شناسهٔ خبر: 64993 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مطرح کرد

لزوم صرفه جویی در هزینه کرد اعتبارات سال ۹۸

محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان با اعلام باتوجه به وضعیت اعتباری و بودجه‌ای كشور در سال ۹۸ و لزوم صرفه‌جویی و حساسیت درخصوص نحوه هزینه اعتبارات، می‌بایست كمربند همت را بسته و با امید، انگیزه و حركت جهادی فعالیت‌های راهداری و حمل و نقل را انجام دهیم ظهار داشت:در زمینه مباحث بودجه‌ای ۲ بال درآمد و هزینه وجود دارد كه درآمدها از نقاط مختلف كشور جمع‌آوری می‌شود و در قالب طرح‌های عمرانی ابلاغ می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای محمد تیموری در دومین گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر كشور افزود: در این زمینه باید تلاش گردد تا فرار بار كمتری صورت گیرد، مجوزهای پروانه تردد اخذ شده و اسناد حمل و نقل بررسی دقیق‌تری شوند تا بتوانیم هزینه بیشتری كنیم.

تیموری با اشاره به این كه رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها باید مدیر درآمد باشند تا مدیر هزینه تا تعادل حفظ شده و آسیبی به راهداری و حمل و نقل كشور وارد نشود، خاطرنشان كرد: باید زمان بیشتری برای كسب درآمد صرف شود تا رشد لازم ایجاد شده و بتوانیم برنامه‌های بهتری اجرا كنیم.

وی درخصوص وضعیت نیروهای انسانی سازمان گفت:سازمان دارای ۲۱ هزار نفر نیرو از انواع قراردادها  و تأمین از محل‌های مختلف است. نیروی انسانی گنجینه‌ای است كه باید دارای برنامه و هدف باشد و شما باید برای تك تك نیروهای و نیز ماشین‌آلات برنامه داشته باشید و ما نیز تلاش می‌كنیم وضعیت معیشتی آنها را تا حد امكان مناسب‌سازی كنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع درخصوص تأمین حقوق نیروهای سازمان گفت:دسته‌ای از نیروها كه از محل جاری حقوق خود را دریافت می‌كنند، طبق تصمیمات اخذ شده در هیأت عامل و شورای معاونان سازمان تا حدی توانستیم مشكلشان را حل كنیم.

تیموری اظهار داشت: درخصوص نیروهایی كه از محل طرح حقوق خود را دریافت می‌كنند، قسمتی از ستاد توانستیم كمك كنیم ولی در بعضی از استانها مشكل وجود دارد كه ناشی از كافی نبودن تخصیص‌های استانی است كه یك راه حل این است كه نوع قراردادشان عوض شود ولی همه این موارد در اختیار سازمان نیست و این همت رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها را می‌طلبد كه مراجع استانی را نسبت به موضوع نیروهای راهداری كه از طرح حقوق می‌گیرند، حساس كنند.

پیگیری كامل دستورالعمل‌های اجرایی در دستور كار است

همچنین عباسعلی بنی‌اسدی مدیركل دفتر حقوقی و تدوین مقررات در دومین گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستانهای سراسر كشور با تبیین قوانین و مقررات حوزه حمل و نقل و راهداری گفت: در تمامی صنوف و مشاغل مرجعی كه به آن اختیار صدور مجوز داده می‌شود حتماً باید اختیار نظارت هم داشته باشد كه بر این اساس در اولین قانون مؤسسات حمل و نقل را مكلف كرده است هر كسی كه می‌خواهد در حمل و نقل جاده‌ای فعالیت داشته باشد بایستی پروانه و مجوز كسب داشته باشد.

وی افزود: اهمیت حمل و نقل مسافر برای نخستین بار در سال ۱۳۵۰ اختیار تعطیلی را فقط برای شركت‌های حمل و نقل مسافربری در نظر گرفته كه آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۵۲ تصویب شد.

بنی اسدی ضمن تأكید بر اینكه در كشور فقط وزارت راه بوده كه متولی صدور پروانه تأسیس مؤسسات بخش حمل و نقل  بوده است گفت:از سال ۱۳۵۳ قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری تصویب شد كه طبق ماده ۱۰ این قانون شورای عالی هماهنگی ترابری كشور در وزارت راه و ترابری تشكیل می‌شود كه شورای عالی ترابری در سال ۱۳۶۱ بعد از پیروزی  انقلاب اسلامی بهره‌برداری از مؤسسات ترابری جاده‌ای تفویض كرد.

مدیركل دفتر حقوقی و تدوین مقررات گفت: از ابتدای شكل‌گیری حمل و نقل در كشور تصدی‌گری حمل و نقل برعهده بخش خصوصی بوده و وظیفه دولت حاكمیتی بوده كه از ابتدای شكل‌گیری بخش حمل و نقل در كشور تنها مرجع صدور پروانه و رسیدگی به تخلفات شركتها بوده است، هیچ نهاد دیگری حق دخالت و صدور مجوز ندارد.

وی خاطرنشان كرد: همانطور كه وزیر راه و شهرسازی هم تأكید داشتند در كنار قوانینی كه مربوط به ساخت تصویب شده است اولین مواردی كه مورد توجه قرار گرفته حفظ زیرساخت راهها بوده نیمی از سال ۱۳۳۶با تصویب‌نامه مربوط به جلوگیری از اضافه تناژ و ظرفیت اضافی این قانون هنوز ملاك عمل قرار دارد.

این مقام مسئول مهمترین عناوین تكالیف قانونی سازمان راهداری را نظارت بر حفظ راه و حریم قانونی آن، نظارت بر ساخت و سازهای غیرقانونی و هر نوع تجاوز به حریم راه، رفع نواقص احتمالی حادث در چارچوب مقررات قانونی، رعایت دقیق آیین‌نامه‌های مربوط به اقدامات ایمنی حین عملیات راهداری و نظارت بر نصب علایم و تجهیزات مورد نیاز راه مطابق با آیین‌نامه‌های مربوطه و خط‌كشی عنوان كرد.

نعمت خدمت به مردم توفیقی الهی برای راهداران است

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور فرهنگی گفت:برگزاری دومین گردهمایی سراسری رؤسای راهداری را همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) را به فال نیك می‌گیریم و امیدواریم كه انشاا... مشمول عنایات بانوی دو عالم حضرت زهرا قرار گیریم.

وی افزود: امروز پیرامون معروفی بزرگ كه از وظایف اصلی شما عزیزان راهدار است كه همانا حفظ جان هم‌وطنان عزیز است در اینجا جمع شده‌ایم لذا از زحمات به همت شما عزیزان تشكر می‌كنیم.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور فرهنگی خاطرنشان كرد: این دلیل كه با همت شما راهداران باتوجه به میزان بارشها كمترین میزان انسداد جاده‌ای را شاهد بودیم وقتی خداوند نعمت فرصت و خدمت به ملت را به شما عنایت كرده بعد از عطای نعمت مورد تكلیف قرار می‌گیرید و در عالم قیامت مورد سؤال واقع می‌شوید.لذا در بالاترین مرتبه شكر نعمت و مسئولیتی كه خداوند به شما عنایت كرده این است كه بتوانید بالاترین خدمات كه همان حفظ جان انسان است، قدم بردارید.

نظر شما