شناسهٔ خبر: 65447 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی در شهر جدید هشتگرد تا پایان برنامه ششم توسعه/ احداث ۱۲ هزار واحد به روش مشارکت در محله‌سازی

هشتگرد شهر جدید هشتگرد در برنامه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰ دارای سهمی ۱۸ هزار واحدی است که ۶ هزار واحد آن ر به روش مشارکت در ساخت و ۱۲ هزار واحد دیگر به روش مشارکت در محله‌سازی ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهر جدید هشتگرد در برنامه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰ دارای سهمی ۱۸ هزار واحدی است که ۶ هزار واحد آن به روش مشارکت در ساخت و ۱۲ هزار واحد دیگر به روش مشارکت در محله‌سازی ساخته خواهد شد.

با توجه به برنامه‌ریزی انجام گرفته ۲ هزار واحد در سال ۹۷، ۲۵۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۱۵۰۰ واحد در سال ۹۹ به روش مشارکت در ساخت و ۴۵۰۰ واحد در سال ۹۷، ۴۵۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۳ هزار واحد در سال ۹۹ به روش مشارکت در محله‌سازی در این شهر احداث خواهد شد.

گفتنی است در راستای سیاست های دولت و در جهت تحقق اهداف ایجاد شهرهای جدید و در زمینه حل مساله مسکن گروه هـای متوسط و کم درآمد و همچنین بـا توجه به ضرورت تسریع در واگذاری زمین به تعاونی های مسکن در چارچوب سیاست های فوق و نیز نقشی که شهرهای جدید در دست احداث در این میـان به عهده دارند  طرح مطالعاتی و مکان یابی شهر جدید هشتگرد در سال ۱۳۶۶ انجام شد و اقدامات اجرائی ساخت آن در بزرگراه غرب کشور در سـال ۱۳۶۸ در زمینی با مساحت تقریبی و حرایم ۱۰۰۰۰ هکتار در هفت فاز اجرائی آغاز گردید که از این میزان ۴۳۲۰ هکتار جهت احداث فازهای هفت گانه مورد مطالعه قرار گرفته و طرح تفصیلی آن با سقف جمعیتی ۶۷۰ هزار نفر در افق طرح مورد تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی قرار گرفت.   شهر جدید هشتگرد در غرب استـان تهران و در میـانه راه کرج – قزوین واقع شده و فاصله آن با تهران، کرج و قزوین به ترتیب۶۵ ، ۲۵ ، ۷۵ کیلومتر است.

واگذاری بعضی از اراضی شهرهای جدید به تعاونی ها در چارچوب سیاست های جدید دولت و وزارت راه و شهرسازی و تولید انبوه مسکن ایجاب می کند که زمین در قطعات بزرگ به متقاضیان واگذار شود. این سیاست علاوه بر تامین اهداف دولت و وزارت راه و شهرسازی با توپوگرافی خاص و اراضی پر شیب شهر جدید نیز سازگاری بیشتری دارد.

عمده ترین عواملی که در انتخاب شهر جدید هشتگرد مد نظر بوده عبارتند از:

فاصله بهینه شهر جدید با کلانشهرهای تهران و کرج

وجود زمین های مناسب غیر کشاورزی با مالکیت عمومی

شیب قابل قبول جهت شهرسازی و خاک مناسب جهت استقرار سازه های بلند

دسترسی مناسب به منابع آب (سد طالقان و منابع آبهای زیرزمینی)

وضعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب 

شهر جديد هشتگرد يكي از شهرهاي استان البرز است.اين شهر در مجاورت شهر هشتگرد قرار داد  و در سال هاي اخير بنا نهاده شده است . از نظر تقسيمات كشوري ، شهري مجزا از هشتگرد بوده و در بخش مركزي شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است./