شناسهٔ خبر: 66577 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

شرکت عمران شهرهای جدید تنها مرجع صدور پروانه شهرک‌سازی در کشور / ۱۰ شهرک جدید در دست مطالعه برای احداث

شهرك مهرگان قزوين شرکت عمران شهرهای جدید در چارچوب ضوابط و مقررات جاری کشور تنها مرجع و متولی صدور پروانه شهرک‌سازی کشور است که با توجه به ظرفیت‌های کشور و برنامه‌ریزی نظام فضایی در اسناد فرادست شرکت، رأسا یا به درخواست بخش خصوصی و یا دولتی اقدام به تهیه اسناد شهرک‌سازی، صدور پروانه‌های تأسیس و بهره‌برداری و نظارت بر شهرک‌ها در کشور می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ساخت شهرک‌های اقامتی، خدماتی و تولیدی به عنوان یکی از سیاست‌های جدی وزارت راه و شهرسازی در این دوره مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است که در حال حاضر در نوار شمالی کشور مشخصا با هدف جلوگیری از تخریب فضای سبز و ایجاد ارزش افزوده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید در حال پیگیری است. شرکت عمران شهرهای جدید در چارچوب ضوابط و مقررات جاری کشور از جمله تبصره ذیل ماده ۱۲ آئین‌نامه احداث بنا با تدوین دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و استقرار ستاد مدیریت شهرک‌سازی در درون مجموعه خود، تنها مرجع و متولی صدور پروانه شهرک‌سازی کشور است که با توجه به ظرفیت‌های کشور و برنامه‌ریزی نظام فضائی در اسناد فرادست شرکت، رأسا یا به درخواست بخش خصوصی و یا دولتی اقدام به تهیه اسناد شهرک‌سازی، صدور پروانه‌های تأسیس و بهره برداری و نظارت بر شهرک‌ها در کشور می‌کند.

براساس اعلام شرکت عمران شهرهای جدید، این شرکت در سال‌های اخیر در کنار برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرک‌های اقامتی و سکونتی به عنوان محملی برای تمرکز بر ساخت شهرک هایی با ماهیت اقامتی – گردشگری به ویژه در استان‌های شمالی و پیرامون شهرهای بزرگ کشور بوده و همواره تلاش کرده است با ایجاد شهرک‌های مسکونی و خدماتی در همگرائی با برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای بتواند تضمین‌کننده کارامدی، حضور بخش خصوصی، عدالت و فراگیری اجتماعی و ... در این مناطق باشد.

به گزارش خبرنگار ما شهرک مجموعه‌ای مسکونی – فعالیتی است که در خارج از محدوده و حریم شهرها، با حدود معین و محصور برای پاسخگویی به نیاز سکونت و اقامت، ارائه خدمات و یا تولید، به همراه فضاهای جانبی مورد نیاز ایجاد و در چارجوب قوانین و ضوابط دستگاه‌های ذیربط، دارای طرح مصوب، پروانه احداث و مجوز بهره‌برداری است.

براساس تقسیم بندی‌های انجام گرفته شهرک‌ها در سه نوع مسکونی، خدماتی و تولیدی ساخته شده و با  مسئولیت و توسط مالکان یا سازمانی که وفق مقررات توسط آن‌ها تشکیل می‌شود، اداره می‌شوند.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید عواملی از جمله مدیریت فعالانه بازار، بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، حفظ محیط ‌زیست، فراگیری و عدالت اجتاعی، تسهیل گری و نظارت عالیه دولت، کارآمدی مدیریتی و اقتصادی و صرفه جویی در منابع بهره‌گیری پایدار از انرژی از رویکردهای اصولی شرکت عمران در حوزه شهرک‌سازی به شمار رفته و هم‌اکنون در دست مطالعه قرار دارد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر ۱۰ شهرک‌ جدید توسط شرکت «عمران شهرهای جدید» در دست مطالعه و بررسی برای احداث است که در استان‌های سمنان، کرمان، گلستان، مارندران، البرز، تهران، فارس،‌ تهران و آذریجان شرقی ساخته می‌شود.

ردیف

شهرک

استان

شهرستان

نقش

۱

شهرک فردوس

سمنان

مهدیشهر

اقامتی-گردشگری

۲

شهرک بردسیر

کرمان

سیرجان/بردسیر

اقامتی-گردشگری

۳

۸ شهرک گردشگری

گستان

۸ شهرستان

اقامتی-گردشگری

۴

شهرک توسن

مازندران

جویبار

اقامتی-گردشگری

۵

شهرک‌های گردشگری

مازندران

کل شهرستان‌ها

اقامتی-گردشگری

۶

شهرک اندیشه نو

البرز

ساوجبلاغ

اقامتی-گردشگری

۷

شهرک پرند نو

تهران

شهریار

خدماتی-اقامتی-گردشگری

۸

شهرک فولادشهر

اصفهان

نجف‌آباد

خدماتی-اقامتی-گردشگری

۹

شهرک‌های اقماری

فارس

سپیدان/شیراز

مسکونی-اقامتی-گردشگری

۱۰

شهرک ورزقان

آذربایجان شرقی

ورزقان

مسکونی-اقامتی-گردشگری