شناسهٔ خبر: 64627 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه های امروز ۳۰ بهمن ماه می‌خوانید

قیمت بلیت های نوروزی در پله ثبات

روزنامه بازار در سالی که گذشت شاهد رشد قیمت ها بود و بسیاری از اقلام مصرفی و خدماتی در ۱۱ ماه گذشته امسال با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است، اما امروز یک خبر امیدوار کننده در روزنامه «ایران» با تیتر «قیمت بلیت نوروزی هواپیما و قطار ثابت ماند» نشان دهنده عزم وزارت راه و  شهرسازی در ثابت سازی قیمت‌ها در پرترددترین روزهای سال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

مردم سالاری

رد پای بانک‌ها در گرانی مسکن

قیمت مسکن ۹۱ درصد جهش کرده و این در حالی است که ساخت و ساز به عنوان عامل کاهنده قیمت‌ها در شرایط رکودی به سر می‌برد؛ بنا به گفته‌ی سازندگان، بانک‌ها نیز به دلایل نامعلوم، همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات ساخت انجام نمی‌دهند.رشد تدریجی قیمت مسکن از زمستان ۱۳۹۶ آغاز شد و بر اساس آمار هنوز هم ادامه دارد. در دی‌ماه میانگین قیمت مسکن شهر تهران ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که رشد ۹۱ درصدی را نسبت به دی‌ماه سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد.

البته سرعت افزایش ماهیانه قیمت‌ها از حدود ۹ درصد به حدود دو درصد رسیده اما خانه آن‌قدر گران شده که متقاضیان واقعی در بازار، انگشت‌شمار شده‌اند. بسیاری از مردم منتظر کاهش یا حداقل ثبات قیمت مسکن هستند و این در حالی است که کارشناسان، مهم‌ترین عامل پایین آوردن قیمت مسکن را افزایش ساخت و ساز، بخصوص در خانه‌های کوچک متراژ عنوان می‌کنند.طبق برخی محاسبات هم‌اکنون سالیانه ۳۲۰ هزار واحد مسکونی در ایران تولید می‌شود؛ در حالی که نیاز سالیانه کشور یک میلیون واحد است. سازندگان می‌گویند علی‌رغم مجوز شورای پول و اعتبار به تمامی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی ساخت، اغلب بانک‌ها یا از پرداخت این وام خودداری می‌کنند یا با یک فرمول پیچیده، آن‌قدر نرخ بهره را بالا می‌برند که سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز، توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

ایران

گزارش «ایران» از سفرهای آخر سال و وضعیت بازار بلیت

قیمت بلیت نوروزی هواپیما و قطار ثابت ماند

فروش بلیت سفرهای نوروزی در بخش هوایی و ریلی شروع شده است اما فروش بلیت اتوبوس از ۱۲ اسفند آغاز می‌شود و بلیت فروشی به دو صورت اینترنتی و حضوری خواهد بود. قیمت بلیت هواپیما برای نوروز بر اساس قیمت آذرماه است و بلیت قطار هم افزایش قیمت ندارد اما به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس نسبت به سال گذشته افزایش دارد اما میزان افزایش فعلاً مشخص نیست و سازمان راهداری در حال بررسی پیشنهاد شرکت‌های اتوبوسرانی است.

محسن حاجی اسماعیلی، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری در گفت‌و‌گو با «ایران» افزایش قیمت بلیت اتوبوس را بخاطر شرایط اقتصادی دانست و گفت: افزایش قیمت‌ها برای جبران هزینه‌ها است البته قیمت بلیت را اتحادیه تعاونی‌های مسافری پیشنهاد می‌دهد و با بررسی در سازمان راهداری و تأیید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها اعلام می‌شود. حمل و نقل جاده‌ای بیشترین مسافر را با حدود ۸۸ درصد سفرها به خود اختصاص می‌دهد به همین دلیل حاجی اسماعیلی تأکید کرد که علاوه بر جبران هزینه‌ها برای صنف قیمت بلیت اتوبوس باید طوری تعیین شود که بازار کشش آن را داشته باشد توان مالی مردم هم در نظر گرفته شود.

جهان صنعت

انبوه‌سازان اعلام ورشكستگي كردند

مخالفت با قانون پیش‌فروش

لایحه اصلاح قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی، چند سالی است که در هیات دولت آماده تصویب است و کمیسیون عمران مجلس نیز آمادگی دارد تا این لایحه را به تصویب رسانده و به صحن علنی مجلس ببرد. قانون پیش‌فروش مسکن برای ساماندهی به «بازار دوم معاملات مسکن» ایجاد شده و با هدف «خرج دلالان از چرخه پیش‌فروش» معاملات بازار دوم را تنظیم می‌کند. این قانون که مورد حمایت دولت و وزارت راه‌وشهرسازی است با مخالفت شدید سازندگان مواجه شده است. قانون پیش‌فروش ساختمان در اصل برای توسعه و رونق بازار مسکن تدوین شده است اما مخالفان آن می‌گویند این قانون به دلیل ضعف حقوقی وضعیت بازار مسکن را بیش از گذشته آشفته خواهد کرد. مخالفان این قانون را عمدتا انبوه‌سازان تشکیل می‌دهند؛ مخالفانی که روز گذشته در اجلاس سالانه خود «قانون پیش‌فروش» و «نظام مالیاتی» را هدف انتقادات خود قرار دادند.

انبوه‌سازان فضای حاصل از اجرای این قانون را به اندازه‌ای تاریک ترسیم می‌کنند که می‌گویند در صورت اجرای آن دیگر نمی‌توانند حتی یک واحد مسکونی هم به فروش برسانند.به گفته کارشناسان وزارت راه‌وشهرسازی قانون پیش‌فروش ساختمان به دلیل اینکه بیشتر متضمن حقوق خریداران است مورد مخالفت شدید سازندگان قرار گرفته است. در طرف مقابل انبوه‌سازان معتقدند این قانون با ایجاد بن‌بست و مانع در شرایط ترهین اولیه و ثانویه جهت اخذ تسهیلات بانکی به دلیل نقض اصل مالکیت بازار را آشفته خواهد کرد.

دنیای اقتصاد

متولی مسکن، مجری شهرک‌های گردشگری

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، مصوبه شورای‌عالی را درخصوص شناسایی محدوده‌های مستعد احداث شهرک‌های گردشگری به منظور خاتمه دادن به ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی زراعی و جنگلی ابلاغ کرد. براساس محتوای مصوبه‌ای که در تاریخ ۸ شهریور ۹۷ از سوی هیات وزیران به تصویب رسید، وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مجری بستر‌سازی برای احداث و ایجاد شهرک‌های گردشگری ماموریت یافت اقدامات لازم را به منظور شناسایی، تصویب و اعلان عمومی اراضی ملی و دولتی مستعد احداث دهکده‌ها یا شهرک‌های گردشگری در کل کشور با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، کشور و سایر سازمان‌های مربوطه ظرف ۶ ماه انجام دهد.

هدف از تصویب این مصوبه هدایت نیاز به اماکن تفریحی و اقامتی در مناطق توریستی و گردشگری کشور با اولویت سه استان شمالی و مقابله با جنگل‌خواری و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی سبز اعلام شد. براساس این مصوبه، همچنین اتخاذ سیاست افزایش تراکم ساختمانی به جای افزایش محدوده شهرها در استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) با لحاظ همه جوانب تخصصی مربوطه، مورد تاکید قرار گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما