شناسهٔ خبر: 66407 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بازدید سفیر کشور ترکیه از پایانه مرزی سرو ارومیه

سرو سفیر کشور ترکیه در ایران از پایانه مرزی سرو ارومیه بازدید کرد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان آذربایجان غربی ، «دریا اورس/ Derya Örs»  سفیر کشور ترکیه در ایران به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی ، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و سایر مسئولین استانی و محلی از وضعیت ساخت پایانه مرزی سرو شهرستان ارومیه و روند اجرای خدمات در مرز اسن دره  در نقطه مقابل پایانه مرزی سرو در خاک ترکیه بازدید کردند.

 دریا اورس در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از اجرای پروژه های توسعه پایانه مرزی سرو گفت : توسعه پایانه های مرزی نقش بسزایی در توسعه روابط برادرانه دو کشور ایران و ترکیه و نیز توسعه اقتصادی و ترانزیتی دو کشور خواهد داشت .

وی افزود: این پایانه های مرزی ابزار و طریق مهم مراودات و سودآوری اقتصادی برای دو کشور به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز  در این بازدید با تاکید بر اینکه پایانه مرزی سرو جایگاه مهمی در طرح آزاد راه پیش بینی شده بین شهرستان های تبریز – ارومیه – مرسین دارد، گفت: فاصله شهر مرسین  به عنوان یکی از بندرهای مهم ترکیه با کشور ایران و شهرستان ارومیه تنها ۵۰۰ کیلومتر است و می توان از این طریق در راستای توسعه تجارت دو طرف بهره برد.

رضا حسینی افزود: این مسیر یکی از بسترهای اصلی توسعه ارتباط شرق و غرب  می است که می توان آن را  از جمله نزدیکترین مسیرها در جهت توسعه اقتصادی و ترانزیتی این منطقه عنوان کرد.

وی افزود: برای بهره مندی  از این ظرفیت ضروری است ایران و ترکیه با همراهی و هماهنگی و توسعه زیر بناهای حمل و نقل به دنبال توسعه ارتباطات بین المللی مشترک باشند و این امر با بهبود مسیرها و راه های ارتباطی و توسعه پایانه های مرزی میسر خواهد شد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در این بازدید با ارائه گزارشی از روند ساخت و توسعه پایانه مرزی سرو گفت : ایران ۲۳ پایانه مرزی دارد که از این تعداد پنج پایانه مرزی در استان  آذربایجان غربی واقع شده است و از این تعداد، سه پایانه به صورت مستقیم و یک پایانه به صورت غیرمستقیم با کشور ترکیه در ارتباط است.

ارسلان شکری افزود: سالانه چهار میلیون تردد از پایانه های مرزی آذربایجان غربی انجام میشود که سه میلیون نفر از این تعداد را تردد در مرزهای ایران با ترکیه به خود اختصاص داده است.

وی گفت : بیشترین تردد مرزی استان از پایانه بازرگان با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تردد انجام می گیرد که رقمی بی نظیر در بین پایانه های مرزی کشور است .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه پایانه  مسافری سرو  در حال توسعه و تکمیل است، گفت : طرح توسعه این پایانه در جهت خدمت رسانی بیشتر و بهتر  به مسافران مرزی در حال اجرا است که پیش بینی می شود  در اوایل تابستان امسال به بهره برداری برسد.