولی در اکثر نقاط هدف، این امکان وجود ندارد. به همین دلیل برای اجرا و تحقق این امر در حال تدارک رویکرد جدیدی هستیم تا متکی به منابع و امکانات دولتی نباشیم. همچنین علاوه بر مردم، باید سایر دستگاه های فعال در عرصه اداره شهرها نیز در برنامه بازآفرینی شهری مشارکت کنند.  

وی ادامه داد: منابع مالی دولت و نهادهای عمومی مثل شهرداری ها باید در  حد ایجاد تحرک در راستای تحقق توسعه باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه طبیعتا تنگناهایی پیش روی نوسازی بافت های فرسوده وجود دارد، گفت: دستگاه های خدمات رسان نیز گرفتاری های مالی جدی دارند و با توجه به این تنگناهای مالی از ارائه خدمات به این بافت ها خودداری می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در قراردادهای مشارکتی که انبوه سازان و توسعه گران با مردم و سازمان مالیاتی منعقد می کنند به عنوان شریک شناخته نمی شوند و باید مالیات پیمانکاری پرداخت کنند.

وی افزود: توسعه گرانی که به عنوان سرمایه گذار وارد محلات هدف شده و با مردم در امر نوسازی مشارکت می کنند، باید به تناسب پیشرفت کار در بازه های زمانی ۲۴ماهه، ۳۰ماهه و ۳۶ماهه مالیات پیمانکاری پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت نیز حسابشان مسدود می شود. به نظر می رسد در این  زمینه باید دست استمداد جدی به سمت سازمان برنامه و بودجه دراز کنیم تا ساز و کارهای این موضوع به صورت قانونی مشخص و مشوق های لازم در این زمینه در نظر گرفته شود.

پژمان بیان کرد: شرایط سخت کشور را درک می کنیم و متوجه هستیم که دشمنان با کینه توزی و رذالت شرایط را محدود کرده اند و هزینه های کشور را بالا برده اند اما با این همه هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که سیاست های اولویت دار به نقطه جدی نرسد.

وی گفت: نوسازی بافت ها کار بسیار سخت، گسترده و دارای لایه های مختلفی است بنابراین ضرورت دارد تمام حاکمیت به میدان بیایند و هر چه در بضاعت دارند برای اجرای بازآفرینی شهری اختصاص دهند تا شهروندان این مناطق زودتر به استاندارد خدمات شهری دست پیدا کنند.

نظر شما