شناسهٔ خبر: 64652 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بالغ بر ۲۱ میلیون نفر در محلات هدف بازآفرینی شهری زندگی می کنند

۱۱ محله در شهرهای استان قزوین بازآفرینی می شوند

بافت فرسوده قزوین عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: براساس آمارهای موجود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت های فرسوده شهری زندگی می کنند که فقر شهری، عدم ایمنی و بحران هویتی از مهمترین مسائل آنهاست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین،  عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: براساس آمارهای موجود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت های فرسوده شهری زندگی می کنند که فقر شهری، عدم ایمنی و بحران هویتی از مهمترین مسائل آنهاست.

منا عرفان سلیم در نخستین دوره آموزشی ویژه شهرداران استان قزوین افزود: بحث بازآفرینی شهری که این روزها زمزمه آن از سوی مسئولان عالی شنیده می شود رویکردی ناشی از کسب تجربیات خوب و بد در حوزه شهری و ناکارآمدی های موجود است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه کشور ما نیز در دهه های گذشته در حوزه محدوده های ناکارآمد شهری تجربه هایی را کسب کرده، افزود: قبل از انقلاب موضوع نوگرایی و معاصر سازی مطرح بود و در سال های ۵۸ تا ۶۹ در حوزه روانبخشی و بهسازی، ۶۹ تا ۷۳ محورهای فرهنگی و بهسازی مراکز شهری، ۷۳ تا ۷۶ تجمیع و بافت مساله دار شهری، ۷۶ تا ۸۳ عمران و بهسازی و از سال ۷۴ تا ۹۳ نیز در زمینه نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده کارهای گسترده و قابل توجهی به انجام رسید.

وی استان قزوین را یک استان پیشگام و پیشرو در امر بازآفرینی شهری دانسته و گفت: ستاد بازآفرینی شهری امسال با رویکرد شهر نگر بودن بازآفرینی اقدامات استان ها را در سطح کشور مورد ارزیابی قرار داده، که استان قزوین به دلیل دارا بودن پتانسیل و ظرفیت بالا و همچنین همراهی با رویکردهای بازآفرینی شهری، میتواند الگوی خوبی برای سایر استان ها در سطح کشور باشد.

به گفته وی، اقدامات صورت گرفته در حوزه بازآفرینی شهرهای کشور حاصل تجربیات متعددی بود که نتایج آن را در برخی بخش ها مانند توسعه حرم رضوی در مشهد و بازسازی مناطق زلزله بم را شاهد بودیم.

عرفان سلیم با اشاره به اینکه در برنامه چهارم توسعه به محض استحکام بخشی و بهبود محیط زندگی، جرقه بازآفرینی نیز در همان زمان زده شد، تاکید کرد: طرح ویژه ارایه شده مشتمل بر تسهیلات ارزان قیمت، تخفیف ویژه کمک به ودیعه اسکان موقت، کمک بلاعوض برای تجمیع قطعات ریزدانه، اختصاص اعتبارات خاص برای بهبود شبکه معابر و ایجاد دسترسی های لازم بود.

این مسئول بازآفرینی، تصویب سند ملی راهبردی در دولت دهم را یادآور و افزود: بازنگری در شاخص های شناسایی بافت های هدف بازآفرینی شهری، آغاز به کار مجدد وام نوسازی و ودیعه مسکن مسکن، بازنگری در شرح خدمات طرح های بهسازی و نوسازی بود که در دولت یازدهم ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته جمعیت مناطق محروم ۵۰۰ شهر بزرگ، کلان شهر و مراکز استانی کشور، در یک دهه از یک ششم به یک چهارم افزایش یافته است.

عرفان سلیم خاطرنشان کرد: در چهار دهه گذشته طرح های توسعه شهری بسیاری را تولید کردیم اما بعدها متوجه شدیم که روش خوبی را در پیش نگرفته و نه تنها اقدامی برای درمان مساله نیافته ایم بلکه دارویی نیز برای آن تجویز نکردیم.

وی در تعریف سیاست بازآفرینی اظهار داشت: رویکردی یکپارچه و جامع و در برگیرنده اقداماتی است که منجر به حل مسایل و چالش های شهری و خلق فرآیندهای مستمر و پویا در ارتقاء و تحول اقتصادی، کالبدی، محیطی و اجتماعی در محدوده های شهری می شود.

عرفان سلیم یادآور شد: در سیاست بازآفرینی شهری، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و قابلیت زیست پذیری شهرها از طریق کاهش فقر شهری، پیش نگری و پیشگیری از بازتولید فقر، افزایش تاب آوری شهرها در برابر تغییرات و بلایا، کاهش آسیب های اجتماعی، ارتقای هویت شهری و منزلت مکانی و حفاظت پایدار از میراث ملموس و غیر ملموس زیست بوم ها مطرح است.

نخستین کارگاه آموزشی با عنوان آشنایی با برنامه بازآفرینی شهری پایدار و برنامه جامع اقدام مشترک در بازآفرینی شهری پایدار روز دوشنبه در سالن جلسات استانداری قزوین با حضور شهرداران استان قزوین برگزار شد.

۱۱  محله در شهرهای استان قزوین بازآفرینی می شوند

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین گفت: عملیات احیا و بهسازی ۱۱ محله در هفت شهر استان با یک هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت و ۳۷۴ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

مصطفی صالحی روز دوشنبه در نخستین کارگاه آموزشی آشنایی با برنامه بازآفرینی شهری پایدار و برنامه جامع اقدام مشترک در بازآفرینی شهری پایدار قزوین، تاکید کرد: امروز رویکرد جدیدی را در حوزه بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده شاهدیم که ما را به آینده امیدوارتر می کند.

وی با تاکید بر ارتقای سطح کیفی در بافت های فرسوده شهری، اضافه کرد: رسیدگی به مشکلات موجود در بافت های فرسوده از دغدغه های اصلی مجموعه مدیران شهری است که این روزها بر ضرورت ساماندهی و مقاوم سازی آن تاکید می شود.

صالحی یادآور شد: فضاهای موجود در بافت های فرسوده شهری از جمله معابر، فضاهای عمومی و پارکینگ ها بدون شک مشکلات این حوزه را دوچندان کرده است که با ارایه راهکارها و طرح های مناسب باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری قزوین در ادامه، موضوع آموزش را در این بخش حایز اهمیت دانست و افزود: مدیران شهری باید نیازهای ضروری و اولویت دار خود را مطرح کنند تا با استفاده از چنین دوره های آموزشی نسبت به رفع آنها اقدام شود.

نظر شما