شناسهٔ خبر: 65231 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۱۹ اسفند ماه می‌خوانید

زمین خواران در محاق وزیر راه

روزنامه هرسال در آستانه تعطیلات نوروزی و به دلیل کاهش نظارت و حفاظت‌های لازم، افراد فرصت‌طلب و سودجو مبادرت به تجاوز به اراضی ملی و دولتی و تصرف در آن می‌کنند به همین خاطر امسال پیش از روی دادن چنین واقعه‌ای وزیر راه و  شهرسازی با ارسال نامه‌ای به محمد جعفر منتظری دادستانی کل کشور و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع‌طبیعی از او خواسته است تا به این امر به صورت ویژه رسیدگی کند. این موضوع امروز در روزنامه «ایران» با عنوان «نامه وزیر راه برای مقابله با زمین‌خواری در ایام نوروز» به یکی از تیتر‌ها بدل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

اطلاعات

۲۰ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای زیر پوشش بهزیستی ساخته می شود

۲۰ هزار خانواده تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور به زودی صاحب خانه خواهند شد.بر اساس تفاهم‌نامه ای که میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی کشورمنعقد شد، ساخت این تعداد واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است. مهندس علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دیروز با اعلام این مطلب گفت: در سال‌های گذشته سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سازمان ملی زمین و مسکن تفاهمنامه ساخت ۶ هزار واحد مسکونی در روستاها برای خانوارهای بالای دو معلول و ۷ هزار واحد در شهرها را برای این خانوارها به امضا رسانده بودند که بیش از سه هزار واحد در روستاها و سه هزار و ۷۰۰ واحد در شهرها تکمیل شده است.

وی افزود: تفاهم‌نامه اخیر با سازمان بهزیستی برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در روستاها ویژه همه خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی است که بنیاد مسکن ۲۵ میلیون تومان وام و ۵ تا ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض و بهزیستی هم ۷ تا ۸ میلیون تومان کمک بلاعوض به این خانوارها برای احداث واحدهای مسکونی خواهد کرد.

ایران

نامه وزیر راه برای مقابله با زمین‌خواری در ایام نوروز

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به محمد جعفر منتظری دادستانی کل کشور و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع‌طبیعی، خواستار صدور دستور اقدامات پیشگیرانه نسبت به تصرف اراضی دولتی در نوروز شد.

در نامه وزیر راه آمده است: هرساله در آستانه تعطیلات نوروزی و مساعد بودن شرایط جوی و کاهش نظارت و حفاظت‌های لازم، افراد فرصت‌طلب و سودجو مبادرت به تجاوز به اراضی ملی و دولتی و تصرف در آن می‌نمایند. با عنایت به آثار بخشنامه‌های ابلاغی دادستانی در کاهش تصرفات غیرقانونی اراضی مذکور و جلوگیری از اقدامات احتمالی متصرفین، خواهشمند است تمهیدات ویژه و پیشگیرانه،  در نظر گرفته شود.

دنیای اقتصاد

"دنیای‌اقتصاد" از عرضه‌های خوب و بد در بازار دوم معاملات ملک گزارش می‌دهد

ریسک نوع دوم پیش‌خرید مسکن

بازار دوم معاملات مسکن در تهران -پیش‌فروش آپارتمان- به ۷ دلیل با رکودی سنگین‌تر از بازار اول، مواجه است. نااطمینانی سازنده‌های حرفه‌ای نسبت به تورم آینده و ناتوانی در برآورد قیمت تمام‌شده باعث شده به رغم تمایل اولیه آنها برای پیش‌فروش بخشی از واحدهای در حال ساخت پیش از سال جدید -عرضه خوب- عملا امکان آن وجود نداشته باشد. در سمت تقاضای پیش‌خرید نیز وضعیت فعلی، از شیوع ریسک نوع دو، در کنار خطرات چهارگانه همیشگی (ریسک نوع یک) حکایت دارد. ریسک جدید به سه دسته از پیش‌فروشنده‌ها -عرضه بد- مربوط است.

نتایج تحقیقات انجام شده درباره وضعیت بازار دوم معاملات مسکن از بروز ریسک «نوع دو » در این گروه از معاملات در روزهای پایانی سال ۹۷ خبر می‌دهد؛ تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از بازار پیش‌فروش واحدهای مسکونی که به‌عنوان بازار دوم معاملات مسکن بعد از بازار آپارتمان‌های آماده،‌ از گذشته تاکنون یکی از انواع رایج خرید وفروش ملک بوده است،‌ نشان می‌دهد علاوه بر خطرات چهارگانه پیش‌فروش مسکن به روش سنتی که ریسک نوع اول را از بابت پیش‌خرید واحدهای مسکونی برای متقاضیان ایجاد می‌کند،‌ سه ویژگی فعلی فایل‌های پیش‌فروش،‌ منجر به ایجاد ریسک نوع دو در بازار دوم معاملات مسکن شده است. هم‌اکنون عمده فایل‌هایی که به بازار پیش‌فروش واحدهای مسکونی عرضه شده‌اند از نوع «عرضه بد» و دربردارنده ریسک نوع دو برای پیش‌خریداران هستند؛ این در حالی است که در مقابل،‌ «عرضه خوب» به بازار دوم معاملات مسکونی به لحاظ تعداد فایل‌های مطمئن برای پیش‌خرید،‌ در اقلیت قرار گرفته است.

عصر اقتصاد

دبیر کانون انبوه سازان مسکن در گفت و گو با عصر اقتصاد:

صنعتی سازی مسکن در ایران حمایت نمی شود

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: دلیل عدم دستیابی به صنعتی سازی در ایران، سیاست های نادرست و نبود ابزارهای مورد نیاز است.فرشید پورحاجت درگفت وگو با عصر اقتصاد اظهار کرد: نبود مشوق‌های مورد نیاز در طول سال‌های گذشته و نبود نیروی انسانی ماهر باعث شده است که امروز هزینه کردن برای صنعتی سازی توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی ادامه داد: درصد استفاده از ظرفیت صنعتی سازی در ساخت و ساز ایران نسبت به دنیا خیلی پایین‌تر است و تجربه نشان داده که قیمت نهایی صنعتی سازی در حوزه تولید مسکن از ساخت و ساز به صورت عمده بیشتر است. صنعتی سازی در صرف زمان موثر و به دنبال آن در ساخت مسکن  تاثیر قابل توجهی دارد و بازگشت سرمایه را کاهش می دهد .پورحاجت  تشریح کرد: دلیل عدم دستیابی به صنعتی سازی در ایران، سیاست‌های نادرست و نبود ابزارهای مورد نیاز است. از طرفی این موضوع هم مطرح است که تا چه میزان  فناوری های نوین در حوزه تولید مسکن مد نظر قرار داده ایم .

جهان صنعت

افزایش ۸ درصدی مسافران هوایی در بهمن

سه میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر در بهمن‌ماه امسال در فرودگاه‌های کشور جابه‌جا شدند که نسبت به دی‌ماه امسال هشت درصد رشد داشته است. در بهمن‌ماه گذشته فرودگاههای تحت مالکیت این شرکت، با انجام ۲۹ هزار و ۹۱۵ فروند نشست و برخاست توانستند این تعداد مسافر را به همراه حدود ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم بار و مرسولات پستی جابه‌جا کنند که در مقایسه با دی‌ماه سال‌جاری ۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش در بهمن ۹۷، فرودگاه مهرآباد با ۱۰ هزار و ۵۱۹ فروند بیشترین نشست و برخاست را به خود اختصاص داده و با جابهجایی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر پرترافیکترین فرودگاه کشور بوده است.

سهم پروازهای داخلی از کل پروازهای بهمن۹۷، نشست و برخاست ۲۵ هزار و ۴۱۹ فروند هواپیماست که در آن حدود سه میلیون مسافر و حدود ۲۳ میلیون کیلوگرم بار در مسیرهای داخلی جابه‌جا شده است. همچنین سهم پروازهای خارجی در بهمن ۹۷سال‌جاری، در فرودگاههای بینالمللی تحت مالکیت شرکت فرودگاهها، نشست و برخاست چهار هزار و ۴۹۶ فروند هواپیما بود که طی آن حدود ۷۰۰ هزار مسافر اعزام و پذیرش و نزدیک به ۱۳ میلیون کیلوگرم بار ارسال ‌شده است. به طور متوسط روزانه ۱۷۵۰ هواپیما در آسمان ایران پرواز می‌کنند که هزار و ۱۱۰ فروند آن پروازهای عبوری شرکت‌های خارجی و مابقی مربوط به پروازهای شرکت‌های داخلی است.

برچسب‌ها:

نظر شما