شناسهٔ خبر: 65000 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قزوین-رشت سرآغازی برای اتصال ریلی ایران به روسیه

راه آهن قزوین رشت مسیر ریلی قزوین-رشت که چهارشنبه این هفته بعد از تلاشی ۱۷ ساله افتتاح می‌شود، سرآغازی برای اتصال ریلی ایران به روسیه و تکمیل کریدور شمال-جنوب در داخل کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خط ریلی قزوین به رشت دارای طول ۱۶۴ کیلومتری،در ۸ قطعه و ۷ ایستگاه با هزینه ای بالغ بر ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ساخته شده که در صورت محاسبه سرمایه گذاری صورت گرفته به ارزش روز این مبلغ بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

کلنگ احداث مسیر مذکور در سال ۱۳۸۱ با هدف اتصال استان گیلان به شبکه ریلی و بهره مندی مردم، صنایع و کارخانجات این استان از مواهب راه آهن به زمین زده شد همچنین از دیگر اهداف ساخت راه آهن قزوین-رشت می توان به احداث بخش مهم از کریدور ریلی شمال-جنوب در داخل کشور، بهبود شبکه ترابری در استان گیلان، افزایش ایمنی سفر و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و کمک به صنعت گردشگری و توریسم اشاره کرد.

در واقع راه آهن قزوین-رشت از ایستگاه سیاه چشمه واقع در شمال غرب شهر قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران-تبریز منشعب شده و با گذر از محدوده کوهین-شیرین سو به سمت لوشان و منجیل ادامه مسیر داده و پس از گذشتن از محدوده  رودبار با عبور از منطقه امام زاده هاشم به ایستگاه راه آهن رشت منتهی می شود.

این محور در ادامه از یک مسیر به بندر انزلی و از مسیر دیگر به شهر آستارا در ایران و سپس به شهر آستارا در کشور جمهوری آذربایجان متصل شده که با تکمیل ان و ادامه در کشور آذربایجان به روسیه منتهی می شود در نتیجه احداث خط ریلی مذکور سرآغازی برای اتصال ریلی ایران به روسیه است.

باید دانست که وجود تونل ها و پل های متعدد بزرگ و زیبا در این محور، مسیر راه آهن قزوین-رشت را به یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور تبدیل کرده است.

علاوه بر موارد بالاعملیات روسازی این محور از نوع بالاستی بوده و برای اولین بار در پروژه های ریلی از دالخط درجا در پل های منجیل و شاهرود و تونل کوهین استفاده شده است. ارتباطات بین ایستگاهی در این محور از طریق دو رشته فیبر نوری(۴۸تارنوری)، سامانه SDH مدل TPS۴۰۱۰P که دستاورد مهندسان ایرانی است، سیستم رادیویی DMR و نصب ۹ دستگاه دکل و آنتن های مربوطه برقرار شده است.

همچنین مسیر ریلی مذکور دارای ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر، ۴۵ دستگاه پل به طول ۸.۵ کیلومتر و ۹ ایستگاه به متراز ۳۹ هزار و ۴۵۵ متر مربع است که برای احداث آن ۱۰ میلیون متر مکعب خاکبرداری ترانشه، ۱۲ میلیون متر مکعب خاکریزی، ۱.۵ میلیون متر مکعب بتن ریزی و بنایی، ۴۱۸.۴ هزار عدد تراورس، ۶۲۸ هزار متر مکعب بالاست و ۳۰ هزار تن ریل استفاده شده است.

از مزایای احداث محور ریلی قزوین رشت می توان به صرفه جویی ۲۰ میلیون لیتری سوخت، ۱۵۷ میلیارد ریالی کاهش آلودگی سالانه زیست محیطی، کاهش ۳۵۲ میلیارد ریالی سوانح و تلفات سالانه و اشتغالزایی ۱۷۰۰ نفره در زمان ساخت و ۱۶۵ نفره در زمان بهره برداری اشاره کرد.

این مسیر در قالب هشت قطعه کار شده که پس از بهره برداری انتظار می رود تا با سرعت ۱۶۰ کیلومتری مسافری و ۱۲۰ کیلومتری باری سرویس دهی کند.

همچنین پیش بینی شده است که ترافیک مسیر مذکور در حوزه مسافر در سال اول بهره برداری ۱.۴ میلیون نفر باشد و پس از ۲۰  سال این عدد به ۲.۸ میلیون نفر ارتقا یابد علاوه بر آین پیش بینی می شود که در حوزه بار مسیر ریلی قزوین-رشت در سال اول بهره برداری ۵.۱ میلیون تن و در سال بیستم بهره برداری ۷ میلیون تن را در سال جا به جا کند.

در آخر باید یادآرو شد که در ابتدای آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را از ایستگاه قزوین آغاز کرد و به موفقیت به رشت رسید.

نظر شما