شناسهٔ خبر: 64690 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان خبر داد:

پیشرفت ۵۰ درصدی احداث باند دوم فرودگاه کرمان/ اجرای ۱۲۵ میلیارد تومان پروژه در فرودگاه‌های کرمان/ افزایش ایمنی در صدر اهداف

قاسم زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان از پیشرفت ۵۰ درصدی احداث باند دوم فرودگاه کرمان خبر داد و گفت: هر دو پروژه توسعه ترمینال داخلی فرودگاه و احداث باند دوم در دست اجرا هستند.

علی قاسم‌زاده، مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه باند دوم فرودگاه کرمان در حال احداث است، گفت: هیچگونه توقفی در مسیر احداث باند دوم این فرودگاه به وجود نیامده است و این پروژه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد:  تنها اشکالی که وجود دارد و باعث کاهش سرعت اتمام پروژه شده، کمبود قیر است. عدم امکان تامین قیر باعث شده که تاخیراتی در اتمام پروژه به وجود بیایید، اما در هر صورت در حال حاضر ۱۶۰۰ متر از لایه اول آسفالت باند دوم فرودگاه کرمان اجرا شده است.

قاسم‌زاده به طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان نیز اشاره کرد و گفت: بنا بر نیازها توسعه ترمینال این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و مطالعات و طراحی آن انجام شد. عملیات اجرایی این ترمینال نیز حدود دو ماه است که آغاز شده است.

وی ادامه داد: فوندانسیون طرح اجرا شده و  بخشی از سازه از کارخانه منتقل و نصب شده است. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال نیمی از سازه تکمیل شود. همزمان سقف این ترمینال نیز در کارخانه مربوطه در حال ساخت است و بخشی از آن نیز قبل از اتمام سال به محل پروژه منتقل می‌شود.  به طور کل می‌توان گفت در  حال حاضر درپروژه ترمینال از برنامه کاری اولیه جلو هستیم.

۱۲۵ میلیارد تومان پروژه در فرودگاه‌های کرمان

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به هزینه‌ پروژه احداث باند دوم فرودگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کرمان گفت: اعتبار پروژه باند دوم با تعمیر و بهسازی که بر روی ۷۰۰ متر ابتدای باند ۳۴ صورت گرفت، حدود ۳۸ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: اگر هزینه خرید سیستم کمک ناوبری VOR، سیستم روشنایی عوامل پروازی و دستگاه ILS که برای باند جدید نیاز است، را به هزینه‌ احداث باند اضافه کنیم، این پروژه مجموعا بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان ارزش دارد.

قاسم زاده درباره هزینه توسعه ترمینال داخلی این فرودگاه نیز گفت: رقم فعلی قرارداد این پروژه ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و سقف این قرارداد نیز ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی به سایر پروژه‌های اجرایی در فرودگاه کرمان اشاره کرد و افزود: برای تکمیل دیوارهای حفاظتی فرودگاه‌های کرمان، جیرفت و بم بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا است. همچنین  پروژه بازسازی وضعیت موجود فرودگاه کرمان نیز ۱۳ میلیارد تومان ارزش دارد.

افزایش ضریب ایمنی 

مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان با اشاره به اقداماتی که در دو سال گذشته برای بهبود وضعیت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی این استان انجام شده است، گفت: مطالعه بهسازی عوامل پروازی فرودگاه‌های بم و سیرجان، بهسازی ترمینال فرودگاه‌های سیرجان، جیرفت و رفستجان، نوسازی سیستم تهویه مطبوع فرودگاه‌های سیرجان، جیرفت و بم، انجام مطالعات طرح جامع فرودگاه‌های سیرجان، رفسنجان و بم، تعویض و ارتقای ظرفیت دیزل ژنراتورهای فرودگاه کرمان از ۶۵۰ کیلووات به ۱ مگاوات، تعویض دیژل ژنراتورهای فرودگاه رفسنجان و ارتقای ظرفیت به ۶۵۰ کیلووات، نوسازی دیزل ژنراتورهای فرودگاه جیرفت و ارتقای طرفیت به ۴۵۰ کیلووات از جمله پروژه‌هایی است که انجام شده و یا در دست انجام است.

به گفته وی، نوسازی روشنایی عوامل پروازی فرودگاه رفسنجان اعم از کابل‌ها و چراغ‌ها و ترانس‌ها، نصب چراغ‌های اپروچ و پاپی، نصب سیستم روشنایی عوامل پروازی فرودگاه جیرفت، نوسازی سیستم‌های ارتباطی برج مراقبت پرواز فرودگاه کرمان، نوسازی سیستم‌های ارتباطی RCAG منصوب در سایت راور و فرودگاه سیرجان و خرید چهار دستگاه Gateway برای فرودگاه‌های استان از جمله اقداماتی است که در دو سال گذشته برای بهبود عملکرد فرودگاه‌های استان کرمان در دستور کار قرار گرفته است.

قاسم‌زاده افزایش ضریب ایمنی را از اهداف پروژه‌های در دست اجرا در فرودگاه‌های استان کرمان برشمرد و گفت: ایمن سازی عوامل پروازی فرودگاه‌های کرمان شامل استریپ سازی دو سر باند پروازی فرودگاه بم و انتقال مسیر رودخانه در ابتدای باند ۱۳ فرودگاه سیرجان بر اساس استانداردهای جدید ایکائو از جمله شاخص ترین اقدامات در فرودگاه‌های کشور برای افزایش ایمنی بوده است.

وی ادامه داد: نصب دوربین مداربسته در فرودگاه‌های اقماری و افزایش تعداد دوربین‌های مدار بسته فرودگاه کرمان برای افزایش ضریب امنیت، اتصال فرودگاه‌های سیرجان، جیرفت، بم و رفستجان با فیبر نوری و بازسازی سایت کمک ناوبری دربند و همچنین سایت رادار جبال بارز جیرفت که بخش مهمی از ترافیک جنوب شرق کشور و خلیج فارس مورد پوشش راداری قرار می‌دهد، از جمله اقداماتی است که افزایش ایمنی پروازهای کشور و پروازهای عبوری را موجب می‌شود.

 

نظر شما