شناسهٔ خبر: 65904 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان تاکید کرد:

۱۱ هزار واحد مسکونی استان گلستان نیاز به تعمیر و بازسازی دارد/ برآورد خسارت ۲۷۲ میلیارد تومانی به بخش‌های راه و شهرسازی، راهداری، هواشناسی، فرودگاهی و راه آهن استان / نقش تاثیرگذار لایروبی گرگان‌رود توسط سازمان بنادر در انتقال سیلاب از شهرهای گلستان به دریا

محبوبی حسین محبوبی گفت: میزان خسارت برآورد شده در استان گلستان به جز راه آهن که هنوز براورد نشده در تخمین اولیه ۲۷۲میلیارد است و بحث پرداختی‌های بیمه‌ها و تسهیلات همزمان با استان مازندران آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین محبوبی مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان اظهار داشت: درخصوص خسارت‌های وارد شده ناشی از سیل اخیر و شرایط استان با توجه به وضعیت جوی موجود و بارش‌ روزهای آینده اظهار کرد: در برآورد اولیه که تا به امروز ۱۲ فروردین صورت گرفت در حوزه راه و شهرسازی ۳۰ میلیارد تومان، راهداری ۲۲۰ میلیارد تومان، هواشناسی ۴ میلیارد تومان، فرودگاهی ۱۸۰ میلیون تومان و راه آهن ۱۷.۷ میلیارد تومان خسارت وارد شده که جمعا این عدد تاکنون ۲۷۲ میلیارد تومان گزارش شده است. این اعلام میزان خسارت طبق اطلاعات و برآوردهای اولیه گزارش شده که نیاز به بررسی های بیشتر است.

وی ادامه داد: در حوزه ریلی هنوز راه آهن گزارشی به ما نداده است و باید با توجه به ۷، ۸ نقطه برشی که در محور گرگان – اینچه برون زده شد میزان خسارت برآورد شود. در بحث ساختمانی هم حدود ۱۰هزار و ۸۰۰ واحد سرشماری شدند. از این تعداد ساختمان ۸۸۰۰ واحد نیاز به تعمیر دارد و الباقی ساختمان ها باید بازسازی شوند.

محبوبی افزود: در برآوردی که بنیاد مسکن داشت حدود ۲۱۰ میلیارد تومان ساختمان نیاز به تسهیلات داشته و ۱۱۰ میلیارد هم تسهیلات بلاعوض باید پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان درخصوص آخرین وضعیت شهرهای آق قلا و گمیشان گفت: آب در شهر آق قلا به نسبت فروکش کرده و نسبت به دو روز پیش که آب مجددا بالا آمده بود امروز کمتر شده است. شهر تقریبا شرایط ثبات پیدا کرده و به جز دو محله که به کل آباد معروف هستند و آب در آن جمع شده شرایط در شهر آق قلا مناسب است.

وی ادامه داد: در گمیشان هم دیروز محور این شهر به بندر ترکمن باز شد و با لوله گذاری در ۱۷ تا ۱۸ بریدگی به وجود آمده در این محور الان ترافیک محلی و امدادی از آن عبور می کنند. لوله ها موقت بوده و بعدا باید در مورد آن فکر اساسی شود.

این مقام مسئول استانی درخصوص دیگر محورهای استان گلستان و شرایط آنها اظهار کرد: محور آزادشهر به شاهرود به خاطر ریزش و رانش های روزهای ابتدایی بسته بود که دوباره بازگشایی شده و تنها ترافیک محلی و امدادی در آن در جریان است. با توجه به اینکه بحث بارندگی ها ادامه دارد و امکان ریزش و رانش وجود دارد عملا این محور را هنوز باز اعلام نکرده ایم.

وی افزود: در محور یساقی به بندر ترکمن که محور دوم و سوم شهر ترکمن است در آنجا آبگرفتگی روی پل داریم که این محور بسته است. محور گرگان به شاهرود هم تنها محل عبور ترافیک محلی و امدادی است و با وضعیت مناسبی که دارد ترافیک از روی آن عبور می کند. محور آق قلا به اینچه برون هم آنجا چند برش در کمربندی ها داشتیم ترافیک در سطح شهر به این علت است و ترافیک نمی تواند از آن عبور کند. این آبگرفتگی به سمت آق قلا به اینچه برون است که باعث بسته شدن آن شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان با اشاره به آغاز کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی در استان گلستان به خسارت دیدگان سیل اخیر، اظهار کرد: روز گذشته همزمان با مازندران بحث کمک ها در استان گلستان آغاز شد و معاون آقای تابش در بنیاد مسکن هم کارها را در این بنیاد با توجه به تنخواهی که در اختیار آنها گذاشته شد، آغاز کردند. در بحث بیمه هم از روزهای چهارم و پنجم چون شهرهای استان توسط شهرداری ها بیمه شده اند، پرداخت ها شروع شده است.

محبوبی با تاکید بر اینکه در بحث بارش های اخیر مشکل خاصی در استان وجود ندارد و در صورت افزایش آمادگی کامل در نظر گرفته شده است، به سفرهای پایانی نوروزی و سفرها در روز طبیعت اشاره داشت و گفت: با توجه به روزهای پایانی سفرهای نوروزی و فردا که روز سیزدهم فروردین و روز طبیعت است در جاده گلستان به سمت ساری مشکلی وجود ندارد و از همان روز ابتدایی هم این محور موردی نداشت. در محورهای کوهستانی هم چون مردم به محورهای جنوبی استان خواهند رفت همه نیروها آماده باش هستند.

وی ادامه داد: با صحبتی که با اداره هواشناسی استان داشتیم بارندگی خیلی خاصی در استان فردا نخواهیم داشت و احتمال سامانه بارشی خارج خواهد شد و سیزده بدر مردم زیاد با باران مواجه نیستند. تنها بحث ریزش ها و رانش هایی است که ممکن است در محورها وجود داشته باشد که در این زمینه تمام نیروهای استانی بسیج و آماده بوده و در محورها مستقر شده اند تا در صورت بروز اتفاق آماده سرویس دهی به هموطنان باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان درخصوص برآورد زمانی بابت اصلاح و تعمیر خسارات به وجود آمده به واسطه سیل اخیر در استان اظهار کرد: این مساله بسته به شرایط محورها دارد. به عنوان مثال محور خوش ییلاق یک کار طولانی نیاز دارد چون ریزش ها در آنجا خیلی زیاد بوده است و به اعتباراتی بستگی دارد که به ما داده می شود. بازگشایی های انجام گرفته موقت است چون روی لوله گذاری های انجام گرفته نمی توان ترافیک سنگین عبور داد.

وی افزود: بستن راه ها هم یکسری مشکلات دارد و نمی توانیم در جاهایی که برش خورده را پر کنیم و ترافیک عبور دهیم. با این حال اگر وضعیت عادی باشد یکی، دو ماه وقت نیاز داریم. آبی که در استان وجود دارد میزان آن به حدی نیست که به زودی استان گلستان را ترک کند. هنوز بخش زیادی از آب ها به جز رودخانه ها در دشت ها جمع شده است و با توجه به فرعی هایی که روزهای ابتدایی زده شد این دشت ها به سیلاب دشت تبدیل شدند و باید منتظر بمانیم آب ها کم کم جمع و به سمت رودخانه ها برود.

این مدیر مسئول در استان گلستان درخصوص کمک سازمان بنادر و دریانوردی در بحث لایروبی دهنه گرگانرود بابت خروج سریع تر آب به دریا بابت جمع آوری آب های جمع شده حاصل از سیل در استان گفت: این یک اتفاق خوب بود و قطعا تاثیر زیادی خواهد داشت. در بازدیدی که از گرگانرود داشتیم با دستور آقای راستاد و هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی یک لایروب فرستاده شده است که بخش آخر آن امشب مونتاژ خواهد شد و راه افتادن آن صددرصد تاثیرگذار است.

وی در پایان گفت: با آغاز به کار این لایروب چون آن قسمت از گرگانرود لایروبی نشده بود، آب خروجی نداشت. دو، سه کانال فرعی زده بودند که با لایروبی این دهنه در گرگانرود آب با سرعت بیشتری خارج و به دریا خواهد ریخت. مشکل اساسی شیب کم بود که خروجی ها مناسب نبود و باعث شده آب تقریبا ثابت بماند. هرچقدر این لایروبی با قدرت و سرعت بیشتری انجام بگیرد سرعت خروج آب هم به مراتب بیشتر می شود و آبی که در شهرها و در مزارع جمع شده است با سرعت بیشتری به دریا منتقل می شود.