شناسهٔ خبر: 65031 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان كرد:

اجلاس هفتم نقطه عطفی در كریدور شمال-جنوب است/ تقارن برگزاری اجلاس هفتم با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت/مدیریت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابلیت‌ها برای افزایش توان لجستیك مهم‌ترین برنامه ماست

اسلامی در جمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری اجلاس هفتم شورای هماهنگی كریدور شمال- جنوب با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این اجلاس نقطعه عطفی در كریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی كریدور بین‌المللی حمل ونقل شمال-جنوب در جمع خبرنگاران با اشاره به این كه این اجلاس بعد از ۵ سال وقفه مجددا برگزار شده است گفت: این اجلاس امروز با حضور ۱۲ كشور عضو تشكیل شد و در این اجلاس درباره مسایل فیمابین و مواردی كه می‌توانند تسهیل كننده فعالیت در حوزه ترانزیت باشد گفت‌وگو و توافق خواهد شد. 

وی ادامه داد: یكی از مواردی كه برای ما بسیار اهمیت دارد این است كه كریدور شمال-جنوب به میزان ظرفیت سازی انجام شده بهره‌برداری ندارد به همین علت باید موانعی كه وجود دارد را احصا و شناسایی كنیم.

اسلامی با اشاره به علاقه‌مندی كشورهای عضو و حضور موثر آن‌ها در این كریدور گفت: این كشورها در سطح معاون وزیر، مدیركل و یا كارشناس ارشد به این اجلاس نماینده اعزام كرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری این اجلاس با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت گفت: این یكی از بخش‌های باقی‌مانده كریدور شمال-جنوب بود كه در جمهوری اسلامی ایران تكمیل شده است، تقارن این ۲ رویداد و حضور وزرایی كه برای این مسیر به ما ملحق خواهند شد این جلسه شورای هماهنگی را به نقطه عطف كریدور شمال-جنوب تبديل می‌كند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به راه‌آهن رشت-آستارا اشاره كرد و افزود: برای این راه‌آهن پیمانكار تعیین شده و به زودی با حضور رییس جمهوری افتتاح این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن را خواهیم داشت. منابع این پروژه نیز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: كریدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، یك بخش زیرساخت‌هایی است كه برای عبور ظرفیت بیشتر باید فراهم شود. از گذشته از این مسیر استفاده شده و بارهای منطقه قفقاز و آسیای میانه از طریق ایران به سایر كشورها منتقل می‌شده است.

اسلامی با اشاره به گسترش زیرساخت‌ها در كریدور شمال-جنوب گفت: احداث راه‌آهن بافق-بندرعباس-سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا، احداث جاده‌ها از جمله اقداماتی است كه در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه كریدور شمال-جنوب انجام شده است.

وزیر راه وشهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال تكمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان است. اتصال این راه‌آهن به نقاط شمالی و همچنین راه‌آهن شرقی – غربی به مرزهای كشورهای همسایه از مهم‌ترین اقدامات در كریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود.

عضو كابینه دولت دوازدهم ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه‌جایی بار را دومین اقدام اساسی برای توسعه كریدور شمال-جنوب دانست و گفت: در شرایط كنونی كشورها به صورت مستقل بارهای خود را مدیریت می‌كند.

وی ادامه داد: نكته سوم این است كه ما باید پتانسیل لجستیك ایجاد كنیم و با ایجاد نظام لجستیك، قابلیت حمل ونقل مشترك و ایجاد شركت‌های حمل ونقل تركیبی بتوانیم كریدور شمال-جنوب را به معنای واقعی كلمه گسترش دهیم.

اسلامی افزود: لازم است كه به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابلیت‌ها را برای افزایش توان لجستیك مدیریت كنیم و این مهم‌ترین برنامه پیش روی ما است.

نظر شما