شناسهٔ خبر: 66655 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با هدف کاهش خطر بلایا صورت گرفت؛

کارگاه آموزشی پایش چارچوب سندای و ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا

نشست کارگاه آموزشی پایش چارچوب سندای و ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا به منظور کاهش خطر بلایا و برنامه عمران سازمان ملل متحد به همت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در سالن حامی مرکز از دوم آغاز شده است و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «کارگاه آموزشی پایش چارچوب سندای و ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا» به منظور کاهش خطر بلایا و برنامه عمران سازمان ملل متحد صبح روز دوم اردیبهشت ماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز به کار نمود.

«کارگاه آموزشی پایش چارچوب سندای و ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا» از سوی مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت بلایا (اپدیم) با همکاری دفتر سازمان ملل متحد در ایران و با حضور متخصصان و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت بحران کشور، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول دولتی و نیز کارکنان دفاتر سازمان ملل در ایران در حال برگزاری است.

این کارگاه همزمان با تلاش‌های ملی برای مقابله با آثار سیلاب‌های گسترده اخیر در کشور برگزار می‌شود و خروجی‌های آن به توسعه ظرفیت‌ها و ابزارها برای ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا و نیز پایش اجرای چارچوب سندای برای کاهش خطر و بلایا کمک می کند.

اوگوچی دنیلز هماهنگ‌کننده مقیم مستقر سازمان ملل متحد در ایران در این نشست با بیان اینکه منطقه آسیا و اقیانوسیه حاثه‌خیزترین منطقه جهان است، گفت: وقوع سیل‌، گرداب‌ و زمین‌لرزه منجیر به نابودی غم‌انگیز حیات انسان‌ها می‌گردد. نسل‌های مختلف را در فقر گرفتار می‌کند و هزینه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این آثار،‌ تغییرات آب و هوایی نیز این فجایع را تشدید می‌کند.

وی ادامه داد: گزارش حوادث و بلایا در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال 2017 که توسط سازمان ملل منتشر شده اشاره می‌کند به سرعت رشد خطر بلایا بیش از سرعت ایجاد تاب‌آوری بویژه در کشورهایی که ظرفیت و توانایی‌های محدودی برای آمادگی و پاسخگویی در برابر بلایا را دارا هستند.

عطیه اسحاقی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در بخش دیگری از «کارگاه آموزشی پایش چارچوب سندای و ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا» که صبح امروز در محل مرکز تحقیقات آغاز به کار نمود،‌ با اشاره به نقش اپدیم در ایجاد قابلیت تاب‌آوری دربرابر حوادث و بلایا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام از طریق ارتقای مدیریت اطلاعات، گفت: اپدیم با کمک شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود می‌تواند از طریق برنامه‌های ذیل کمک موثری به کاهش ریسک حوادث و بلایا در منطقه نماید.

وی، ایجاد مخزن دانش و اطلاعات تمام داده‌های مرتبط با بلایا، نشر آموزش و اشتراک دانش به منظور توسعه ظرفیت‌های کشورهای منطقه از طریق سازو کارهای آن‌لاین و نیز میدانی و کمک به کاهش ریسک بلایای فرامرزی در منطقه از طریق به اشتراک‌گذاری داده‌ها و تصاویر رایگان خطرات بلایا را در زمره این برنامه‌ها برشمرد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن  و شهرسازی به عنوان مرکزی با 25 بخش تحقیقاتی که از ابتدا همکاری تنگاتنگی را با اپدیم داشته است، آمادگی لازم در جهت همکاری نزدیک و سازنده با تمامی سازمان‌های ایرانی و نیز با اپدیم و دیگر آژانس‌های سازمان ملل با هدف کاهش ریسک بلایا و تقویت ظرفیت‌های ارزیابی ریسک و خسارات بلایا را داراست.

خاطرنشان می‌شود چارچوب سندای (2030-2015) است که مهمترین راهبرد کاهش خطر پذیری بلایای طبیعی سازمان ملل برای 15 سال آتی است. چارچوب سندای که بررسی های اولیه و کارشناسانه آن توسط کشورهای مختلف در فاصله سال های 2012 تا 2015 صورت گرفته است مورد حمایت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است.

با اعلام دفتر سازمان ملل در ایران، آسیا و اقیانوسیه حادثه خیزترین منطقه جهان است و گزارش حوادث و بلایا در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال 2017 که از طرف کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) منتشر شده است، حاکی از این است که سرعت رشد خطر بلایا در این منطقه بیش از سرعت ایجاد تاب آوری است.

این مساله به ویژه در کشورهایی که ظرفیت و توانایی‌های محدودی برای آمادگی و پاسخگویی در برابر بلایا دارند، بیشتر است. بسیاری از این حوادث فرامرزی هستند و همچنان توسعه پایدار را با تهدید مواجه می‌کنند و ایجاد تاب‌آوری در برابر بلایا یک چالش اساسی توسعه در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

بر اساس این گزارش درک کافی از خطر حوادث و بلایا اولین اولویت اقدام در چهارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا است.

درک و اطلاع کافی از توزیع مکانی و زمانی زیان‌ها و خسارات ناشی از مخاطرات گوناگون اولین گام برای تولید اطلاعات و دانش کاربردی است که پایگاه‌های داده‌های ملی خسارات حوادث و بلایای کشورها را قادر می‌کند تا اهداف ملی خود را در کاهش بلایا پایش کنند و به تولید اطلاعات برای طراحی و اجرای راهبردها و برنامه‌های ملی کاهش خطر بلایا کمک کنند. امری که برای تحقق اهداف چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا مورد نیاز است.

خاطرنشان می‌شود «کارگاه آموزشی پایش چارچوب سندای و ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا» امروز، 4 اردیبهشت ماه به کار خود پایان خواهد داد.