شناسهٔ خبر: 65054 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن

مسیر ریلی قزوین-رشت موجب رشد اقتصادی و ترانزیتی منطقه گیلان می‌شود/ایجاد دالان ترانزیتی غرب دریای خزر با تکمیل اتصال ریلی قزوین – رشت به آستارا

نوالله بیرانوند معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن بابیان اینکه مسیر ریلی قزوین-رشت باعث رشد اقتصادی و ترانزیتی منطقه گیلان می‌شود گفت: با اتصال این مسیر ریلی به بندر انزلی و آستارا یک دالان عظیم ترانزیتی در غرب دریای خزر ایجاد خواهد شد.

نورالله بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح مسیر ریلی قزوین- رشت در این هفته تصریح کرد: اهمیت خط ریلی قزوین به رشت از آن‌جهت است که حلقه‌های مفقوده کریدور شمال جنوب و شمال غرب دریای خزر با این افتتاح‌ها تکمیل می‌شود و به‌موجب توسعه این مسیر تأثیرات اقتصادی بسیاری بر روی منطقه گیلان و اطراف رشت خواهد داشت.

وی مهم‌ترین هدف تکمیل این خط ریلی را اتصال رشت به بند انزلی و سپس به آستارا دانست و افزود: به‌عنوان حلقه پایانی این کریدور باید رشت از طریق خط ریلی به بندر انزلی و آستارا متصل شده تا این مسیر به یک دالان و کریدور عظیم ترانزیتی در سطح غرب دریای خزر مبدل شود.

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن با اشاره به مزیت‌های گوناگون اتصال رشت به شبکه سراسری ریلی کشور گفت: این مسیر از منظر مسافری به دلیل تراکم جمعیت در مناطق شمالی کشور موجب حمل‌ونقل سبز و بهره‌گیری از مزیت‌های زیست‌محیطی کاهش زمان سیر و مصرف سوخت می‌شود همچنین می‌تواند باعث انضباط حرکت و مدیریت ترافیک دسترسی به شمال در زمان اوج سفرها باشد.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته ناوگان جدید خریداری‌شده در مسیر ریلی مذکور به‌کارگیری می‌شود تا شاهد رشد اقتصادی و ترانزیتی  هرچه بیشتر منطقه گیلان باشیم.

بیرانوند در خصوص معرفی این مسیر به سرمایه‌گذاران نیز گفت: مسیر مذکور در راستای حمایت و معرفی کریدور شمال جنوب به بازرگانان و فعالان اقتصادی کشورهای ذی‌نفع معرفی‌شده و موافقت‌نامه‌های لازم برای استفاده از امکانات ایجادشده با احداث این خط صورت گرفته است.

به گفته معاون تأمین سرمایه و اقتصاد شرکت راه‌آهن مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به‌طور جد موردبررسی و اقدام قرار گیرد بحث اتصال رشت به آستارا است که این کریدور را تکمیل می‌کند.

لازم به ذکر است دولت یازدهم به‌منظور توسعه خطوط ریلی کشور ، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت یکی از این طرح‌ها محسوب شده تا اتصال استان‌های گیلان و قزوین از طریق ریل ممکن شود.

راه‌آهن قزوین - رشت به‌صورت یک‌خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع‌شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم‌آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دوشاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی‌الیه غرب گیلان می‌رسد.

نظر شما