شناسهٔ خبر: 66768 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

اقدامات حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مقابله با سیل اخیر / کمک به بیش از ۳۰۰۰ خودرو گرفتار در سیل، کولاک و برف

بازدید با توجه به حجم آسیب‌های وارده به شبکه راه‌ها، ابنیه فنی، حوزه راهداری حد اکثر تلاش خود را برای بازگشایی محورها و رفع انسداد‌ها در کمترین زمان ممکن با هدف برقراری تردد ایمن و ارائه امداد به هموطنان از طرق اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات ضروری به استان‌ها آسیب‌دیده به کار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،به نقل از مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با توجه به اخطارهای هواشناسی قبل از سیل گسترده رخ داده در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق شمالی و غربی، در بازه زمانی ۱۹ روزه (۲۶ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸)، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه آمادگی لازم را برای مقابله با سیل داشتند.

در بازه زمانی مذکور که معادل ۲۵ درصد بارش سال آبی کشور در این مدت تامین شده، در مقایسه با مدت مشابه در آمار بلند مدت کشور (۷ درصد)، میزان قابل توجهی است.

بیشترین میزان بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی، قم، گلستان، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی و مازندران اتفاق افتاده است. از میان اطلاعات حدودا ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی، بیشترین بارش مربوط به ایستگاه‌های کوهرنگ و چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و پس از آن در ایستگاه‌های رامیان و کلاله استان گلستان گزارش شده است.

مطابق با آنچه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، از تاریخ ۲۶ اسفند ۹۷ لغایت ۱۷ فروردین سال جاری سه سامانه جوی قوی وارد کشور شد که موجب سیلاب، آبگرفتگی و بارش برف در مناطق مرتفع شد.

سامانه نخست از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در مناطقی از نیمه غربی و شمال کشور فعال بود و عمده خسارات در استان‌های گلستان و مازندران به خصوص شهرستان آق‌قلا وارد شد. سامانه دوم از ۴ تا ۶ فروردین ۹۸ از سمت غرب وارد کشور شد و موجب سیلاب در مسیل‌ها به دلیل باش باران و همچنین اختلاف ترافیک در برخی جاده‌های کوهستانی به دلیل بارش برف شد. سامانه سوم از ۱۱ تا ۱۵ فروردین در مناطقی از نیمه غربی کشور فعال شد که بیشترین تاثیرات را در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام از خود بر جای گذاشت.

رخدادهای ناشی از سیل علاوه بر آثار مخرب بر جان و مال هموطنان، زیرساخت‌های کشور به ویژه شبکه‌های حمل‌و‌نقل را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ لذاضرورت دارد اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع هرگونه رخداد مجدد و مقابله در زمان آن صورت پذیرد تا شرایط حمل‌و‌نقل جهت امداد رسانی و کمک به آسیب دیدگان فراهم شود.

بر اساس این گزارش مجموعه اقدامات حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین مقابله با رخداد ناشی از وقوع سیل در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۷ فروردین به شرح زیر است:

با توجه به حجم آسیب‌های وارده به شبکه راه‌ها، ابنیه فنی و رخ داد‌های مربوط به رانش و ریزش در سطح راه‌ها که پیامد آن انسداد محورها، محدودیت تردد و عدم امکان دسترسی به مناطق آسیب دیده بود، حوزه راهداری حد اکثر تلاش خود را برای بازگشایی محورها و رفع انسداد‌ها در کمترین زمان ممکن با هدف برقراری تردد ایمن و ارائه امداد به هموطنان از طرق اعزام ماشین آلات و تجهیزات ضروری به استان‌ها آسیب‌دیده به کار گرفت.

در جریان وقوع سیلاب اخیر  به ۱۴۹۷۸ کیلومتر از محورهای شریانی شامل محورهای اصلی، فرعی و روستایی، ۱۰۹۶۸ دستگاه پل ابنیه فنی شامل پل، آب‌رو و آبنما آسیب وارد شده و ۷۵۰ دستگاه ابنیه فنی به طور کامل تخریب شده است.

طی همین مدت ۱۲ هزار نفر نیروی راهداری و  ۹۶۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری برای انجام عملیات ناشی از سیل اعزام شدند که ۱۴۹ دستگاه فقط به استان لرستان و ۱۳۹۱ دستگاه برای کمک به روستاها و شهرهای متاثر از سیل ارسال شد. همچنین ۸۱۲۷ دستگاه درگیر عملیات برف روبی و عملیات راهداری بودند. همچنین ۷۴۱ دستگاه از ماشین‌آلات و امکانات بخش خصوصی در جریان انجام عملیات مقابله بحران مورد استفاده قرار گرفت.

 در ادامه با همت و تلاش نیروهای راهداری ۷۰۰۰ کیلومتر از محورهای آسیب دیده و ۵۲۰ مقطع رانش محورها ناشی از بارندگی ناشی از سیل ترمیم شد. به علاوه ۲۹۲۰ مقطع در محورهای مسدود ناشی از بارندگی ریزش برداری و پاکسازی و ۲۴۳ راه دسترسی عبور موقت احداث شد. همچنین ۵۱۸۳ دستگاه انواع ابنیه فنی رفع آب‌گرفتگی و ۹۲۰ محور رفع انسداد گردید.

گفتنی است، در  همین مدت روزانه ۲۹۸۹ اکیپ راهداری از راه‌ها و پل‌ها بازدید کردند که بر اساس جمع‌بندی  گزارش‌ها؛  ۱۱۷هزار و ۵۷۷ کیلومتر/باند عملیات برف‌روبی در سطح راه‌های کشور انجام و به ۸۳۷۵ دستگاه خودرو‌ در راه‌مانده با زمین گیر شده به علاوه ۳۰۱۰ دستگاه خودرو گرفتار در سیل و کولاک و برف کمک شد.