شناسهٔ خبر: 65546 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تشریح کرد:

اقدامات صورت گرفته در طرح " طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز"

عفیفی پور مدیرکل بنادرودریانوردی استان هرمزگان از اقدامات و برنامه های در نظر گرفته در طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز در سال پیش رو خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بنادر استان هرمزگان، اظهار کرد: استان هرمزگان با دارا بودن حدود ۲۲۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین استان‌های کشور است.

وی افزود: این مساله باعث شده تا استان جاذبه‌های منحصر به فردی چون جنگل‌های بی‌همتای حرا و مرغوب‌ترین موارد جهان و ده‌ها اثر تاریخی و طبیعی دیگر دریایی را برخوردار باشد. در همین خصوص این موضوع باعث شده تا به جهت ظرفیت‌های منحصر به فرد دریایی استان، خیل عظیم گردشگران در ایام سال و به ویژه روزهای پایانی سال و در آغاز بهار این سواحل را به مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در ادامه بااشاره به بحث ایمن‌سازی سفرهای دریایی در ایام نوروز تصریح کرد: در همین خصوص به منظور تامین ایمنی سفرهای دریایی در ایام مذکور، از سال ۱۳۸۶ به صورت مدون طرح ساماندهی سفرهای دریایی ویژه نوروز هر سال تهیه و به اجرا گذاشته شده است. این طرح که شامل اقدامات افزایش ایمنی پایانه‌ها، شناورها و مسیرهای تردد و همچنین شرح وظایف ارگان‌های همکار و تیم‌های عملیاتی است از ۲۵ اسفند ماه هرسال شروع شده و تا ۱۵ فروردین سال جدید ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به واسطه ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در بنادر مسافری استان، ارتقای ایمنی شناورهای مسافری و جایگزینی شناورهای سنتی و فاقد ایمنی باشناورهای به روز و رشد و بلوغ طرح مذکور، از سال ۱۳۹۶ طرح به نام «طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز» تغییر نام داد.

عفیفی‌پور خاطرنشان کرد: در طول ۱۲ سال اجرای موفقیت‌آمیز طرح نوروز  در مدت ۲۰ روزه اجرای آن، بیش از ۴۵ میلیون جا‌به‌جایی مسافر به ثبت رسیده است که عدد قابل تاملی است. همچنین در مدت مذکور بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ خوردو توسط لندینگ کرافت و شناورهای رو- رو به جزایر قشم و کیش منتقل شده‌اند. در سال ۹۷ هم جا به جایی بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر و بیش از ۵۷۸ هزار خودرو در ایام طرح نوروز را شاهد بودیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان در ادامه با اشاره به بنادر مجاز استان هرمزگان گفت: بنادر مجاز مسافری استان شامل ۱۳ بندر است که بندر شهید حقانی بندرعباس، بندر چارک، بندر شهید باهنر بندرعباس، بندر کیش، بندر شهید ذاکری قشم، بندر ابوموسی، بندر بهمن قشم، بندر هرمز، بندر لافت، بندر لارک، بندر پهل، بندر آفتاب و بندر لنگه شامل این موارد است.

وی ادامه داد: ۵۳ ایستگاه گردشگری دریایی در مرکز، شرق و غرب استان و همچنین جزایر کیش و قشم شناسایی شده و اقدامات لازم مستقیما توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان جهت تامین ایمنی اسکله‌های گردشگری و شناورهای متردد در این مناطق صورت گرفته است.

وی افزود: در سال جدید نیز توسعه زیرساخت‌های بندری و محوطه‌سازی و ایجاد خدمات رفاهی و بهداشتی به طور ویژه در ۹ ایستگاه پرتردد در دستور کار قرار گرفته است که تا شروع طرح به بهره‌برداری رسیده است. ساخت و نصب اسکله‌های شناور برای پهلوگیری شناورها در مناطق مذکور نیز انجام شده است.

عفیفی‌پور در ادامه با اشاره به اقدامات اقدامات صورت گرفته در این سنوات برای تامین ایمنی و ایجاد سفری خاطره‌انگیز و شاد برای مهمانان و مسافران به اعلام این موارد پرداخت و آنها را به شرح ذیل اعلام کرد:

- ظرفیت‌سازی حمل مسافر و خودرو به میزان ۵۹۶۱ صندلی و ۴۰۸۰ خودرو در سال جدید برای شناورهای مسافری، لندینگ کرافت و رو – رو در سفرهای داخلی و ۱۰۳۲ صندلی و ۱۴۰ خودرو برای سفرهای خارجی.

- جایگزینی شناورهای مسافری فاقدایمنی با شناورهای استاندارد و به روز از محل وجوه اداره شده سازمان

- ایجاد بهبود و ارتقای زیساخت های جابه جایی مسافر و خودرو از قبیل امکانات رفاهی، بهداشتی و ایمنی در پایانه‌های مسافری مجاز استان.

- آماده بکاری شناورهای خدماتی (شناورهای ناجی و بالگرد) و برگزاری مانورهای آمادگی در شرایط اضطرار دریایی و نجات گروهی افراد مضطر در دریا (mass rescue operation)

- تهیه و تدوین طرح‌های عملیاتی و دستورالعمل‌های ایمنی، برگزاری جلسات کارشناسی داخلی و استانی و بازرسی‌های ایمنی قبل و حین اجرای طرح تسهیل

- برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای فرماندهان شناورهای مسافری و دست‌اندرکاران اجرای طرح

- پایش مستمر مسیرهای تردد به صورت ۲۴ ساعته از طریق سیستم‌های موجود (VTS و AIS) و شناورهای خدماتی از قبیل شناورهایناجی و واحدهای پروازی

- حضور تیم‌های غواصی و همیار ناجی در بنادر مسافری و گردشگری پرتردد

- برقراری امنیت بنادر مسافری در طول اجرای طرح

- برقراری زیرساخت‌های صدور بلیت الکترونیکی و اینترنتی در بنادر مسافری استان

- ایجاد برنامه‌های فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری استان و مسائل ایمنی در رسانه‌ها و شناورهای مسافری