شناسهٔ خبر: 65376 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد

ساخت ۲۶ هزار واحد مسکونی در شهر جدید پرند در سه سال آینده/ احداث ۲۰ هزار واحد به روش مشارکت در محله‌سازی

شهر جدید پرند براساس برنامه ابلاغی تا افق ۱۴۰۰ مبنی بر تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، ۲۶ هزار واحد برای شهر جدید پرند برنامه‌ریزی شده که ۶ هزار واحد آن به روش مشارکت در ساخت و ۲۰ هزار واحد دیگر به روش مشارکت در محله‌سازی احداث می‌شود. عملیات اجرایی تعداد ۹ هزار واحد در سال ۹۷، ۹۷۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۷ هزار و ۳۰۰ واحد در سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهر جدید پرند در مجاورت با شبکه‌های مهم ارتباطی جاده‌ای و ریلی مکان‌یابی و دارای اراضی اختصاصی در قالب شهرک صنعتی در نواحی جنوبی است.

طبق طرح جامع، این شهر جدید ۳۴۲۰ هکتار محدوده مصوب داشته و سهمیه مسکن مهر آن بالغ بر ۹۵ هزار و ۸۰۴ واحد است که زمینی به مساحت ۱۳۷۰ هکتار برای احداث آن‌ها اختصاص داده شده است.

براساس برنامه ابلاغی تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا افق ۱۴۰۰، ۲۶ هزار واحد برای این شهر جدید برنامه‌ریزی شده که ۶ هزار واحد آن به روش مشارکت در ساخت و ۲۰ هزار واحد دیگر به روش مشارکت در محله‌سازی احداث خواهند شد. از این رو قرار است تا عملیات اجرایی تعداد ۹ هزار واحد در سال ۹۷، ۹۷۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۷ هزار و ۳۰۰ واحد در سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

در این راستا اصلاح کاربری‌های خدات عمومی در لوپ شمال فاز ۶ و تأمین حدود ۱۳۰۰ واحد، آزادسازی و احیای اراضی مسکونی جنوب فاز ۳ و تأمین ۲۰۰۰ واحد مسکونی، تداوم قطعات ویلایی مسکونی شمال فاز ۳ حدود ۵۰۰ واحد، اختلاط مسکونی و تجاری در محور مجهز و تأمین ۲۰۰۰ واحد مسکونی و تأمین ۵۰۰۰ واحد مسکونی از طریق پیمانکاری از جمله اقدامات ضروری برای تحقق برنامه ساخت ۲۶ هزار واحد مسکونی به شمار می‌رود که درحال حاضر در دستور کار شرکت عمران شهر جدید پرند قرار گرفته است.

شهر جدید پرند که بر مبنای دو ضرورت اصلی اسکان بخشی از سرریز جمعیتی مجموعه شهری تهران و نیز اسکان کارکنان فرودگاه امام خمینی ایجاد گردیده است. به موجب جایگاه و موقعیت نسبی مناسب آن (موقعیت این شهر نسبت به شبکه راه ارتباطی آزادراه تهران - ساوه، شبکه ریلی پروژه خط مترو تهران – پرند، نزدیکی به فرودگاه امام و...) از اهمیت و نقش¬پذیری بیشتری در طرح ها و برنامه های واگذاری مسکن در قالب سیاست های جدید دولت برخوردار شده است. این شهر در قالب طرح های واگذاری زمین های اجاره ای ۹۹ ساله (مسکن مهر) و در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب ۲۵/۲/۸۷ مجلس شورای اسلامی) از موقعیت ممتازی در جمعیت پذیری و سامان یابی جمعیت و فعالیت در مجموعه شهری تهران برخوردار شده است.

براساس برنامه‌های اخیر دولت در جهت حل معضل مسکن به ویژه در مورد تامین مسکن محرومین و جمعیت فاقد مسکن در کلانشهرها از طریق اسکان آنها در شهرهای جدید پیرامونی، بارگذاری قابل توجه جمعیتی در شهرهای جدید مدنظر قرار گرفته است در این خصوص براساس مصوبه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری سقف جمعیت پذیری شهر جدید پرند به ۴۸۵/۰۰۰ نفر جمعیت افزایش یافته است./