شناسهٔ خبر: 6501 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معیدفر در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي:

تأثیر محبوبیت دولت در کاهش سوانح رانندگی/ آمار تصادفات را صادقانه اعلام مي‌كنيم/ برقراری کمپین دانش‌آموزی با هدف کاهش تصادفات

سعید معیدفر مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری مراسم‌های مختلف در دهه جهانی ایمنی راه‌ها گفت: شفافیت اطلاع‌رسانی دولت در افزایش همدلی مردم با دولت اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر سعید معیدفر عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از جامعه‌شناسان بنام کشور است. وی پس از انتصابش به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور اجتماعی، عمده فعالیت‌هایش را در زمینه فرهنگ‌سازی یا به قول خود «ایجاد تغییر فرهنگی» در حوزه ایمنی راه‌ها و کاهش سوانح رانندگی متمرکز کرده است که این وظیفه مهم و حیاتی را در رأس کمیسیون فرهنگی کارگروه ایمنی راه‌ها ـ کارگروهی متشکل از مدیران یا رابطان دستگاه‌های مرتبط با سوانح رانندگی ـ عملیاتی کرده است. کارگروه ایمنی راه‌ها و کمیسیون فرهنگی و آموزش اقدامات درخشانی در راستای فرهنگ‌سازی کنترل هیجانات رانندگی در پی داشته است. برخی از نتایج این کارگروه در سال گذشته و برنامه‌های آن در سال جاری را در گفتگو با مشاور وزیر راه و شهرسازی جویا شده‌ایم که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم.

پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي: برخی از نتایج اقدامات کمیسیون فرهنگی و آموزش کارگروه ایمنی راه‌ها در سال ۹۳ را شرح دهید.

دكتر معيدفر: فعالیت در حوزه‌ای که ما به آن ورود کرده‌ایم بسیار دشوار است و نتایج آن به تدریج و طی یک بازه زمانی طولانی نمایان می‌شود. ممکن است برخی اقدامات فنی در حوزه سوانح رانندگی به فوریت نتیجه مثبت دربرداشته باشد؛ اما در حوزه تأثیر اقدامات فرهنگی بر کاهش سوانح رانندگی، باید گفت که فرایندی زمان‌بر است. جامعه‌شناسان بر این نظرند که جنبه‌های مادی جامعه به سرعت تغییر می‌کند اما جنبه‌های فرهنگی دیرپاترند و ممکن است آثار آنها به زودی محسوس نباشد. ضمن اینکه محاسبه‌ اندازه‌گیری اثرگذاری اقدامات کمیسیون ایمنی راه‌ها در کاهش سوانح رانندگی هم امری بسیار دشوار است و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که فعالیت‌های من سبب کاهش سوانح رانندگی شده است.

نقش دیگر دستگاه‌های عضو کمیسیون فرهنگی و آموزش کارگروه ایمنی راه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید به این حوزه همه‌جانبه نگریست و در نظر داشت که همه افراد می‌بایست نقش خود را به خوبی اجرا کنند. اینکه ادعا شود که بهبود نگهداری راه‌ها، بهبود عملکرد پلیس یا فعالیت‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها در کاهش سوانح اثرگذار بوده، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به دور شدن هماهنگی ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی برای ارتقای کیفیت رانندگی مردم می‌انجامد.

نقش دولت یا به طور کلی حاکمیت در این زمینه چیست؟

این همکاری نزدیکی که میان دولتمردان ما در کاهش سوانح به وجود آمده و در این دوره تحکیم یافته، همچنین شفاف بودن دولت با مردم و محرم دانستن آنها که اعلام کند مشکل چیست و از مردم بخواهد در حل این معضل کمک کنند و بسیاری موارد دیگر سبب شده که در کشور ما علی‌رغم آنکه در بسیاری از مشکلات و بحران‌ها، روند افزایشی را شاهد باشیم، در زمینه سوانح رانندگی روند کاهشی را طی کنیم که دستاوردهای بسیار خوبی محسوب می‌شود.

وقتی با اعضا و مسئولان شورای فرهنگ عمومی کشور از روند کاهنده سوانح رانندگی در یک دهه گذشته و به خصوص در دو سال اخیر که به ترتیب در دو سال گذشته هفت درصد و در یک سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است صحبت می‌کردیم همگی بر این موضوع که همدلی و همزبانی دولتمردان با مردم چه آثار خوبی داشته و می‌توان از دستاوردهایی که در این بخش به دست آورده‌ایم در دیگر حوزه‌ها هم استفاده کنیم، صحه می‌گذاشتند.

آیا محبوبیت دولت جدید در کاهش سوانح اثرگذار بوده است؟

از سال ۸۲ که همت و عزم جدی برای کاهش سوانح رانندگی به وجود آمده، شفاف بودن دولت در اطلاع‌رسانی به مردم و همکاری دستگاه‌ها نتیجه‌بخش بوده است و هر چه قدر این شفافیت و هماهنگی و صداقت بیشتر باشد، دستاوردها چشمگیرتر خواهد بود. در دولت جدید این موضوع تشدید شده است.

منظور شما از صداقت دولت با مردم چیست؟

ما هر سال به مردم آمار بالای تصادفات و کشته‌های سوانح رانندگی یا سایر مشکلات را صادقانه اعلام می‌کنیم. در نتیجه مردم با دولت هم‌دل و هم‌رأی می‌شوند تا مشکلات را به حداقل برسانند اما در موضوعات دیگر این صداقت را کمتر شاهدیم. به همین میزان که شفافیت دولت در بیان مشکلات کمتر می‌شود، هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها نیز کاهش یافته و در نتیجه میزان مشکلات افزایش می‌یابد.

حوزه فرهنگی در یک سال اخیر نسبت به دیگر کمیسیون‌های مرتبط با کارگروه ایمنی راه‌ها با شدت بیشتری در زمینه شفافیت در اطلاع‌رسانی فعالیت کرده است.

برخی از برنامه‌های کارگروه امور اجتماعی، آموزش و فرهنگ ایمنی راه‌ها در سال ۹۴ را تشریح کنید.

 ۱۴ تا ۲۰ اردیبهشت سومین هفته ایمنی در دهه جهانی ایمنی راه‌هاست که در این دهه قرار است کمپینی در ارتباط با بیانیه‌ای که کودکان سراسر جهان تهیه کرده‌اند برگزار شود و در آن به بزرگترها اعلام شود که به ایمنی کودکان توجه بیشتری کنند.

این اقدام در کمیسیون پیش‌بینی و به استان‌ها ابلاغ شده است و قرار است در هفته ایمنی راه‌ها در مدارس و هماهنگ با کودکان سراسر جهان کودکان ایرانی بیانیه خود را قرائت کنند. در واقع قرار است کمپینی به حمایت از ایمنی کودکان برگرار شود و بزرگ‌ترها به کودکان تعهد بدهند که امسال به ایمنی آنها توجه بیشتری می‌شود. امسال کارگروه امور اجتماعی برنامه‌های خود را تا حدود زیادی بر این موضوع متمرکز کرده‌ است. شعار این هفته نیز «به فکر جان بچه‌ها باشیم» تعیین شده است. ما ایرانی‌ها به کودکان خود اهمیت زیادی می‌دهیم و می‌خواهیم با بهانه قرار دادن کودکان هیجان‌های رانندگی را کنترل کنیم.

مسابقه دانش‌آموزی مرتبط با ایمنی راه‌ها در همه مقاطع امسال برگزار می‌شود و قرارداد آن امضا و برای اجرا آماده است. اما اینکه با توجه به نزدیک شدن به ایام امتحانات، در بهار ۹۴ برگزار شود یا همزمان با بازگشایی مدارس در پاییز ۹۴، هنوز قطعی نشده و به زودی در جلسه‌ای که کمیسیون فرهنگی کارگروه ایمنی راه‌ها با مسئولان آموزش و پرورش برگزار می شود، زمان آن نهایی خواهد شد./

نظر شما