شناسهٔ خبر: 65759 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزير راه و شهرسازي:

تسهيلات بازسازی واحدهای مسكونی مناطق سيل‌زده به زودي ابلاغ می‌شود

سیل در گلستان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود دوهزار واحد مناطق سیل‌زده نیاز به بازسازی و بقیه نیاز به مرمت دارند، تصریح کرد: میزانی که به صورت تسهیلات باید ارائه شود طرح شده و مصوبه آن به زودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، محمد اسلامي كه در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران در جمع خبرنگاران در استان گلستان سخن مي گفت، درباره سیلاب استان گلستان گفت: حجم بارش در این استان بسیار بالا بود و دستگاه های مسئول با توجه به اینکه پشت مناطقی از خطوط راه آهن آب عظیمی جمع شده بود، هشت نقطه آن مسیرها را بررسی و در هر نقطه دهانه 20 تا 30 متری برای خروج آب ایجاد کرده‌اند بدون اینکه خساراتی به خطوط ریل آهن وارد شود.

اسلامی افزود: البته هنوز دونقطه باقی است که در تلاش هستیم تا آب آن نقاط را نیز تخلیه و هدایت کنیم و آسیب‌های وارد شده به زیرساخت‌ها بعد از فروکش کردن آب ترمیم می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بيان داشت:  توپولوژی منطقه به گونه ای است که به‌سمت دریا شیب ندارد و حالت کاسه‌ای بودن منطقه باعث شد آب ساکن باقی بماند و تخلیه نشود. همچنين رودخانه‌هاي محلي سال‌ها این حجم آب را به خود ندیده و آب بود و ظرفیت انتقال این حجم اب را نداشت، لذا به سمت دشت‌ها جریان پیدا کرد.

اسلامی با بیان اینکه آسیب‌ها بعد از فروکش کردن آب ترمیم می‌شود، اظهار کرد: هدف مهم دولت تخلیه آب به خصوص در آق قلا است که بیشترین آب گرفتگی را داشت.

وی ادامه داد: گام دوم مربوط به مسکن است که ارزیابی انجام شده و حدود ۱۲ هزار واحد مسکن شناسایی شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود دوهزار واحد نیاز به بازسازی و بقیه نیاز به مرمت دارند، تصریح کرد: میزانی که به صورت تسهیلات باید ارائه شود طرح شده و مصوبه به زودی ابلاغ می‌شود.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وقوع سیلاب در ورودی شهر شیراز گفت: دروازه قرآن شیراز از قدیم مسیل بوده و بعدها مسیر آن مسدود شد، باید شهرداران شهرها و مسئولان متولی مناطقی که مسیل آب‌ها در محدوده‌های تحت مدیریت‌شان وجود دارد، هر جا مسیل‌ها و رودخانه‌ها تصرف شده باید آزاد کنند تا آب مسیر منطقی خود عبور کند.

اسلامي با اشاره به مسدود شدن جاده  قديم خرم آباد و اندیمشک نیز گفت: مردم با توجه به این موضوع می‌توانند از آزادراه خرم آباد و پل زال تردد کنند.

وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت مناطق سيل‌زده در استان مازندران با بیان اینکه 324 نقطه از اين استان دچار آبگرفتگی و رانش زمین شد، گفت: مشکل تقریباً در این مناطق برطرف شده و فقط دو مسیر روستایی باقی‌مانده و با توجه به طبیعت و جغرافیای آن‌ها باید مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی در پايان اعلام كرد: به راهدارخانه‌های استان‌های لرستان،خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و فارس آماده باش داده‌ایم و از پیمانکاران این مسیرها نیز خواستیم تا با امکانات در صحنه حضور داشته باشند.