شناسهٔ خبر: 6467 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

توضیحات مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها درباره فرود پرواز مشهد- ساری در مهرآباد

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه تصمیم خلبان برای انتقال مسافران پرواز مشهد – ساری به مهرآباد درست بود گفت: در این فرآیند هیچ مشکلی در حوزه صنعت هوانوردی وجود نداشته است.

رحمت الله مه‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره پرواز ۱۰۲۰ مشهد- ساری متعلق به هواپیمایی ماهان که شب گذشته موفق به فرود در فرودگاه ساری نشد و مسافران را به فرودگاه مهرآباد منتقل کرد گفت: این هواپیما از نوع BAE بود که ساعت ۲۳:۳۴ دقیقه از مشهد به ساری پرواز کرد اما به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی فرودگاه مقصد، به سمت تهران تغییر مسیر داد و در ساعت ۱:۴۴ دقیقه بامداد در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

وی ادامه داد: هر هواپیما قبل از پرواز از فرودگاه مبدا یک طرح پرواز دارد که در این طرح علاوه بر مقصد پروازی، فرودگاه جایگزین یا آلترناتیو نیز مشخص می‌شود تا هواپیما به هر دلیلی نتوانست در فرودگاه مقصد پذیرش شود مسافران را در فرودگاه جایگزین منتقل کند که این فرودگاه جایگزین بر اساس عوامل مختلف از جمله نزدیکترین فرودگاه و توانایی ارائه خدمات فنی به ایرلاین‌ها مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه معمولا بیش از یک فرودگاه جایگزین برای فرودگاه مقصد انتخاب می‌کنند افزود: زمانی که هواپیما از فرودگاه مبدا به سمت مقصد پرواز می‌کند باید تمام تسهیلات برای فرود هواپیما در مقصد فراهم باشد. بر اساس اطلاعاتی که مستند دریافت کردیم زمانی که هواپیما از مشهد به سمت ساری پرواز می‌کند وضعیت جوی در فرودگاه ساری برای فرود مناسب بوده است. بنابراین هواپیما اجازه تیک آف از فرودگاه مشهد را داشته است اما در زمان فرود به دلیل پوشش ابر و کاهش دید خلبان امکان فرود نداشت.

وی ادامه داد: خلبان بعد از اینکه امکان فرود در فرودگاه ساری فراهم نشد تصمیم گرفت مسافران را به فرودگاه جایگزین که مهرآباد بود منتقل کند با این هدف که در صورت بهبود شرایط جوی مجدد مسافران به ساری انتقال یابند.

مه‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا هواپیما به جای انتقال مسافران به فرودگاه مهرآباد مسافران را به فرودگاه گرگان منتقل نکرد ادامه داد: به دو دلیل نمی‌توانست مسافران را به فرودگاه گرگان منتقل کند. نخست اینکه بر اساس طرح پروازی گرگان فرودگاه جایگزین ساری نبود و بعد اینکه فرودگاه گرگاه در آن زمان بسته بوده و خدماتی ارائه نمی‌داد.

وی افزود: در مجموع تصمیم خلبان درست بود و مشکلی در حوزه صنعت هوانوردی وجود نداشته است.

مه‌آبادی همچنین درباره انتقال مسافران از تهران به ساری با اتوبوس نیز گفت: اقدام هواپیمایی ماهان و برنامه ریزی برای انتقال مسافران با اتوبوس مغایرتی با کنوانسیون‌های ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی)، کنوانسیون ورشو و کنوانسیون‌های مربوطه نداشته است چراکه بر اساس Recommended Practice شماره ۱۷۲۴ یاتا(انجمن بین‌المللی هواپیمایی) در صورت ابطال پرواز به هر دلیلی شرکت هواپیمایی می‌تواند طبق توافق با مسافران، آنها را با یکی دیگر از پروازهای خود، پرواز ایرلاین دیگر و یا سایر وسائط حمل و نقل سطحی (زمینی، راه آهن و دریایی) به مقصد مندرج در بلیت حمل کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه شرکت هواپیمایی برای  انتقال مسافران با پرواز دیگر یا حتی با اتوبوس توافق کرده است گفت: عده‌ای با اتوبوس رفتند، برخی در تهران ماندند و برای یک نفر هم بنا به خواست مسافر بلیت مشهد تهیه شده است./

نظر شما