شناسهٔ خبر: 66095 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

مردم برای تخلیه شهرهای و روستاهای در خطر سیلاب همکاری کنند/ ارایه گزارش آسیب‌شناسی‌های سیل اخیر به وزیر راه و شهرسازی/ قصور عوامل انسانی در تشدید سیل پیگیری می‌شوند

حسین معصوم حسین معصوم با تاکید بر این مطلب که مردم برای تخلیه شهرهای و روستاهای در خطر سیل نهایت همکاری را داشته باشند، اعلام کرد: قصور عوامل انسان ساخت در تشدید سیل پیگیری می‌شوند.

حسین معصوم مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت و نقش بسزای حفظ وحدت و یکپارچگی در این مقطع زمانی، گفت: آنچه که در گام اول اهمیت دارد این است که تمامی دستگاه‌ها و نهادها در کنار هم بتوانند به سیل‌زدگان خدمات ارایه دهند و مهار سیل در سراسر کشور و در استان خوزستان عملیاتی و اجرایی شود.

معصوم در خصوص اقدامات شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی در سیل اخیر در سراسر کشور و پیگیری حقوقی و قضایی آن شورا درباره نقش عوامل انسان‌ساخت در میزان افزایش تخریب سیل، به ارایه توضیحاتی پرداخت.

مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم جبران خسارات مردم سیل‌زده همانطور که در پیام مقام معظم رهبری و ابلاغیه ریاست جمهوری بر آن تاکید شده است در اسرع وقت و بعد از فروکش کردن سیل انجام شود. امید است تا واحدهای مسکونی خسارت دیده و سایر خسارت‌ها به سیل‌زدگان جبران شود.  

معصوم تصرح کرد: مردم نگران جبران خسارات خود نباشند و طبق تاکیداتی که عوامل اجرایی در مناطق خطر سیل اعلام کرده اند، محل سکونت خود را ترک کنند و به مناطق امن بروند. زیرا با توجه به تمهیداتی که در خصوص جبران خساران ناشی از سیل و همچنین کمک رسانی اندیشیده شده و اقدامات اجرایی و عملیاتی که در اقصا نقاط کشور در حال انجام است، جای نگرانی نیست.

این مقام حقوقی تاکید کرد: مهم‌ترین بحث تسریع در امدادرسانی به افرادی است که در مناطق پرخطر قرار دارند.  

معصوم همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه شورای حفظ حقوق بیت المال برای پیگیری عوامل انسان ساخت در تشدید میزان سیلاب چیست؟، گفت: همانطور که مقامات رسمی و ریاست قوه قضاییه اعلام کرده است موارد بررسی می‌شوند. حتی دولت و مشخصا وزارت راه و شهرسازی به آسیب شناسی این موضوع تاکید کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس دستوری که وزیر راه و شهرسازی داده است، گروه‌هایی مسئول شده‌اند تا هم میدانی و هم با بررسی طرح‌های اجرا شده در خصوص ابنیه، راه‌ها و سایر مواردی که در حیطه وظایف وزارت راه و شهرسازی است قصورهای احتمالی را ارزیابی و گزارش کنند.

مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبیعتا ساخت و سازهایی که در حریم رودخانه‌ها انجام شده است و همچنین سایر ساخت و سازهایی که خلاف ضوابط بوده‌اند در این زمره قرار خواهند گرفت و قطعا پیگیری تخلفات احتمالی در افزایش میزان تخریب سیل اخیر در دستور کار قرار دارد.

وی هدف از اینکار را هم تجربه اندوزی و عدم تکرار خطاهای انسانی در طرح های توسعه‌ای و عمرانی برشمرد و گفت: اگر قصوری صورت گرفته است حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد.