شناسهٔ خبر: 64876 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در بازدید وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت

تاکید وزیر معین سیستان و بلوچستان بر اتمام هرچه سریع تر پروژه پتروشیمی چابهار/ لزوم ایجاد مشاغل جدید برای نسل تحصیل‌کرده استان/ضرورت بهره‌گیری از فرصت خارج بودن چابهار از تحریم‌ها/تعریف «شیمی شهر» در چابهار با هدف صادرات به عنوان یک راهبرد

نشست خبري وزیر راه و شهرسازی و وزیر معین استان سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت خیلی خوبی در بندر چابهار ایجاد شده و این موضوع می‌طلبد از فرصت خارج بودن این بندر از تحریم ها حداکثر استفاده شود تا با تامین منابع هرچه زودتر پروژه پتروشیمی در این منطقه پیش برود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از شرکت در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار همراه استاندار سیستان و بلوچستان و هیات همراه از روند پیشرفت زیرساخت پروژه ریلی چابهار به زاهدان بازدید کرد.

در بخشی از این بازدید وزیر راه و شهرسازی با حضور در شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران روند شهرک پتروشیمی چابهار را به عنوان هاب سوم پتروشیمی کشور مورد بازدید و بررسی قرار داد.

در این بازدید و در جلسه‌ای با مدیران این شرکت که با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار سیستان و بلوچستان انجام شد، محمد اسلامی وزیر معین استان با ابراز خوشحالی از فعال شدن دوباره فعالیت این کار ملی در چابهار ضمن پیگیری مشکلات در مسیر پیشرفت این پروژه اظهار کرد: استفاده هر چه بیشتر از ارزش افزوده نفت و گاز، سال‌هاست از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و داشتن ظرفیت پتروشیمی و رفتن به سمت «شیمی شهر» جزو مواردی است که در چابهار با هدف صادرات تعریف شده است.

وی افزود: این کار ارزنده‌ای است که در ۶ پلن در حال انجام بوده و طبق مصوب قرار است ۳۰ میلیون مترمکعب خوراک در اختیار آن قرار گیرد. حسن این کار جدا از فعالیتی که صورت می‌گیرد، این است که مردم ۹ شهرستان سیستان و بلوچستان از این گاز برخوردار می‌شوند. این کاری ارزشمند است و امیدواریم همچنان پروژه با قدرت پیش برود تا هرچه سریع‌تر وارد مدار شود.

اسلامی، وزیر معین استان سیستان و بلوچستان گفت: نکته مهم این است که زیرساخت‌های بندر و حمل و نقل در حال انجام است و کارهای مهمی در بندر صورت گرفته است. ظرفیت خیلی خوبی در بندر چابهار ایجاد شده و این موضوع می‌طلبد از فرصت که این بندر دارد و آن خارج بودن از تحریم‌هاست، حداکثر استفاده را ببریم تا با تامین منابع هرچه زودتر پروژه پیش برود.

وزیر راه و شهرسازی و جانشین فرمانده اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان در ادامه تاکید کرد: در این مسیر جلب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و منابع مردم بسیار مهم است. اگر بتوانیم منابع مالی را برای صرفه‌جویی در وقت در بازار سرمایه مدل سازی کنیم با عرضه سهام در فرابورس، زودتر به مقصد خواهیم رسید. با این کار منابعی ارزان‌تر با برخورداری برای مردم در کسب و رزق حلاق را شاهد هستیم چرا که تجارتی فعال در اینجا ایجاد می‌شود و بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت. قطعابا یک فراخوان می‌توان شاهد حضور مردم و به خصوص اهالی سیستان و بلوچستان برای این سرمایه‌گذاری باشیم. مردم سیستان و بلوچستان پتانسیل بالا و قدرت سرمایه‌گذاری بالایی دارند و می‌توان با جلب اعتماد آنها را مجاب به سرمایه گذاری کرد.

وی ادامه داد: به هر صورت شرایط ایران به نحوی است که باید قوی‌تر از گذشته در دهه پنجم حرکت کنیم چون مردم انتظار دارند. در این منطقه جوانان تحصیل‌کرده نیاز به شغل‌های تخصصی و پیشرفته دارند و این امر می‌طلبد تا این پروژه خیلی زودتر وارد مدار شده و نسل تحصیل‌کرده بومی منطقه زودتر جذب بازار کار جدید شوند.

لازم به ذکر است یک شب پیشتر (دوشنبه شب) هم محمد اسلامی به عنوان وزیر معین استان سیستان و بلوچستان پس از افتتاح و بازدید از پروژه آب شیرین کن چابهار و درمانگاه کوی بندر جلسه‌ای را در ساختمان بنادر و دریانوردی چابهار برگزار کرد. در این جلسه که با عنوان کارگروه بررسی روند پیشرفت زیرساخت پروژه ریلی چابهار به زاهدان برگزار شد، محمد اسلامی با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، نمایندگان مجلس، نمایندگان شورای شهر و دیگر مدیران مربوطه بندری و ریلی، بابت این خط ریلی و دیگر موارد توسعه شهر چابهار از جمله پسکرانه ها و افزایش ترافیک بار در بندر بحث و تصمیم‌گیری‌هایی انجام داد.

نظر شما