شناسهٔ خبر: 65908 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان تاکید کرد

جاده های شریانی، راه آهن، فرودگاه ها و بنادر استان خوزستان حالت عادی دارند/ شرایط حساس استان خوزستان در ۶۰ ساعت آینده بابت خروج آب های ورودی

رضایی خوزستان مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان گفت: در حال حاضر حجم آب ورودی به استان خوزستان از بالادست یعنی لرستان و ایلام و همچنین بارندگی های شمال استان به قدری است که شرایط حساسی را به وجود آورده و حجم زیادی از آب به کرخه، دز و کارون وارد شده و برای پایین دست های سدها مشکل ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضائی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان درخصوص آخرین شرایط جوی این استان با بارندگی های شدیدی که وجود دارد، اظهار کرد: شرایط استان در حال حاضر خاص است چرا که خود خوزستان از شب گذشته تاکنون بارندگی شدید داشته و همچنان در شمال استان ادامه دارد و از طرف دیگر حوزه های آبریز بالادستی ما که از استان لرستان و ایلام که به شدت بارانی بودند تمام آبی که آنجا باریده همه به سمت حوضه کرخه و دز سرازیر شده است.

وی ادامه داد: این شرایط به نحوی است که در کرخه ورودی آب آن، هم اکنون ۷ هزار مترمکعب بر ثانیه تا ۲۳ ساعت پیش بوده و دز هم بیش از ۶هزار مترمکعب بر ثانیه آب ورودی به دریاچه است.

رضائی ادامه داد: با توجه به اینکه دریاچه های پشت سدها ظرفیت شان تکمیل شده برای حفظ پایداری سدها با حضور وزیر نیرو و استانداری برنامه ریزی شد تا آب پشت سدها تخلیه شود که البته این اقدام و این رهاسازی آب ها  کار را در قسمت های پایین دست با مشکل مواجه کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان گفت: این شرایط به خصوص در حوزه آبریز دز و کرخه بوده و در کارون کمتر است. با این حال با این وضعیت و علی رغم اینکه بعضی از روستاهای ما را آب گرفته و دو تا از شهرهای استان بخشی از آنها دچار مشکل شده اما جاده های شریانی و حیاتی هیچ مشکلی نداشته و تردد در جاده ها کاملا برقرار است.

وی افزود: راه آهن در استان هم کاملا در حال کار است و کار را پیش می برد و در بخش فرودگاهی و بنادر هم مشکل و موردی وجود نداشته و اقدامات آنها همچون گذشته پیش می رود.

این مقام مسئول استان خوزستان تصریح کرد: تنها بحث مود بحث این است که در آبگیرها سیل باعث شود به منازل و کشاورزی مردم آسیب برساند و خدای ناکرده حوادث جانی داشته باشیم. این موضوع ما را نگران کرده چون به شدت رودخانه ها سیلابی است و حجم آورده رودخانه ها بسیار زیاد است به خصوص در حوزه سوسنگرد که مدیریت آن برعهده خود بنده بوده و آن را با چنگ و دندان نگه داشته ایم که خدا را شکر یک قطره آب هم در شهر نرفته است و این در حالی است که کرخه از دل سوسنگرد می گذرد.

وی ادامه داد: همکاران من در راه و شهرسازی و دیگر نهادها شبانه روزی در حال فعالیت هستند و هفت، هشت روز است که همه شبانه روزی در حال تلاش هستند. تمام تلاش ما این است که حداکثر توان مان را بگذاریم تا با تداوم مدیریت صورت گرفته کمتری آسیب به هم استانی های عزیزما وارد شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان درخصوص اینکه چه زمانی را برای فروکش کردن این شرایط در استان پیش بینی می کنند و خطر سیل از بین خواهد رفت، گفت: در حال حاضر اوج ورودی سیلاب را در پشت دریاچه های کارون، دز و کرخه داریم چون آنها آب را رها می کنند تا سدها به جهت پایداری شان حفظ شود.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد ظرف ۴۸ تا ۶۰ ساعت آینده اوج خروج آب از استان است و اوج درگیری ما به ساعات آینده که اعلام شد بر می گردد تا آب ها از این مقاطع که مشکل دارند عبور کرده و به خلیج فارس، حورالهویزه و دیگر خروجی ها برسد.

رضائی درخصوص اینکه در نقاط هدف بابت دیدن کمترین آسیب چه اقداماتی در استان خوزستان صورت گرفته اظهار کرد: سیل بندهای زیادی از سوی مجموعه وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادها برای جلوگیری از سیلاب ها ایجاد شده تا از ورود آب به شهرها و روستاها جلوگیری کند. در حوزه سوسنگرد که کرخه می گذرد با این سیل بندهایی که کار کردیم تمام تلاش این بوده که کمترین آسیب به شهر وارد شود و در حال حاضر مردم زندگی خودشان را می کنند. خاکریزهای زیادی کار شده و بیشترین حجم مصالح و خاک را در کنار رودخانه ها انتقال داده ایم.

وی ادامه داد: بعضی از روستاهای ما دچار آبگرفتگی شدند اما در حوزه سوسنگرد جاده، ریل و بنادر آسیبی ندیدند و تمام تلاش خودمان را می کنیم که امید به خدا اتفاقی نیفتد.