شناسهٔ خبر: 65242 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حسن نیا در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد

برنامه‌ها و تمهیدات طرح نوروزی ۹۸ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای/ هدف‌گذاری برای دستیابی به رضايت‌مندی حداكثری كاربران و مسافران جاده‌ای

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ها و تمهیدات طرح نوروزی ۹۸ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با آماده باش ۱۴۵۰۰دستگاه اتوبوس، ۲۱۵۰۰دستگاه مینی بوس و ۲۶۳۰۰دستگاه سواری كرایه به علاوه ۱۴۰۰۰ راهدار، ۲۲۰۰ دستگاه گشت راهداری، ۹۳۰۰ دستگاه ماشین آلات فعال، ۶۴۹ باب راهدارخانه ثابت و سیار، ۱۹۰ باب سوله شن و نمك، ۲۵۸ باب آشیانه ماشین‌آلات به همراه تمامی ظرفیت سامانه‌های هوشمند جاده‌ای به استقبال سفرهای نوروزی ۹۸ می‌رویم.

عبدالهاشم حسن نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برنامه‌ها و تمهیدات طرح نوروزی ۹۸ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش‌های مختلف حوزه مسئولیت این سازمان پرداخت و در ابتدا اظهار داشت: طرح نوروزی ۹۸ از روز شنبه مورخ  ۲۵ اسفندماه ۹۷ لغایت روز شنبه مورخ  ۱۷ فروردین ماه ۹۸ به مدت ۲۲ روز اجرا می‌شود و اصلی‌ترین هدف سازمان دستیابی به رضایت‌مندی حداكثری كاربران و مسافرین جاده‌ای با بهبود ایمنی و ارتقای سطح خدمات سفرها است.

وی در ادامه با اشاره به نحوه خدمات رسانی مرکز مدیریت راه‌های کشور و سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای در طول طرح نوروزی ۹۸ گفت: علاوه بر مرکز مدیریت راه‌های کشور، سالن‌های عملیات ۳۲ شعبه این مرکز در ادارات كل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای سراسر كشور به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و به هموطنان خدمت رسانی می‌کنند.

آماده باش کامل سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌های در طرح نوروزی ۹۸

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: برای طرح نوروزی پیش رو ۱۸۲ تابلو پیام متغیر، ۷۷۱ دوربین نظارت تصویری، ۱۱۷۲ سامانه ثبت تخلف، ۲۳۰۰ دستگاه تردد شمار برخط، ۳۵ سامانه توزین در حال حرکت،  سامانه بلوتوث ثبت زمان سفر در ۳۸ محور، ۵۳۳۳ دستگاه بیسیم و تجهیز بیش از ۷۳۰۰ خودرو راهداری به ردیاب برخط به صورت شبانه روزی محورهای سراسر کشر را رصد می‌کنند و اطلاعات لازم در لحظه از طریق سامانه ۱۴۱ به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملكرد سامانه‌های جامع اطلاع رسانی ۱۴۱ در نوروز ۹۷ یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ میلیون تماس تلفنی با سامانه تلفنی ۱۴۱ و بیش از ۲۰۰ هزار تماس‌ با بخش پاسخگویی برقرار شد. از طرفی وب سایت ۱۴۱ بیش از ۸ میلیون و اپلیکیشن همراه ۱۴۱ بیش از ۴۸۰ هزار بازدید کننده داشته است. همچنین بیش از ۲۶۰ هزار پیامک به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ ارسال شد.

پیش‌بینی رشد ۸ تا ۱۰ درصدی تردد در نوروز ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل

حسن نیا از پیش‌بینی رشد ۸ تا ۱۰ درصدی تردد در نوروز ۹۸ نسبت به تعطیلات نوروز سال گذشته خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود، ترددها در هفته دوم نسبت به هفته اول تعطیلات، همزمان با موج بازگشتی سفرها و تمركز سفرها بازگشتی در روزهای یك شنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردین و بخش عمده آن‌ها در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۱۴، ۱۵­و ۱۶ فروردین بیشتر باشد و ادامه موج بازگشتی سفرها تا روز شنبه ۱۷ فروردین ادامه یابد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: پیش‌بینی می‌شود ساعت ۱۸ الی ۱۹­ ، ۱۷ الی ۱۸ و  ۱۹ الی ۲۰ به ترتیب پرتردد ترین ساعات در سطح كشور و موج خروج وسایل نقلیه از استان تهران و البرز در روزهای سه شنبه و  چهارشنبه ۲۸ و  ۲۹ اسفند باشند.

پیش بینی وضعیت تردد محورهای پراهمیت در تعطیلات نوروز ۹۸

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: بر اساس اطلاعات تردد سال‌های گذشته و مدل‌های پیش‌بینی ترافیك گزارشی از وضعیت ترافیك مورد انتظار  نورزو ۹۸ و به نهادهای درگیر سفرهای نوروزی ارسال گردیده است. بر این اساس روند پیش بینی شده پیشنهاد شده است:

محور رودهن-آمل (­هراز): روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند از ساعت ۱۶ و  روز چهارشنبه ۲۹ اسفند از ساعت ۱۲ از سمت رودهن به آب اسک به‌صورت یک‌طرفه گردد.

محور رودهن-آمل (­هراز): روزهای ۱۵ و ۱۶فروردین از ساعت ۱۶ محور آمل-رودهن از آب اسک به رودهن به‌صورت یک‌طرفه گردد.

محور کرج-چالوس: در روزهای ۲۸ اسفند و ۷ و ۸ فروردین از ساعت ۱۷ و چهارشنبه ۲۹ فروردین نیز از ساعت ۱۳ محور کرج-چالوس به‌صورت یک‌طرفه گردد.

محور چالوس-کرج: برای پیشگیری از قفل شدن جریان ترافیك در روزهای ۴ ، ۱۲ و ۱۴ فروردین از ساعت ۱۷ و در روزهای ۱۵و ۱۶ فروردین از ساعت ۱۳ محور مرزن‌آباد به کرج به‌صورت یک‌طرفه گردد.  

بهره‌گیری از پهپاد برای نظارت برخط  گلوگاه های ترافیكی نوروزی

حسن نیا از اقدامات جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در طرح نوروزی ۹۸ خبر داد و گفت:  یکی از این اقدامات مدیریت یکپارچه تابلوهای پیام متغیر و ترافیك نما مبنی بر نظارت و مدیریت یكپارچه بیش از ۱۸۰ تابلوی VMS و ۱۶  تابلو ترافیك‌نمادر سطح کشور و قابلیت مشاهده تابلوها بر روی نقشه و اخذ انواع گزارش‌های مالی و سوابق عملکردی تابلوها است. همچنین بهره‌گیری از پهپاد جهت نظارت  برخط  گلوگاه های ترافیكی نوروزی اقدام جدید دیگری در راستای بهبود مدیریت ترافیک در سفرهای نوروزی محسوب می‌شود.

تمهیدات بخش راهداری در طرح نوروزی ۹۸

 وی در ادامه به تشریح تمهیدات بخش راهداری در طرح نوروزی ۹۸ پرداخته و بیان داشت: ۱۴۰۰۰ راهدار، ۲۲۰۰ دستگاه گشت راهداری،۹۳۰۰ دستگاه ماشین آلات فعال،۶۴۹ باب راهدارخانه ثابت و سیار،۱۹۰ باب سوله شن و نمك، ۲۵۸ باب آشیانه ماشین‌آلات در آماده باش کامل به سر می‌برند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ابلاغ عدم فعالیت عملیات عمرانی تأثیرگذار در جریان ترافیك در سطح و حریم راهها از تاریخ ۲۵/۱۲/۹۷ لغایت ۲۰/۱/۹۸ خبرداد و افزود: احیای خط كشی راه‌ها، پاكسازی سطح راه‌ها و آبروی پل‌ها از مصالح باقی مانده از عملیات زمستانی، لكه‌گیری و درزگیری و روكش‌های موضعی، ساماندهی علائم عمودی و افقی و تجهیزات ایمنی راه‌ها، دپوی آسفالت سرد و مصالح (شن و نمك) لازم جهت استفاده در مواقع ضروری، استقرار و چیدمان مناسب تجهیزات و ماشین آلات و همچنین عوامل راهداری در سطح راه‌های حوزه استحفاظی بالاخص مسیر‌های پر تردد و كوهستانی، تجهیز و آماده سازی راهدارخانه‌های ثابت و سیار و راه‌اندازی كمپ‌های نوروزی با هدف ارتقا کیفیت جاده‌ها در سفرهای نوروزی در دستور کار قرار گرفت.

تمهیدات بخش حمل‌ونقل مسافر در طرح نوروزی ۹۸

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح تمهیدات بخش حمل‌ونقل مسافر در طرح نوروزی ۹۸ با توجه به پیش‌فروش بلیت از روز یكشنبه مورخ ۹۷/۱۲/۱۲ بصورت هم‌زمان( حضوری و غیر حضوری )، بر نظارت مستمر بر نحوه عملكرد شركت های مسافری تاکید کرد و از آمادگی ۱۶۸۰ شركت اتوبوسرانی در قالب ۳۵شركت سراسری سرشبكه و ۷۹۵ شركت مینی‌بوسرانی و سواری كرایه در سراسر كشور خبر داد.

وی یادآور شد: در طرح سفرهای نوروزی پیش‌رو ۱۴۵۰۰دستگاه اتوبوس، ۲۱۵۰۰دستگاه مینی بوس و ۲۶۳۰۰دستگاه سواری كرایه به كارگرفته می‌شود و  بیش از ۱۱۸هزار راننده و كمك راننده برای خدمت‌رسانی به مسافرین آماده باش هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تمهیدات بخش حمل‌ونقل بین‌المللی در طرح سفرهای نوروزی ۹۸ گفت: با توجه به استقبال هموطنان از سفرهای بین‌المللی به ویژه در ایام نوروز، آمادگي و آماده سازي پايانه هاي مرزی از هر حيث به منظور استقبال از مسافران متردد از پايانههای مرزی و ارائه خدمات مطلوب  در دستور کار این بخش قرار دارد و بر همین اساس  با شركتهاي حمل و نقل بين المللي به منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافرين و متقاضيان سفرهاي بين المللي مکاتبات و هماهنگی‌ها انجام شده است.

تاکید بر پرهيز از توقف در مراكز خدماتي منفرد حاشيه راه

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در طرح سفرهای نوروزی ۹۸ بر  توقف ناوگان عمومي مسافر در مجتمع هاي خدماتي رفاهي جهت دريافت خدمات و پرهيز از توقف در مراكز خدماتي منفرد حاشيه راه فاقد مجوز تاکید شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات نظارتی مربوط به مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در طرح سفرهای نوروزی ۹۸ گفت: یکی از اتفاقات قابل توجه در طرح نوروزی فعال نمودن كميته ويژه نظارت بر امر بهره‌برداری از سرويس‌های بهداشتی نمازخانه‌های واقع در رستوران‌ها، جايگاه‌های سوخت، واحدهای پذيرايی، اقامتی و مجتمع‌های خدماتی رفاهی بين‌راهی با حضور كليه نمايندگان دستگاههاي ذيربط عضو و انجام بازديدهاي مستمر و متوالي درسطح استان‌ها و شهرستان‌ها، قبل و حين اجراي طرح نوروزي از سوی آن‌ها است.

وی افزود: همچنین برابر اعلام ستاد اقامه نماز بنرهايي در مكان مناسب و در معرض ديد همگان به مضمون "هنگام نماز توقف كنيد، نماز بخوانيد تا سفرتان مبارك باشد" نصب شده است.

حسن نیا از جانمايي بازارچه هاي موقتي با هدف ارائه محصولات و توليدات محلي و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري منطقه در مجتمع‌هاي خدماتي رفاهي بين‌راهي خبر داد و گفت: این اقدام تاثیر مستقیم بر افزايش ايمني تردد در زمان سفر و کاهش خستگی در هنگام رانندگی طولانی مدت دارد  و از طرفی  این اماکن به دلیل برخورداری از زيرساختهاي لازم از قبيل راههاي دسترسي ايمن و استاندارد، پاركينگ، سرويسهاي بهداشتي و انشعابات برق وآب و ... مناسب ترین مکان برای برپایی بازارچه‌های موقتی محسوب می‌شوند.

تمهیدات بخش ایمنی حمل‌ونقل

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تمهیدات بخش ایمنی حمل‌ونقل نیز بیان داشت: علاوه بر اقدامات ارتقای فرهنگ ترافیکی و رفتار سازی و راهنمایی مسافران، كلیه اتوبوس‌های اسكانیا فعال در بخش حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای قبل از شروع طرح نوروز ملزم به نصب سامانه FMS برروی خودروهای خود هستند تا گزارش آنلاین اطلاعات تمامی سنسورها و کدهای خطای ایجاد شده در سیستم ناوگان (لنت، موقعیت محور ، وزن وارد بر محور ،کنترلگر ریتاردر و...) به مركز مدیریت راه‌های کشور ارسال شود.

حسن نیا افزود: با ۱۴۶مركز معاینه فنی سراسر كشور برای افزایش زمان ارائه خدمات و آماده به كار بودن آنها به منظور خدمات رسانی به ناوگان عمومی برنامه‌ریزی و هماهنگی انجام شده است.  همچنین نظارت بر مراكز معاینه فنی به صورت سیستمی و بازدیدهای میدانی و كنترل نحوه انجام و صدور گواهی معاینه فنی، اجرای طرح كنترل و نظارت بر تردد (كنترل ناوگان حمل و نقل عمومی  جاده ای ) با همكاری پلیس راه در تمامی استان ها انجام می‌شود.

رصد تصادفات در راه‌ها در مدت زمان اجرای طرح نوروزی

وی از رصد تصادفات در راه‌ها در مدت زمان اجرای طرح نوروزی خبر داد و گفت:  بررسی علل وقوع تصادف از طریق حضور تیم كارشناسی ستاد در محل وقوع حادثه و بررسی سیستمی از طریق سامانه سپهتن انجام و سپس گزارش به مقامات ذیربط داده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان یادآور شد:  تمامی برنامه‌ها و تمهیدات با هماهنگی و همكاری نزدیك و تنگاتنگ با ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر، هماهنگی ستادی و استانی با  شركت ملی پخش فرآورده های نفتی، معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور، شبكه بهداشت، شبكه بانكی(بانك ملی)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونتهای انسانی نیروهای مسلح، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مراكز مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تهیه و تدوین شده است. از طرفی با كاروان‌های راهیان نور و همكاری و مساعدت شده است تا نظارت لازم به منظور به كارگیری ناوگان دارای استاندارد فنی و ایمنی فراهم شود.

نظر شما