شناسهٔ خبر: 66776 - سرویس فایل‌ خبری
نسخه قابل چاپ

پرونده:

ادامه روند تولید مسکن شهرهای جدید در سال "رونق ملی" / عزم وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید

بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های در حال ساخت سایت مسکن مهر پردیس با آغاز سال ۱۳۹۸ روند تولید و تکمیل مسکن شهرهای جدید از سر گرفته شده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، وزارت راه و شهرسازی در صدد تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ساخت واحد مسکونی در شهرهای جدید در سال "رونق ملی" با جدیت بیش تر اجرا می‌شود. این پرونده به اخبار فعالیت های ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید و اقدامات انجام شده در هفته گذشته اختصاص دارد.

افتتاح پنج هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پرند/ کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی ۱۰ پروژه روبنایی

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، پنج هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند افتتاح و کلنگ ۱۰ پروژه روبنایی به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آئین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی شهر جدید پرند امروز با حضور حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون عمرانی استاندار تهران و و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید انجام شد.

در این مراسم تعداد ۵ هزار واحد مسکن مهر، فاز شمالی بوستان بزرگ مشاهیر، بخشي از معابر شمال فاز شش و جنوب غربي فاز پنج، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

همچنین در این مراسم پروژه‌های ۴۴۸ واحد مسکن مشارکتی محله بوستان، مرکز محله ارغوان (۷۰۰۰ متر مربع بوستان، ۱۲۰۰ متر مربع مرکز تجاری، ۵۰۰ متر مربع سرای محله)، مرکز تجاري مهستان و بوستان مادر و کودک کلنگ‌زنی شده و عملیات اجرایی پروژه‌های دیگری از جمله محوطه سازی و آماده سازی شمال فاز چهار، محوطه سازی و آماده سازی شمال فاز پنج و ۴ باب مدرسه آغاز شد.

محسن وطنخواهی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در این مراسم اعلام کرد: تاکنون ۷۴ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند به متقاضیان تحویل داده شده و حدود ۱۶ هزار واحد باقی مانده است که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال بخش عمده ای از آن را به مالکان تحویل خواهیم داد.
..................................................................................................................................................................................................................................................................................

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:

تأمین ۱۷۴ میلیارد تومان توسط شرکت عمران شهرهای جدید بابت متروی پرند / اخذ هزینه نگهداری واحدهای مسکن مهر آماده در صورت عدم مراجعه به موقع مالکان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص واحدهای مسکن مهر و جلوگیری از دلالی در آنها، تمام واحدهایی که خدمات‌شان تأمین شده و آماده تحویل هستند در صورت عدم مراجعه به موقع مالکان هزینه نگهداری در زمان تحویل از مالک اخذ شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید امروز با حضور در مراسم افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های عمرانی شهر جدید پرند از افتتاح و تحویل ۵ هزار واحد مسکن مهر در این شهر جدید در جمع خبرنگاران خبر داد و اظهار کرد: در این دوره استراتژی اصلی وزارت راه و شهرسازی تحویل و فروش اقساطی مسکن مهر بوده است تا بتوانیم هرچه سریع‌تر به روند خانه‌دار شدن مردم کمک کنیم.

وی ادامه داد: در پروسه تحویل مساکن مهر بخش احداث ساختمان و خدمات برعهده ما بوده ولی بخش دیگر که پرداخت تعهدات مالی و تحویل واحد بوده برعهده مردم است. مشکلی که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم عدم تحویل واحدهای آماده از سوی متقاضیان است که بخش عمده‌ای از آن به دلیل دست به دست شدن واحدها و اقدامات دلالان خانه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره افزود: براین اساس اعلام کردیم واحدهایی که تمامی خدمات‌شان تأمین شده و آماده تحویل هستند در صورت عدم مراجعه به موقع مالکان هزینه نگهداری واحدها در زمان تحویل از مالک اخذ شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تأمین دسترسی‌های شهر جدید پرند را جزو اولویت‌های اصلی این شهر جدید دانست و گفت: حمل و نقل ریلی بخش ویژه‌ای را در تأمین دسترسی‌های پرند به خود اختصاص می‌دهد. در حال حاضر دو خطه کردن خط آهن تهران – پرند در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: این در حالی است که هم اکنون ۲۲ رام قطار به صورت روزانه مسافرین را بین شهر جدید پرند و کلانشهر تهران جابه‌جا می‌کنند.

این مقام مسئول درخصوص آخرین وضعیت پروژه مترو پرند گفت: خوشبختانه با توافقی که با متروی تهران به عنوان مجری طرح در نحوه تأمین پروژه داشته‌ایم، قرار است بخشی از هزینه اجرای طرح تا ۱۷۴ میلیارد تومان از سوی شرکت عمران پرداخت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون هماهنگی‌هایی درخصوص ایجاد دسترسی از کنارگذر جنوبی تهران برای شهر جدید پرند داشته‌ایم که تلاش داریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس مطرح کرد؛

رفع مشكل كسری واحدهای مسكن مهر در شهر جديد پرديس/ آغاز عمليات اجرايی پرديس در سال جاری/ در رساندن قيمت مسكن مهر پرديس به ارزش واقعی به نفع مالكان عمل خواهيم كرد

مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس از رفع مشكل كسری واحدهای مسكن مهر پرديس خبر داد و گفت: ٦ هزار و ٤٠٠ مورد كسری واحد در پرديس وجود داشت كه خوشبختانه با تدابير اتخاذ شده اين مشكل رفع و انتخاب واحد نيمی از آن ها تاكنون انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در نشست خبری امروز دوم اردیبهشت ماه که با حضور اصحاب‌رسانه برگزار شد با بیان این که سه درصد از مسکن مهر کل کشور در پردیس بارگذاری شده است، اظهار کرد: حدود ۹۷ درصد از اخبار رسانه مسکن مهر به این شهر جدید تعلق دارد که این مساله نشان از اهمیت بالای سایت مسکن مهر پردیس داشته و برای اتمام نیز نگاه ویژه تمام دستگاه ها را میطلبد.

وی افزود: خوشبختانه با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی و اهتمام جدی ایشان در عملیاتی کردن پروژه های متوقف شده مسکن مهر در سال ۹۷ شاهد اتفاقات خوبی بوده ایم. در سال گذشته بسیاری از پروژه های متوقف شده از طریق محل منابع داخلی شرکت، آورده متقاضیان و تسهیلات فعال شده و در مرحله اجرا قرار گرفته اند.

هدایت در ادامه رفع مشکلات و موضوعات شرکت عمران با شرکت کوزو را اولین اقدام انجام گرفته در این حوزه دانست و گفت: کوزو متعهد به ساخت ۳۳هزار ۳۰۰ واحد در شهر جدید پردیس است که در سه، چهار ماه گذشته بخش عمده‌ای از موضوعات فی مابین حل شده و شاهد آغاز به کار جدی در این حوزه بوده‌ایم. در حال حاضر تمامی امور مربوط به نصب در پروژه کوزو طبق زمان‌بندی در حال انجام است و مراحل تحویل نهایی واحدها به ترتیب در زون‌های پنج ، یک، چهار شمالی، دو و سه نیز در دست اقدام قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان این که آخرین واحد پروژه واحد کوزو را تا پایان سال ۹۸ به متقاضیان تحویل خواهیم داد، گفت: خوشبختانه اقدامات مربوط به آماده‌سازی، محوطه‌سازی، خدمات روبنایی و تامین زیرساخت ها نیز با شرکت کوزو همزمان با تحویل واحدها در حال انجام است.

وی ادامه داد: همچنین ورود سازندگان جدید و خوشنام در پروژه‌های مسکن مهر پردیس از اتفاقات خوب دیگری است که در سال ۹۷ شاهد آن بودیم که قطعا در تکمیل هرچه سریع‌تر سایت مسکن مهر پردیس تاثیر بسیاری خواهد داشت.

هدایت با اشاره به مشکل جدی تکمیل فازهای پنج و ۹ پردیس توسط شرکت توسعه شهرسازی ایرانیان بیان کرد: این پروژه عملا از سوی شرکت سازنده متوقف شده بود با ورود همه عوامل شهرهای جدید در دست بررسی قرار گرفت. در نتیجه با اقاله امور به سازندگان واقعی پروژه مجددا فعال و در دست انجام قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر تمامی منابع مربوط به آماده سازی، تامین زیرساخت ها و محوطه سازی از منابع داخلی شرکت عمران و به وسیله شرکت راهسازی عمران ایران در فازهای مذکور انجام می‌شود که سرعت خوبی به روند تکمیل پروژه‌ها بخشیده است.

این مقام مسئول همچنین از انعقاد قرارداد تکمیل زیرساخت‌ها و مسکن مهر پردیس با قرارگاه خاتم‌الانبیاء خبر داد و گفت: همچنین در سال گذشته رفع کسری واحدهای حدود ۶۴۰۰ نفر از متقاضیان ثبت نامی سال ۹۲ که تعهد مالی خود را نیز انجام داده بودند با بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده رفع شد.

وی ادامه داد: به طور مثال ساخت ۳۳۰۰ واحد از این تعداد در اراضی معارض‌دار فاز ۸ پس از صدور اجرای حکم از سوی دستگاه قضا تایید شد. همچنین تا امروز حدود ۳هزار نفر از این پروژه انتخاب واحد کرده و نفرات باقی‌مانده تا پایان خردادماه سال جاری در پروسه انتخاب واحد قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: همچنین مشکلات برای قراردادهای پنج برگی هم حل شده است و تا پایان خردادماه قراردادهای پنج برگی فاز ۱۱ به مالکان تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با تاکید بر اینکه خوشبختانه امسال هیچ مشکلی در بوجه برای اجرای مسکن مهر پردیس وجود ندارد گفت: یکی از مهمترین نکات در برنامه بودجه امسال این است که دولت اجازه استفاده از منابع شرکت عمران در ساخت وساز مسکن مهر پردیس به ویژه در بخش زیرساخت‌ها و محوطه‌سازی‌ها را داده است.

وی ادامه داد: تا سال گذشته امکان تخصیص قیر برای ساخت و ساز در این پروژه وجود نداشت که خوشبختانه امسال این مشکل رفع شد.

هدایت گفت: طبق قانون برنامه بودجه امسال از محل ترهین اراضی پردیس در نزد بانک عامل می‌توان از تسهیلات آن بانک استفاده کرد و این منابع جدید را می‌توانیم صرف تکمیل مسکن مهر کنیم، از این رو از دستگاه های اجرایی در این خصوص (وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه) می‌خواهیم تا در اسرع وقت نسبت به تدوین آیین‌نامه اجرایی اقدام و آن را اعلام کنند چراکه ما زمانی برای فرصت‌سوزی در پردیس نداریم و طبق دستور مقام عالی وزارت باید آن را تا پایان سال ۹۸ تکمیل کنیم.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس با اشاره به پروژه متروی تهران – پردیس گفت: خوشبختانه بودجه لازم برای ساخت این پروژه در سال جاری دیده شده و هم‌اکنون در حال تهیه نهایی نقشه‌های متروی پردیس هستیم که امسال با حضور قرارگاه خاتم الانبیا عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.

هدایت با بیان اینکه ساخت مراکز محلات را در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: پکیج هزار میلیارد تومانی در بخش توسعه مراکز محلات با حضور بخش خصوصی آماده کلنگ‌زنی داریم که به زودی با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ آن به زمین می‌خورد.

وی از ساخت ۱۵ هزار مسکن در طرح تولید و عرضه مسکن در پردیس خبر داد و گفت: وزیر راه و شهرسازی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار خود قرارداده است که قرار است ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید احداث شود سهم شهر جدید پردیس از این پروژه ۱۵ هزار واحد اعلام شده است.

وی ادامه داد:‌عملیات اجرایی ۶ هزار واحد آن آغاز شده که در سایت ۹۷ هکتاری فاز چهار و هشت انجام می‌شود.

هدایت با بیان اینکه عرصه واحدها به مالکان مسکن مهر واگذار می‌شود گفت: در راستای حمایت از مالکان واگذاری عرصه و عیان واحدهای مسکن مهر به مالکان آغاز شده است که به غیر از تخفیقاتی که در برنامه بودجه آمده است شرکت عمران هم ۱۵ درصد تخفیف در واگذاری عرصه به مالکان اولیه ارائه می‌دهد و عرصه به یک پنجم قیمت به مالکان ارائه خواهد شد.

وی افزود: در فاز ۱۱ کوزو با اعمال تخفیف‌ها قیمت عرصه متناسب با مساحت بنا و حق عرصه بین ۱۹ تا ۲۵ میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: به طور قطع واگذاری عرصه باعث افزایش قیمت مسکن مهر پردیس خواهد شد و آنهایی که واحدشان از ۹۹ ساله به خود مالکی تبدیل شده ارزش افزوده بیشتری را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: تصمیم داریم بنا بر درخواست مالکان اولیه تخفیف دیگری را برای خرید عرصه اعمال کنیم که اگر نهایی و اعلام شود خریدار در زمان فروش باید مابه‌التفاوت تخفیف را به شرکت عمران پرداخت کند.

هدایت با بیان اینکه متاسفانه گروه‌های مجازی برای ناامید کردن مالکان مسکن مهر پردیس ایجاد شده‌اند گفت: این گروه‌ها با هدف ناامید مالکان مسکن مهر پردیس ایجاد شده‌اند تا بتوانند مسکن مهر پردیس را با کمترین قیمت خریداری کنند. متاسفانه  ۷۰ الی ۸۰ درصد واحدهای مسکن مهر از دست مالکان اولیه و گروه‌های هدف خارج شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت‌ها در مسکن مهر پردیس در حال واقعی شدن است و توسعه من به مالکان این است که به هیچ وجه اقدام به فروش واحد خود نکنند.

هدایت تاکید کرد: متاسفانه دو هزار دلال سرپایی در این منطقه حضور دارند و و نسبت به خرید و فروش مسکن اقدام می‌کنند و امروز که قیمت‌ها در پردیس در حال واقعی شدن است همین افراد باعث افزایش قیمت نجومی مسکن در پردیس شدند که ما با افزایش قیمت نجومی هم مخالف هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: هر چند که با افزایش قیمت نجومی در مسکن مهر پردیس مخالف هستیم و با فروش واحدها زیر قیمت واقعی هم مخالفیم و از واقعی شدن قیمت‌ها استقبال می‌کنیم.

هدایت تاکید کرد: قیمت برخی از خانه‌ها در شهر جدید پردیس با قیمت مسکن در شمال شهر تهران برابری می‌کند و این نشان می‌دهد که قیمت‌ها در پردیس در حال واقعی شدن هستند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس از تحویل ۴۰ هزار مسکن مهر پردیس در سال جاری خبر داد و گفت: پنج هزار واحد آماده افتتاح است و به زودی با حضور وزیر راه و شهرسازی این واحدها افتتاح می‌شوند.

وی ادامه داد: از تمام دستگاه‌های خدمات رسان تقاضا داریم هر چه سریعتر نسبت به انشعابات از جمله برق، آب و گاز اقدام کنند تا بتوانیم واحدها را با تمام زیرساخت‌ها به مردم تحویل دهیم./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

شرکت عمران شهرهای جدید تنها مرجع صدور پروانه شهرک‌سازی در کشور / ۱۰ شهرک جدید در دست مطالعه برای احداث

شرکت عمران شهرهای جدید در چارچوب ضوابط و مقررات جاری کشور تنها مرجع و متولی صدور پروانه شهرک‌سازی کشور است که با توجه به ظرفیت‌های کشور و برنامه‌ریزی نظام فضایی در اسناد فرادست شرکت، رأسا یا به درخواست بخش خصوصی و یا دولتی اقدام به تهیه اسناد شهرک‌سازی، صدور پروانه‌های تأسیس و بهره‌برداری و نظارت بر شهرک‌ها در کشور می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ساخت شهرک‌های اقامتی، خدماتی و تولیدی به عنوان یکی از سیاست‌های جدی وزارت راه و شهرسازی در این دوره مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است که در حال حاضر در نوار شمالی کشور مشخصا با هدف جلوگیری از تخریب فضای سبز و ایجاد ارزش افزوده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید در حال پیگیری است. شرکت عمران شهرهای جدید در چارچوب ضوابط و مقررات جاری کشور از جمله تبصره ذیل ماده ۱۲ آئین‌نامه احداث بنا با تدوین دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و استقرار ستاد مدیریت شهرک‌سازی در درون مجموعه خود، تنها مرجع و متولی صدور پروانه شهرک‌سازی کشور است که با توجه به ظرفیت‌های کشور و برنامه‌ریزی نظام فضائی در اسناد فرادست شرکت، رأسا یا به درخواست بخش خصوصی و یا دولتی اقدام به تهیه اسناد شهرک‌سازی، صدور پروانه‌های تأسیس و بهره برداری و نظارت بر شهرک‌ها در کشور می‌کند.

براساس اعلام شرکت عمران شهرهای جدید، این شرکت در سال‌های اخیر در کنار برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرک‌های اقامتی و سکونتی به عنوان محملی برای تمرکز بر ساخت شهرک هایی با ماهیت اقامتی – گردشگری به ویژه در استان‌های شمالی و پیرامون شهرهای بزرگ کشور بوده و همواره تلاش کرده است با ایجاد شهرک‌های مسکونی و خدماتی در همگرائی با برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای بتواند تضمین‌کننده کارامدی، حضور بخش خصوصی، عدالت و فراگیری اجتماعی و ... در این مناطق باشد.

به گزارش خبرنگار ما شهرک مجموعه‌ای مسکونی – فعالیتی است که در خارج از محدوده و حریم شهرها، با حدود معین و محصور برای پاسخگویی به نیاز سکونت و اقامت، ارائه خدمات و یا تولید، به همراه فضاهای جانبی مورد نیاز ایجاد و در چارجوب قوانین و ضوابط دستگاه‌های ذیربط، دارای طرح مصوب، پروانه احداث و مجوز بهره‌برداری است.

براساس تقسیم بندی‌های انجام گرفته شهرک‌ها در سه نوع مسکونی، خدماتی و تولیدی ساخته شده و با  مسئولیت و توسط مالکان یا سازمانی که وفق مقررات توسط آن‌ها تشکیل می‌شود، اداره می‌شوند.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید عواملی از جمله مدیریت فعالانه بازار، بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، حفظ محیط ‌زیست، فراگیری و عدالت اجتاعی، تسهیل گری و نظارت عالیه دولت، کارآمدی مدیریتی و اقتصادی و صرفه جویی در منابع بهره‌گیری پایدار از انرژی از رویکردهای اصولی شرکت عمران در حوزه شهرک‌سازی به شمار رفته و هم‌اکنون در دست مطالعه قرار دارد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر ۱۰ شهرک‌ جدید توسط شرکت «عمران شهرهای جدید» در دست مطالعه و بررسی برای احداث است که در استان‌های سمنان، کرمان، گلستان، مارندران، البرز، تهران، فارس،‌ تهران و آذریجان شرقی ساخته می‌شود.

ردیف

شهرک

استان

شهرستان

نقش

۱

شهرک فردوس

سمنان

مهدیشهر

اقامتی-گردشگری

۲

شهرک بردسیر

کرمان

سیرجان/بردسیر

اقامتی-گردشگری

۳

۸ شهرک گردشگری

گستان

۸ شهرستان

اقامتی-گردشگری

۴

شهرک توسن

مازندران

جویبار

اقامتی-گردشگری

۵

شهرک‌های گردشگری

مازندران

کل شهرستان‌ها

اقامتی-گردشگری

۶

شهرک اندیشه نو

البرز

ساوجبلاغ

اقامتی-گردشگری

۷

شهرک پرند نو

تهران

شهریار

خدماتی-اقامتی-گردشگری

۸

شهرک فولادشهر

اصفهان

نجف‌آباد

خدماتی-اقامتی-گردشگری

۹

شهرک‌های اقماری

فارس

سپیدان/شیراز

مسکونی-اقامتی-گردشگری

۱۰

شهرک ورزقان

آذربایجان شرقی

ورزقان

مسکونی-اقامتی-گردشگری

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

ضرورت توجه به آثار اقتصادی واجتماعی طرح عرضه و تولید مسکن در شهرهای جدید از ابتدای طرح / استفاده حداکثری از ظرفیت طرح‌های جامع و تفصیلی موجود

طاهرخانی با اشاره به تقدم آماده‌سازی زمین نسبت به ساخت و ساز واحدهای مسکونی، یکی از ملاحظات کلان در برنامه اجرای مسکن امید مورد نظر شرکت عمران شهرهای جدید است، گفت: ایجاد همزمان بافت اجتماعی و خدماتی با بافت مسکونی نکته مورد توجه دیگر در اجرای این طرح بوده که موجب می‌شود در نهایت محیط مسکونی مناسب و در شأن شهروندان برای مردم ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در کارگاه برنامه‌ریزی جهت تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور بیان کرد: ورود دولت به این طرح و برنامه‌ریزی برای آن تنها بخشی از اقدامات است که صرفا برای تحرک بخشی به حوزه ساخت و ساز در بخش مسکن اتفاق افتاده است و بدون شک سایر بخش‌ها برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی باید آماده شده و تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

طاهرخانی با بیان اینکه تلاش داریم با اجرای اینگونه اقدامات نیاز کشور به مسکن حداقل تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی محقق شود گفت: از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی درنظر گرفته شده ۲۰۰ هزار واحد متعلق به شهرهای جدید است که تا سال ۱۴۰۰ باید به نتیجه برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت نحوه سازماندهی و تأمین مالی پروژه بیان کرد: در این زمینه پیشنهادهایی داشتیم که می‌تواند در این کارگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد، بدون شک کارگاه مذکور کمک بسیاری به تصمیم‌گیری‌ها داشته و زمینه لازم برای کمک بخشی به سازو کارهای اجرایی برنامه را فراهم خواهد کرد.

وی در این‌باره اضافه کرد: قطعا این اقدام نوعی عرضه گسترده محسوب شده و پس از اجرا آثار اجتماعی و اقتصادی بسیاری بر جای خواهد گذاشت که اگر هم‌اکنون به آن‌ها پرداخته و راهکارهای لازم را اتخاذ کنیم قطعا در سال‌های اتی با مشکلات کمتری روبه رو خواهیم شد. ما پروژه بزرگ مسکن مهر را پشت سر گذاشتیم و نقاط قوت و ضعف آن را ارزیابی کرده‌ایم، اقدامی که در عرضه جدید می‌تواند به ما کمک کند. مجموعه شهرهای جدید نیز در این راستا تلاش کرده اشتباهات مشهودی که در سیاست اجرای مسکن مهر بود را تکرار نکند از این رو تکیه به بخش خصوصی را یکی از محوری‌ترین ابزارهای اجرایی طرح در نظر گرفته‌ایم.

این مقام مسئول همچنین افزود: بخش خصوصی پیش از ورود به پروژه آن را ارزیابی مالی دقیقی می‌کند که به ما کمک می‌کند در این طرح حداقل با با موضوعی مانند پروژه‌های فاقد متقاضی دیگر مواجه نشویم.

طاهرخانی با تأکید براینکه برنامه‌ریزی در عرضه طرح جدید به گونه‌ای است که اقشار متوسط جامعه را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد گفت: ما در طرح مسکن مهر با بارگذاری بسیار بالایی روبه رو بودیم به همین دلیل برای ایجاد تنوع اقتصادی و اجتماعی در شهرها در عرضه جدید باید دقت کرده و این نکته را در مجموعه شهرهای جدیدرعایت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به اعتقاد من برنامه مذکور این قابلیت را دارد که بخشی از واحدها را به اقشار اجتماعی ضعیف که تا کنون دستشان از بازار مسکن کوتاه بوده است اختصاص داده و دسترسی آن‌ها را به مسکن تسهیل کنیم، نکته‌ای که سال‌هاست در سیاست مسکن مغفول مانده و حتی مسکن مهر نیز نتوانست به طور کامل آن‌ها را پوشش دهد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه سعی کردیم در این برنامه از ظرفیت‌های موجود در طرح‌های جامع و تفصیلی استفاده کرده و اراضی جدیدی را به بافت شهری آن‌ها اضافه نکنیم گفت: بدون شک این اقدام هزینه‌های زیرساختی بسیاری را کاهش داده و سرعت انجام عملیات را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این نکته که تقدم آماده سازی زمین نسبت به ساخت و ساز واحدهای مسکونی به عنوان یکی از ملاحظات کلان در این برنامه مدنظر شرکت عمران شهرهای جدید است گفت: ایجاد همزمان بافت اجتماعی و خدماتی با بافت مسکونی نکته مورد توجه دیگر ما در این اجرای این طرح بوده که موجب می‌شود در نهایت محیط مسکونی مناسب و در شأن شهروندان برای مردم ایجاد شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مجموعه شهرهای جدید  موضوع سودآوری را به هیچ وجه در این برنامه در مرحله اول قرار نداده است به همین دلیل همواره در طول اجرا از طرح های فاخر استقبال کرده و در هیچ مرحله‌ای نگران افزایش هزینه ها و کاهش سود نخواهد بود.

طاهرخانی در پایان با تأکید براینکه برگزاری این کارگاه می‌تواند به عنوان چراغ راه  شرکت عمران شهرهای جدید در این مسیر به ما کمک کند گفت: این سیاست دولتی و مورد تأکید رئیس‌جمهوری است از این رو انتظار می‌رود مجموعه‌های مختلف در به نتیجه رساندن آن با یکدیگر هم‌افزایی داشته و در تحقق آن یکدیگر را یاری کنند./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند اعلام کرد:

کمک ۱۵۰ میلیارد تومانی شرکت عمران شهر جدید پرند به تکمیل پروژه خط مترو/ قول شهرداری برای بهره‌برداری از مترو پرند تا پایان امسال

وطن‌خواهی با تأکید براینکه این پروژه برای تکمیل و بهره‌برداری به ۴۷۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد گفت: دستگاه اجرایی این پروژه شهرداری است ولی از آنجایی که تکمیل مترو برای ما بسیار اهمیت داشته و توسعه آن منجر به توسعه شهر خواهد شد، هرگونه اقدام برای کمک به بهره‌برداری هرچه سریعتر از آن را انجام خواهیم داد.

محسن وطن‌خواهی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اخرین وضعیت پروژه تکمیل مترو این شهر جدید بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر اقدامات مربوط به حوزه تملک و بخش عمده‌ای از تأمین ابنیه فنی این پروژه تمام شده و مشکل اصلی در تأمین تجهیزات فنی و حمل و نقلی گزارش شده است.

وطن‌خواهی با تأکید براینکه این پروژه برای تکمیل و بهره برداری به ۴۷۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد گفت: دستگاه اجرایی این پروژه شهرداری است ولی از آنجایی که تکمیل مترو برای ما بسیار اهمیت داشته و توسعه آن منجر به توسعه شهر خواهد شد، هرگونه اقدام برای کمک به بهره‌برداری هرچه سریعتر از آن را انجام خواهیم داد.

وی در این خصوص ادامه داد: طبق آخرین مذاکرات انجام شده با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، پیمانکار پروژه و مدیرعامل شرکت مترو تهران قرار شد تا شرکت عمران شهر جدید پرند از محل منابع داخلی خود نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق کند.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: با توجه به جلساتی که در اواخر سال گذشته با پیمانکار طرح داشتیم، پرداخت ۳۰ میلیارد تومان از طریق تهاتر اراضی به پروژه پذیرفته شد که در جلسه اخیر با شرکت متروی تهران اعلام کردیم به شرط فعال شدن عملیات اجرایی طرح، این مبلغ به همراه ۱۰ میلیارد تومان دیگر را تا پایان ماه آینده پرداخت خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که مدیرعامل شرکت متروی تهران متعهدشده این پروژه را تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رساند./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

به همت معاونت مسکن، ساختمان و شهرهای جدید؛

کارگاه برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد / بررسی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۹۹

کارگاه برنامه‌ریزی ارزش تهیه نقشه راه و برنامه علمیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور با محوریت شهرهای‌جدید با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی، مدیران کل و کارشناسان معاونت مسکن و ساختمان و شرکت عمران شهرهای جدید در محل شرکت عمران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کارگاه برنامه‌ریزی ارزش تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور روز گذشته با محوریت شهرهای‌ جدید در محل شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد.

حبیب الله طاهرخانی مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در این نشست، به تشریح اهداف و رویکردها و روش‌های ساخت در شهرهای جدید پرداخت و اعلام کرد: در احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تلاش می‌شود تا مشکلاتی که در تولید مسکن مهر وجود داشت، تکرار نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تولید مسکن در روش های جدید به صورت محله محوری خواهد بود، گفت: لزوم تنوع‌بخشی ساز و کارهای اجرایی طرح، ضرورت برنامه‌ریزی و توجه به بهره‌مندی اقشار مختلف از طرح، تقدم آماده‌سازی و احداث زیرساخت‌ها بر ساخت مسکن، و ظرفیت‌های قانونی و مالی جهت اجرای طرح از مهم‌ترین محورهای احداث واحدهای مسکونی در شهرهای جدید است.

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان نیز ضمن حضور در این کارگاه، به ترسیم جایگاه بخش مسکن در اقتصاد و اشتغال کشور، بررسی تجارب جهانی در روش‌های تامین مالی و اعطای تسهیلات مسکن به خصوص در اروپا و آمریکا پرداخت.

حسینی گفت: ضرورت توجه به تامین آرامش و آسایش ساکنان با استفاده از راهکارهای ارزان‌قیمت در معماری و ساختمان (بدون کاهش کیفیت) و لزوم شناسایی و حل پارامترهای ناپایدارسازی، که تمایل سرمایه‌گذار برای ورود به پروژه را کم می‌کند، از محورهایی است که بر آن تاکید داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، به‌کارگیری رویکرد برنامه‌ریزی ارزش را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های نهادهای مختلف به هم را در این برنامه اساسی دانست.

گفتنی است، تهیه نقشه راه و برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در قالب برنامه ریزی ارزش در دستورکار معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه قرار دارد. نقشه راه مذکور شامل احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت عمران شهرهای جدید در شهرهای جدید، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده شهرها است.

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، برگزاری سه کارگاه اصلی برنامه ریزی ارزش دو روزه برای هرکدام از محورها در برنامه معاونت مسکن و ساختمان قرار دارد که تا نیمه اول اردیبهشت برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، همچنین داودرضا عرب، ضمن تشریح چارچوب برنامه‌ریزی ارزش، و روش‌شناسی انجام کار، به ارایه طرح مبنا که شامل برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید برای احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی می‌شد پرداخت. این طرح توسط حاضرین با تخصص‌های مختلف مانند برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، برنامه‌ریزی مسکن، اقتصاد مسکن، تأمین مالی مسکن، جامعه‌شناسی، حوزه ساخت و مسایل فنی-اجرایی مسکن، و غیره و نیز نمایندگان نهادهای مختلف دولتی و خصوصی ذینفع به بوته نقد و بررسی گذاشته شد.

همچنین، در کنار نقد و بررسی طرح مبنا، شاخص‌های مسکن در شهرهای جدید، چالش‌ها و فرصت‌های شهرهای جدید در حوزه مسکن مورد بحث قرار گرفت. در ارایه طرح مبنا و شاخص‌های مسکن در شهرهای جدید، نمایندگان شهرهای جدید به ارایه دیدگاه‌های خود در این خصوص و نیز ابهامات احتمالی موجود در گزارش‌های ارایه شده پرداختند.

تحلیل کارکردهای اصلی برنامه احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید دیگر محور کارگاه بود که یکی از مهمترین این کارکردها با عنوان «تأمین مالی مسکن» انتخاب شده و تمام اعضای کارگاه دیدگاه‌ها و ایده‌های خود در خصوص نحوه، فرایند و راه‌کارهای تأمین مالی را مطرح کردند.

گفتنی است، این کارگاه امروز چهارشنبه ۲۸ فروردین نیز ادامه خواهد داشت. در روز دوم، جمع‌آوری ایده‌ها در دیگر کارکردها مانند کاهش قیمت تمام شده مسکن، تأمین مسکن در استطاعت و غیره مورد بررسی قرار خواهد گرفت که این ایده‌ها در نهایت ارزیابی شده و ایده‌های برتر در هر کارکرد، برای توسعه توسط کارگروه‌های مختلف، انتخاب خواهد شد.    

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شركت عمران شهر جدید هشتگرد خبر داد:

امضای ٢٥ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش بیش از سه هزار میلیارد تومان در شهر جدید هشتگرد/ تأكید برایجاد انسجام كالبدی، اجتماعی و جمعیتی به منظور ارتقای كیفیت زندگی

مدیرعامل شركت عمران شهر جدیدهشتگرد از امضای ٢٥ تفاهمنامه سرمایه گذاری بخش خصوصی با هدف ساخت خدمات روبنایی، مسكن و واحدهای تجاری به ارزش ٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان در سهر جدید هشتگرد خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود صفدری مدیرعامل شركت عمران شهر جدید هشتگرد در نشست خبری امروز ٢٧ فروردین ماه كه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد سیاست ایجاد شهرهای جدید را كمك به تأمین مالی وضعیت اقتصادی كشور در دهه ٦٠ دانست و گفت: عملیات اجرایی شهر جدید هشتگرد در سال ٦٤ آغاز و افق جمعیتی آن نیز حدود ٧٠٠ هزار نفر در سال ٨٩ اعلام شد.

صفدری در ادامه عدم خدمات روبنایی مناسب و تعریف پروژه های پراكنده را دلیل اصلی توسعه نامتوازن كالبدی این شهر جدید دانست و گفت: در این راستا طرح های باقیمانده آماده سازی شهری كه عدم توازن فعلی را سبب شده است در قالب قرارداد با سه پیمانكار بزرگ با اولویت محورهای شرقی به غربی در دستور كار قرار گرفته و در مراحل اجرا است.

وی با بیان اینكه تأمین خدمات روبنایی شهر با الگویی تحت عنوان ایجاد مراكز محلات از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی نیز در اولویت برنامه های سال جاری هشتگرد قرار گرفته است گفت: خوشبختانه در همایش فرصت های سرمایه گذاری شهر جدید هشتگرد در اواخر سال ٩٧ موفق به امضای ٢٥ تفاهمنامه با ارزش ٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان شدیم كه هم اكنون در حال تبدیل به قرارداد هستند.

به گفته این مقام مسئول شركت عمران شهر جدید هشتگرد با تأمین زمین و پروانه ساختمانی و بخش خصوصی با انجام عملیات اجرایی پروژه ها را در حوزه های خدمات روبنایی، مسكن و واحدهای تجاری پیش خواهند برد.

صفدری در ادامه سخنان خود از آغاز مراحل ساخت ٤ مركز محله هركدام با پیشرفت فیزیكی ٣٥ درصد در این شهر خبر داد و گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده ساخت ٥ مركز محله دیگر در هشتگرد با هدف تأمین خدمات روبنایی در دستور كار قرار گرفته است .

مدیرعامل شركت عمران شهر جدید هشتگرد با اشاره به برنامه ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسكونی ( مسكن امید) در شهرهای جدید سطح كشور بیان كرد: سهم هشتگرد از این برنامه ١٨ هزار واحد است كه باید تا سال ١٤٠٠ به پایان برسد. در حال حاضر ساخت ٥ هزار و ١٢٢ واحد در سال ٩٧ و ٥ هزار و ٨٦ واحد از ابتدای سال ٩٨ تا كنون در هشتگرد اغاز  شده كه این رقم تا پایان خردادماه باید به ٦ هزار و ٥٠٠ واحد برسد.

وی هدایت نقدینگی موجود در كشور به بخش ساخت و ساز ، ایجاد اشتغال و گردش مالی مثبت در سطح جامعه را از اهداف این برنامه اعلام كرد و گفت: این برنامه در تمامی شهرها در سه بخش مشاركت در محله سازی، مشاركت در ساخت و ساز و انتقال واحدهای فاقد متقاضی پروژه مسكن مهر به این طرح در حال انجام است.

مدیرعامل شركت عمران شهر جدید هشتگرد تعداد واحدهای مسكن مهر این شهر را جدای از مساكن فاقد متقاضی حدود ٣٩ هزار واحد اعلام كرد و گفت: تا كنون از این تعداد ١٧ هزار واحد تحویل، ٦ هزار واحد در مرحله رفع نقص و مابقی در حال اجرا است كه قطعا تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

صفدری اتمام طرح مسكن مهر و پروژه خط متروی هشتگرد در سال ٩٨ را از مأموریت های اصلی خود اعلام كرد و افزود: برای تكمیل پروژه مترو به ٣٠٠ میلیارد تومان منابع نقدی نیاز داریم كه پروژه مذكور را با پیشرفت فیزیكی ٧٦ درصد به دستور و تأكید ریاست جمهوری هرچه سریعتز به پایان برسانیم.

وی بازگرداندن جایگاه شهر هشتگرد به روزهای سابق و درخشان خود را از دیگر اهداف خود در سال جاری دانست و گفت: ایجاد انسجام كالبدی، اجتماعی و جمعیتی شهر به همراه تأمین خدمات رفاهی شهر از اقداماتی است كه به منظور ارتقای كیفیت زندگی مردم در دستور كار جدی شهر قرار گرفته است.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان كرد: بزرگراه هشتگرد به طالقان نیز در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد كه متعهد شده ایم منطقه در محدوده شهر جدید را هرچه سریعتر اجرا كنیم./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

معاون وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید در سال ۹۸:

ضرورت هدایت استراتژی شهرهای جدید از افتتاح مسکن مهر به تحویل و فروش اقساطی در سال جاری/ پیگیری جدی بهره‌برداری از متروی هشتگرد و پرند در سال ۹۸

طاهرخانی برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید را یکی از محورهای اصلی شرکت در سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: اجرای این برنامه ملاحظاتی دارد که تمامی شرکت‌های تابعه در سطح کشور باید به آن توجه کرده و در نهایت منجر به ایجاد محیط مسکونی مناسب برای شهروندان شوند، انتظار ما این است که اشتباهات پروژه مسکن مهر در این برنامه تکرار نشده و عملیات اجرایی در چارچوبی جدید انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید در سال ۹۸ با حضور حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، اعضای هیئت‌مدیره و سایر مدیران ستادی شرکت برگزار شد.

طاهرخانی در این نشست با بیان اینکه شرایط امروز شرکت ویژه بوده و تعهدات گسترده‌ای در سال جاری برعهده آن است که باید طبق برنامه زمانبندی عملیاتی شود گفت: هرچند سال گذشته تمرین خوبی برای تحقق و تدقیق برنامه‌ها در سال جاری برای ما محسوب می‌شود اما خوشبختانه اتفاقات، حمایت‌ها و چارچوب‌های استخراج شده برای امسال به گونه‌ای است که که با تلاش مدیران شرکت‌ها و مجموعه ستاد می‌تواند سال منحصر به فردی را برای شهرهای جدید به وجود آورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید را یکی از محورهای اصلی شرکت در سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: اجرای این برنامه ملاحظاتی دارد که تمامی شرکت‌های تابعه در سطح کشور باید به آن توجه کرده و در نهایت منجر به ایجاد محیط مسکونی مناسب برای شهروندان شوند، انتظار ما این است که اشتباهات پروژه مسکن مهر در این برنامه تکرار نشده و عملیات اجرایی در چارچوبی جدید انجام شود.

وی با تأکید براینکه در برنامه تولید و عرضه مسکن امید نقاط قوت تجربه مسکن مهر باید تقویت و نقاط ضعف آن حذف شود گفت: بخشی از برنامه در سال ۹۷  آغاز شده و امسال نیز باید با تمرکز بیشتری دنبال شود، خوشبختانه بخش زیادی از ابزارهای تصمیم‌گیری و اقدامات در دست خودمان است که می‌تواند در مسیر پیش رو به ما کمک کند.

این مقام مسئول با تأکید براینکه استراتژی شهرهای جدید در سال جاری از افتتاح به تحویل و فروش اقساطی هدایت خواهد شد گفت: تا کنون افتتاح‌های انجام شده باعث عقب افتادن ما از مسیر بسیاری از اهدافمان شده بود که در سال ۹۸ آن‌ها را اصلاح خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص برنامه‌های شرکت در سال ۹۸ پیرامون بخش مسکن مهر بیان کرد: نکته مهم آن است که واحدهای فاقد متقاضی و همچنین واحدهایی که تعیین تکلیف شده و در قالب برنامه جدید تولید و عرضه مسکن تحت عنوان مسکن امید قرار گرفته‌اند از بحث مسکن مهر خارج شده و در چارچوبی جدید به متقاضیان واگذار شوند چراکه ویژگی‌های این واحدها با مسکن مهر به طور کامل تفاوت داشته و دیگر تحت این عنوان نباید پیگیری شوند.

طاهرخانی احداث مراکز محلات را موضوع مورد توجه دیگر شرکت عمران در سال جاری عنوان کرد و افزود: باید در این زمینه الگویی داشته باشیم تا بتوانیم خدمات را در در کمترین حد توان هم که شده در اختیار مردم قرار دهیم، به همین دلیل احداث این مراکز محلات از اولویت‌های ما در سال ۹۸ محسوب می‌شود.

وی با تأکید براینکه بخش حمل و نقل انبوه خصوصا در حوزه ریلی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر باید در سال ۹۸ به طور جدی‌تر پیگیری شوند گفت: تلاش داریم با کمک همکاران حتما قطار برقی کرج – هشتگرد و همچنین متروی پرند را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم که درصورت تحقق می‌تواند ما را تا حد زیادی به اهدافمان نزدیک کند.

این مقام مسئول در این خصوص تأکید کرد: هرچند متولی پروژه متروی پرند شهرداری است اما تکمیل این پروژه به نفع این شهر جدید بوده و مردم از آن استفاده خواهند کرد به همین دلیل شرکت عمران از هیچ اقدامی برای تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه دریغ نخواهد کرد.

 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به مشکلات برخی از شهرها در حوزه دسترسی‌های جاده‌ای نیز بیان کرد: انتظار داریم آزادراه تبریز – سهند، دسترسی‌های صدرا و مشکلات شهر جدید علوی در این حوزه در سال ۹۸ به سرانجام برسد که قطعا مستلزم برنامه ریزی های جدی تری است چراکه به طور مثال توفیق علوی منوط به این اقدامات بوده و اگر محقق نشود امیدی به تحرک این شهر جدید نخواهد بود.

وی با بیان این نکته که طبق هدفگذاری درآمدی انجام شده، شرکت عمران حداقل به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای تحقق برنامه‌های سال ۹۸ نیاز دارد گفت: امسال باید با همت و تمرکز بیشتر و همچنین استفاده از راهکارهای نوین مالی برنامه سال جاری را محقق سازیم.

طاهرخانی در این خصوص واریز منابع حاصل از فروش عرصه‌ مسکن مهر به حساب شرکت را فرصت خوبی در کمک به افزایش میزان درآمد دانست و افزود: خوشبختانه در سال جاری این دسترسی برای ما وجود دارد که شرکت‌های تابعه باید بتوانند این ظرفیت بالقوه را بالفعل کنند چراکه تحقق این امر می تواند ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان منابع برای شرکت به همراه داشته و کمک بزرگی در رفع مشکلات پروژه های باقیمانده در سطح شهرهای جدید شود.

این مقام مسئول توجه به تاب آوری شهرهای جدید در برابر بلایای طبیعی، فعالیت‌های هنری، فرهنگی و اجتماعی و ایجاد زیرساخت‌های لازم را از دیگر موضوعات مورد توجه برای شهرهای جدید در سال جاری اعلام کرد و گفت:توسعه فعالیت های ورزشی نیز برای شهرهای جدید به ویژه سایت های مسکن مهر بسیار اهمیت دارد، اینگونه فضاهای اجتماعی و باز شهری به گونه ای که مناسب استفاده ساکنین سایت های مسکن مهر باشند باید در این منطق گسترش پیدا کنند.

طاهرخانی نوآوری و خلاقیت در انجام امور، صرفه جویی در مصرف انرژی و توجه به اجرای فناوری های مناسب در حوزه ساختمانی را از دیگر نکات ضروری در عملیات اجرایی سال ۹۸ دانست و افزود: برنامه ها باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوص و همچنین توان داخلی شرکت ها اجرایی و دولت همواره در نقش تسهیل کننده و حامی در پروژه ها حاضر شده و تصدی گری را به مردم و بخش خصوصی بسپارد./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

طاهرخانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

مشکل ۶۴۰۰ واحد مسکن مهر معارض‌دار پردیس رفع شد/ اخذ هزینه‌های نگهداری واحد از متقاضیانی که واحدهای خود را دیر تحویل می‌گیرند

حبیب‌اله طاهرخانی با بیان اینکه جدای از واحدهایی که عملیات اجرایی‌شان در سال گذشته آغاز شده است، مابقی مسکن مهر پردیس در سال ۹۸ به پایان خواهد رسید گفت: در حال حاضر مشکل اصلی ما در پردیس واحدهای آماده‌ای هستند که مالکانشان آن‌ها را به موقع تحویل نمی‌گیرند.

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته موفق به رفع مشکل نزدیک به ۶۴۰۰ واحد مسکن مهر معارض‌دار پردیس شدیم گفت: خوشبختانه با این رقم تمامی کمبودهای ما برای متقاضیانی که به تعهدات مالی خود عمل کرده بودند رفع شده و به ازای هر متقاضی یک واحد در دستور کار قرار گرفت که عملیات اجرایی برخی از آن‌ها در سال ۹۷ آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص افرادی که به دلیل عدم پرداخت تعهدات مالی از سامانه مسکن مهر شهر جدید پردیس خارج شده بودند گفت: تعدادی از این افراد در حال حاضر به شهرهای پرند و هشتگرد منتقل شده و پروژه‌های با پیشرفت بسیار بالا و خوبی را دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه جدای از واحدهایی که عملیات اجرایی‌شان در سال گذشته آغاز شده است، مابقی مسکن مهر پردیس در سال ۹۸ به پایان خواهد رسید گفت: در حال حاضر مشکل اصلی ما در پردیس واحدهای آماده‌ای هستند که مالکانشان آن‌ها را به موقع تحویل نمی‌گیرند.

به گفته وی بخش عمده‌ای از این مشکل در پردیس به دلیل خرید و فروش‌های دلال‌ها بوده که طبق مجوز شورای مسکن استان هزینه نگهداری از افرادی که دیر واحدهای خود را تحویل می‌گیرند گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول درخصوص علت ارزش‌افزوده قابل توجه مسکن مهر پردیس بیان کرد: مسکن مهر پردیس به دلیل نزدیکی مسافت و دسترسی مناسب، ارتباط منسجم و پیوسته‌ای با بازار مسکن در تهران دارد، به همین دلیل با افزایش حدود ۹۰ درصدی قیمت مسکن در تهران در سال گذشته شاهد این افزایش قیمت در پردیس نیز بودیم.

طاهرخانی در ادامه فعال‌شدن پروژه‌های مسکن مهر و اجرای قابل توجه خدمات روبنایی در سایت مسکن مهر پردیس را دلیل دیگر ارزش افزوده مساکن آن دانست و گفت: خوشبختانه در حال حاضر ۲۰ مدرسه در پردیس درحال ساخت و نزدیک به ۷ مورد در سال گذشته به پایان رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا همچینن تعداد زیادی مراکز محله، واحدهای تجاری، درمانی، کلانتری و مساجد در این شهر در حال ساخت است که ضمن بالا بردن ارزش محیط مسکونی، مردم و سرمایه‌گذاران را نیز امیدوار می‌کند که به تدریج با محیطی سکونتی با کیفیتی مواجه خواهند شد./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

ایجاد مراکز محلات برای ایجاد فضای تعاملات اجتماعی شهرهای جدید، یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه وشهرسازی در سال ۹۸/ تلاش برای بهره‌برداری از حداقل ۵۰ زمین ورزشی روباز در شهرهای جدید

طاهرخانی در خصوص برنامه شرکت درباره بحث ارزیابی و ارتقای تاب‌آوری این شهرها نیز بیان کرد: سیل گسترده اواخر سال ۹۷ و اوایل سال جاری نشان داد که همه بخش‌ها از جمله شهرهای جدید ناگزیر از ارزیابی مجدد تاب‌آوری شهرها در برابر حوادث طبیعی و اتخاذ تصمیمات و به کارگیری اقدامات اجرایی در این  زمینه‌اند، از این رو باید ضمن اسکن سریع از شرایط موجود شهرها به انجام مطالعات دقیق در حوزه تاب‌آوری و شناسایی خلا و نقاط ضعف و تهدیدهای پیش‌رو بپردازند که ما نیز از این قاعده مستثنی نخواهیم بود.

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی توسعه و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهای جدید را یکی از برنامه‌های مورد توجه شرکت در سال جاری دانست و گفت: توسعه اجتماعی شهرهای جدید و شکل‌گیری هویت و همبستگی اجتماعی در آن‌ها نیازمند زیرساخت‌های اجتماعی است تا شهروندان ضمن ملاقات همدیگر با تعاملاتی که برقرار می‌کنند زمینه شکل‌گیری هویت منسجم اجتماعی را فراهم کنند، این زیرساخت‌ها طیف گسترده‌ای از فضاهای عمومی، فرهنگی و ورزشی را در شهرها شامل می‌شوند که افتتاح سالن بین‌المللی فوتسال صدرا، افتتاح و بهره‌برداری از مجموعه فرهنگی و کتابخانه سهند، بهر‌ه‌مندی از مجموعه فرهنگی و دارالقرآن صدرا و بهره‌برداری از حداقل ۵۰ زمین ورزشی روباز تحت این عنوان در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه احداث مراکز محلات در شهرهای جدید نیز بیان کرد: توسعه شهری در مجموعه شهرهای جدید به جای توسعه محله‌ای در کل محدوده شهر به صورت آشفته‌ای پخش شده است، در سایت‌های مسکن مهر خبری از فضاهای عمومی و نیز خدمات روبنایی در حوزه تفریحی، آموزشی، مذهبی و تجاری نیست. مردم ساکن در برخی پروژه‌های مسکن مهر از دسترسی به خدمات اولیه محرومند، از این رو ایجاد مراکز محلات به منظور تحرک بخشیدن در حیات شهر و شکل دادن به فضای تعاملات اجتماعی با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و شکل دادن به فضاهای انتفاعی و غیرانتفاعی به صورت همزمان از سیاست‌های مورد تأکید ما در سال ۹۸ قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه، این مراکز باید به گونه‌ای طراحی شوند تا شهروندان را از لاک منازل مسکونی خارج کرده و به محیط‌های باز و فضاهای عمومی فراخوانند، گفت: این مراکز که تلفیقی از فضاهای خدماتی، ورزشی، فراغتی و فرهنگی هستند، بستری برای اجتماع‌سازی و خروج زندگی از حالت گمنامی محسوب می‌شوند که قطعا پروژه‌های با مقیاس کوچک در این حوزه باید در حداقل زمان ممکن به نتیجه برسند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود هوشمندسازی فعالیت‌ها و مدیریت شهرهای جدید را یکی دیگر از برنامه‌های شرکت در سال جاری اعلام کرد و افزود: سیستمی کردن فعالیت‌های شرکت به خصوص در حوزه شهرسازی، فنی، اداری، واگذاری املاک و مستغلات و مالی و سایر حوزه‌های کاری برای کنترل، هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت بهبود فعالیت ها جزو اهداف این برنامه به شمار می‌رود.

وی همچنین در خصوص برنامه شرکت درباره بحث ارزیابی و ارتقای تاب‌آوری این شهرها نیز بیان کرد: سیل گسترده اواخر سال ۹۷ و اوایل سال جاری نشان داد که همه بخش‌ها از جمله شهرهای جدید ناگزیر از ارزیابی مجدد تاب‌آوری شهرها در برابر حوادث طبیعی و اتخاذ تصمیمات و به کارگیری اقدامات اجرایی در این  زمینه اند، از این رو باید ضمن اسکن سریع از شرایط موجود شهرها به انجام مطالعات دقیق در حوزه تاب‌آوری و شناسایی خلاء و نقاط ضعف و تهدیدهای پیش‌رو بپردازند که ما نیز از این قاعده مستثنی نخواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود هویت‌بخشی و نوسازی فعالیت های فرهنگی و هنری در مجموعه شهرهای جدید را یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه شرکت عمران در سال ۹۸ دانست و افزود: تقویت و ایجاد نشانه‌های هویتی در شهرها، برنامه‌ریزی و ساماندهی نما و منظر شهری، اجرای بناهای با معماری فاخر و مرمت و احیاء بناهای تاریخی، برگزاری جشنواره‌ها و گالری‌های فرهنگی و هنری در این گروه قرار می‌گیرند که حوزه‌های شهرسازی و اجتماعی ستاد و تمامی شرکت‌های تابعه را موظف کردیم برنامه مدونی در این خصوص ارائه دهند.

طاهرخانی با تأکید بر اهمیت بحث توسعه و تقویت پایه اقتصادی شهرها و شروع فعالیت‌های ارزش‌افزا نیز در شهرهای جدید بیان کرد: بدون شک فعالیت‌های مربوط به مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری و استفاده از روش‌های متنوع مالی برای شهر و شرکت عمران ارزش‌افزاست که طراحی و اجرای پارک‌های علم و فناوری در شهرک‌هیا صنعتی، پروژه‌های تجاری و اداری بزرگ مقیاس، هایپرها، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها در این دسته قرار گرفته و باید از سوی شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرند.

این مقام مسئول درخصوص برنامه شرکت پیرامون ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی شهرها بیان کرد: بارگزاری مسکن مهر در مقیاس بالا در شهرهای جدید، بسیاری از شهرها را از لحاظ سرانه‌های خدماتی دچار فقر و کمبود کرده است،در این راستا استفاده از ظرفیت اعتباری استان‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و تسهیلات شهری از جمله تصفیه‌خانه، مدارس، درمانگاه و ... در دستور کار شرکت برای سال ۹۸ قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت برنامه‌های نوآورانه و خلاقانه در مجموعه شهرهای جدید بیان کرد: برنامه‌های صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب، خاک و انرژی، اجرای پروژه‌های پایلوت، استفاده از آب خاکستری و بازچرخانی فاضلاب، استفاده بهینه از آب‌های سطحی، گسترش مزارع تأمین انرژی خورشیدی و اجرای پروژه‌های پایلوت در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان و شهرسازی جزء مواردی است که شرکت‌ها می‌توانند در این قالب نسبت به تعریف پروژه‌ها اقدام کنند که قطعا همکاری‌های مشترک با وزارت ساختمان و محیط زیست آلمان و آژانس انرژی این کشور، فعالیت‌های مشترک با چین و LH کره جنوبی پشتیبان این فعالیت خواهد بود./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد خبر داد:

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های عمرانی شهر جدید هشتگرد/ تلاش برای افتتاح خط مترو هشتگرد در هفته دولت سال جاری/ انتقال آب رودخانه فشم به پایین‌دست و لایروبی کانال‌ها

داود صفدری ضمن اشاره به بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از اراضی ۳۵ هکتاری پروژه تولید و عرضه مسکن شهر جدید هشتگرد بیان کرد: مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از نقاط حادثه‌خیز شهر جهت جلوگیری از بروز خسارات در زمان مخاطرات طبیعی بازدید و دستوراتی را مبنی بر انتقال آب رودخانه فشم به پایین‌دست و لایروبی کانال‌ها در منطقه صادر کردند.

داود صفدری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بازدید حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از پروژه‌های عمرانی این شهر اعم از متروی تهران – هشتگرد، محل برنامه تولید و عرضه مسکن، روند ساخت ۴ مرکز محله و پروژه‌های مسکن مهر این شهر جدید خبر داد و گفت: اولویت این بازدید، بررسی و پیگیری چگونگی اجرای پروژه متروی گلشهر به هشتگرد بود که معاون وزیر راه  و شهرسازی با حضور در محل اتصال خط گلشهر – هشتگرد به خط ۵ تهران از جزئیات پروژه آگاه و از نزدیک در جریان جزئیات قرار گرفتند.

صفدری ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ متر فاصله اتصال دو خط مذکور است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده تلاش داریم تا اواخر خردادماه آن را به پایان برسانیم.

وی با بیان اینکه در صورت اتمام این مرحله، اتصال ریلی از متروی صادقیه تا شهر جدید هشتگرد برقرار می‌شود گفت: پروژه مترو درحال حاضر دارای ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و برای بهره‌برداری به ۳۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد که در صورت تأمین پیش‌بینی می‌شود در هفته دولت سال جاری به افتتاح برسد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با تأکید براینکه برای افتتاح پروژه حداقل مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان باید به صورت ماهیانه به آن تزریق شود گفت: خوشبختانه در حال حاضر اعتبارات خرید سوزن و احداث ۶ کیلومتر دیوار پیرامونی تأمین شده و ایستگاه این خط مترو نیز دارای پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از اراضی ۳۵ هکتاری پروژه تولید و عرضه مسکن شهر جدید هشتگرد بیان کرد: مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از نقاط حادثه‌خیز شهر جهت جلوگیری از بروز خسارات در زمان مخاطرات طبیعی بازدید و دستوراتی را مبنی بر انتقال آب رودخانه فشم به پایین‌دست و لایروبی کانال‌ها در منطقه صادر کردند./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

معاون وزیر راه و شهرسازی:

پیگیری آغار عملیات اجرایی شش شهر جدید در سال ۹۸ / ساخت شهرک‌های اقامتی در نوار شمالی کشور به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت راه و شهرهای در سال جاری است/ تلاش برای بهره‌برداری از چهار محور دسترسی شهرهای صدرا، علوی و سهند به شهر مادر تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص آغاز ساخت نسل دوم شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی و اقامتی به عنوان یکی از برنامه‌های عملیاتی این شرکت در سال ۹۸ نیز بیان کرد: در سال گذشته عملیات اجرایی تیس و سیراف آغاز شد و اساسنامه شرکت عمران ایوانکی به تصویب هیأت وزیران رسید. در سال ۱۳۹۸ نیز پیگیری شروع عملیات اجرایی شهرهای جدید تابناک ، خوارزمی ، پارس ، کوشک ، مکران و سنندج در دستور کار خواهد بود .

حبیب اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تحویل تعهدات مربوط به مسکن مهر، شروع عملیات اجرایی بخشی از تعهد ۲۰۰ هزار واحدی ساخت مسکن، تحقق پروژه‌های کلان حمل و نقل، سرعت دادن به سیاست ارتقای کیفیت زندگی در شهرها و جبران کمبود خدمات را بخشی از برنامه‌های مهم این شرکت عمران در سال ۱۳۹۸ برشمرد و گفت: ما در شرایطی برنامه عملیاتی سال ۹۸ را شروع می‌کنیم که عملکرد نسبتا موفقی را در سال ۱۳۹۷ پشت سر گذاشتیم، عملکرد و نحوه عمل و سازماندهی سال ۱۳۹۷ سرمایه ارزشمندی است که به اتکاء آن می‌توان به تحقق برنامه سال ۱۳۹۸ نیز امیدوار بود .

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق برنامه، عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ بر عهده شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته است گفت: در این برنامه بخش‌های مختلفی از جمله تعیین‌تکلیف پروژه‌های مسکن مهر در قالب خودمالکی، مشارکت در ساخت، مشارکت در محله‌سازی، مشارکت در پیمانکاری و آماده‌سازی و همچنین واگذاری اراضی با تعهد ساخت باید به کار گرفته شود که ضروری است در واگذاری‌های جدید نیز شرکت‌ها دقت کنند هرگونه واگذاری منجر به ساخت شده و تضمین‌ها و مشوق‌های لازم منظور شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال ۹۸ و در قالب قانون بودجه امکانات مناسبی برای تکمیل سایت مسکن مهر فراهم شده است گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده امکان افزایش تسهیلات در پروژه‌های منتخب، هزینه کرد شرکت از منابع داخلی در پروژه‌ها و همچنین امکان فروش عرصه و واریز آن به حساب شرکت فراهم شده است که فرصت خوبی برای به سرانجام رساندن سایت مسکن مهر در شهرهای جدید محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود از تخصیص قیر رایگان به پروژه‌های مسکن مهر در سال جاری خبر داد و گفت: در این حوزه همچنین استراتژی افتتاح را به استراتژی تحویل تغییر داده و تصمیم داریم هرچه سریعتر پروژه‌های دارای متقاضی و فاقد معارض را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص آغاز ساخت نسل دوم شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی و اقامتی به عنوان یکی از برنامه‌های عملیاتی این شرکت در سال ۹۸ نیز بیان کرد: در سال گذشته عملیات اجرایی تیس و سیراف آغاز شد و اساسنامه شرکت عمران ایوانکی به تصویب هیأت وزیران رسید. در سال ۱۳۹۸ نیز پیگیری شروع عملیات اجرایی  شهرهای جدید تابناک ، خوارزمی ، پارس ، کوشک ، مکران و سنندج در دستور کار خواهد بود .

به گفته وی از آنجایی که ساخت شهرک‌های اقامتی؛ در سال‌های اخیر، هجوم به عرصه‌های ارزشمند طبیعی، کشاورزی و باغی برای تغییر کاربری و روند تخریب آن‌ها را در اطراف کلانشهرها و شمال کشور تسریع کرده است هیأت وزیران با درک این ضرورت در سال ۱۳۹۶ به وزارتخانه‌های مسئول از جمله وزارت مسکن و شهرسازی مأموریت داد که با شناسایی عرصه‌های قابل برنامه‌ریزی در قالب  شهرک‌سازی  بر این نیاز به صورت برنامه‌ریزی شده در وهله اول در مناطق شمالی کشور پاسخ دهد. از این رو شرکت عمران بارویکردهایی چون پاسخ برنامه‌ریزی شده به تقاضای مؤثر، بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، حفاظت از محیط زیست و تسهیلات ارزشمند کشاورزی و باغی، فراگیری و عدالت اجتماعی، نظارت عالیه دولت و جلوگیری از رانت خواری و نهایتاً صرفه جویی در منابع آب، خاک و انرژی در سال ۱۳۹۸ این موضوع را پیگیری خواهد کرد چراکه تحقق مصوبه دولت درخصوص استان‌های شمالی (مازندران و گلستان) در اولویت برنامه‌های سال جاری قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث حمل و نقل در شهرهای جدید عنوان کرد: نظام حمل و نقل کار آمد بین شهرهای جدید و شهرهای مادر از مهم‌ترین عوامل توفیق سیاست ایجاد شهرهای جدید موجود  است در این راستا افتتاح و راه‌اندازی قطار برقی کرج ـ هشتگرد و به دنبال آن اتمام عملیات روسازی قطاربرق بهارستان ـ اصفهان، شروع عملیات روسازی قطار گلبهار ـ مشهد و تکلمیل عملیات سیویل کل مسیر، شروع عملیات اجرایی قطار برقی  پردیس ـ تهران، اجرایی شدن دو خطه قطار حومه ای تهران ـ پرند و مشارکت در راه اندازی مترو فرودگاه ـ پرند از اولویت‌های اصلی ما در سال جاری خواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: اگرچه اولویت اول شرکت، توسعه نظام حمل و نقل عمومی با اولویت ریلی است اما استفاده از ظرفیت شبکه آزادراهی و بزرگراهی در شرایطی که دسترسی‎ها با مشکل جدی مواجهند مد نظر خواهد بود، به همین دلیل بهره‌برداری از آزادراه سهند ـ تبریز، صدرا ـ دوکوهک، صدرا به بزرگراه اصفهان ـ شیراز و تکمیل جاده دسترسی و تونل شهر جدید علوی در برنامه سال جاری شرکت جای داده شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پایان خاطرنشان کرد: طراحی و اجرای مسیرهای دوچرخه در تمامی شهرهای جدید، طراحی و اجرای TOD  ، کمک به توسعه سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، پایانه‌ها و ایستگاه‌ها نیز به عنوان یکی دیگر از دستورکارهای جدی شرکت در سال جاری مورد توجه خواهد گرفت./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند خبر داد:

برگزاری جشن اختتامیه مسکن مهر شهر جدید سهند تا پایان خردادماه/ امضای بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته/ کلنگ‌زنی بزرگترین دهکده ورزشی کشور در شهر جدید سهند

عباس مصطفوی از کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین دهکده ورزشی کشور در شهر جدید سهند در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده این تعداد واحد باقی‌مانده تا ۳۱ اردیبهشت ماه باید تمام شود که تلاش داریم بتوانیم در خردادماه امسال جشن اختتامیه مسکن مهر شهر جدید سهند را برگزار کنیم.

عباس مصطفوی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی این شهر جدید بیان کرد: شهر جدید سهند در کل دارای ۳۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مهر است که در حال حاضر با احتساب ۱۵۰۰ واحد آماده تحویل فعلی حدود یکهزار واحد باقی‌مانده است.

مصطفوی در این‌باره افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده این تعداد واحد باقی‌مانده تا ۳۱ اردیبهشت ماه باید تمام شود که تلاش داریم بتوانیم در خردادماه امسال جشن اختتامیه مسکن مهر شهر جدید سهند را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه پروژه آزادراه تبریز – سهند – اندیشه نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی در مرحله خوبی قرار دارد گفت: درحال حاضر شرایط اجرای پروژه فراهم بوده و طبق برنامه‌ریزی و وعده‌های داده شده تصمیم داریم پروژه را تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری برسانیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود از کلنگ‌زنی بزرگترین دهکده ورزشی کشور در شهر جدید سهند در سال جاری خبر داد و گفت: این اقدام که با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام خواهد گرفت ساخت بزرگترین سالن‌های ورزشی و کمپ تمرینی وزشکاران را به همراه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند همچنین از ساخت دهکده ۱۵ هکتاری سلامت و دهکده تفریحی در این شهر جدید خبر داد و گفت: این پروژه‌ها هم‌اکنون آماده کلنگ‌زنی بوده و با حضور وزیر راه و شهرسازی در سهند آغاز خواهند شد.

مصطفوی در بخش دیگری از سخنان خود از امضای بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در سال ۹۷ برای شهر جدید سهند خبر داد و گفت: خوشبختانه این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه های خدمات روبنایی، تولید مسکن و باغ‌ویلا فعال خواهند بود.

وی همچنین از تصویب فاز ۵ سهند به مساحت ۴۰۴ هکتار خبر داد و گفت: این اقدام می‌تواند به عنوان پایلوت نمونه طراحی شهری مطرح و مورد الگو قرار گیرد./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید شیرین‌شهر اعلام کرد:

شهر جدید شیرین شهر در خطر سیلاب است/ نصب کامل سیل‌بند در حریم شهری

فرهادزاده از نصب سیل‌بند در اطراف شهر جدید شیرین‌شهر خبر داد و گفت: تا کنون نزدیک به چهار میلیارد برای نصب این سیل‌بندها و تملک اراضی که بعضا ناچار به ورود آن ها بودیم هزینه ‌کردیم که حدودا نیمی از آن هنوز به طور کامل پرداخت نشده است.

رضا فرهادزاده مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید شیرین‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خطر بروز سیل در این شهر جدید خبر داد و گفت: با توجه به بارش‌های اخیر استان خوزستان و هم‌جواری شیرین شهر با رودخانه کارون خطر سیل به شدت این منطقه را مورد تهدید قرار داده است.

فرهادزاده ادامه داد: در سنوات گذشته تعداد بسیاری از زارعین شیرین شهر و روستاهای اطراف به دلیل خشکسالی، سیل‌بندهای موجود در اطراف رودخانه را تخریب، آب را رها کرده و در حریم رودخانه به زراعت پرداخته‌اند که این امر، خطر سیل را در شرایط امروز دوچندان کرده است.

وی همچنین افزود: با توجه به شرایط مذکور ما در ایام تعطیلات به صورت شبانه‌روزی به اجرا و ترمیم سیل‌بندهای تخریب شده پرداختیم اما متأسفانه آب به حدی بالا آمد که حتی برخی از سیل‌بندهای موجود را نیز در هم شکسته و موجب نفوذ آب تا بخش‌های در حاشیه رودخانه شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید شیرین‌شهر با بیان اینکه به دنبال هشدارهای استانداری برای تخلیه شهر در آماده‌باش هستیم گفت: این درحالی است که با توجه به وجود خطر برای ساکنین شیرین‌شهر، خانه‌ها و واحدهای مسکونی شهر از روستاهای اطراف ایمن‌تر بوده و در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ خانواده از این نواحی به داخل شهر انتقال داده شده‌اند.

فرهادزاده در ادامه سخنان خود از نصب سیل‌بند در اطراف شهر جدید شیرین‌شهر خبر داد و گفت: تا کنون نزدیک به ۴ میلیارد برای نصب این سیل‌بندها و تملک اراضی که بعضا ناچار به ورود آن ها بودیم هزینه ‌کردیم که حدودا نیمی از آن هنوز به طور کامل پرداخت نشده است.

گفتنی است شهر جدید شیرین‌شهر در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی اهواز و در شرق پر آب ترین رودخانه ایران(رودخانه کارون) و در مجاورت یکصدوسی و دو هزار هکتار کشتزار نیشکر و در بطن جلگه حاصلخیز خوزستان واقع شده است.

با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی این منطقه به دلیل بارش‌های سنگین و شرایط توپوگرافی خاص در جذب روان‌آب‌های ناشی از بارش استان های مجاور در شرایط هشدار برای سیل به سر می‌برد که رعایت توصیه‌های ایمنی جهت جلوگیری از بروز هرگونه تلفات جانی و خسارات احتمالی را می‌طلبد.

سامان اسدی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید رامین نیز در این راستا بیان کرد: شهر جدید رامین در سه کیلومتری رودخانه کارون واقع شده و نسبت به شهر جدید شیرین‌شهر در امنیت بیشتری قرار دارد، از این رو تمامی امکانات، تجهیزات، ماشین‌آلات جهت اعزام به مناطق سیل‌زده و همچنین مواد غذایی و چادر برای شهروندان و افرادی که ناچار به تخلیه محل سکونت خود شدند در شهر رامین فراهم شده و آماده خدمت‌رسانی است.
به گفته وی در حال حاضر ۲۵ خانوار تا کنون دراین محل‌ها ساکن شده و مهدکودک سیاری برای کمک‌رسانی به فرزندان این خانواده‌ها در محل اسقرار یافته است.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

توسعه نسل نو شهرهای جدید به‌عنوان قطب‌های اقتصادی در کشور / احداث ۱۳ شهر جدید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی

نسل نوین شهرهای جدید، براساس آسیب‌شناسی و بازخوانی تفکر و تجربه نسل اول شهرها، بر اساس الزامات جدید توسعه‌ای کشور، الگوها و فن‌آوری‌های نوین، تجارب جدید جهانی، تنوع عملکردی و اولویت کارآفرینی و ... برنامه‌ریزی، طراحی و به اجرا می‌شود. در همین راستا ساخت ۱۳ شهر جدید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و در دست مطالعه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایران در دهه ۶۰ شمسی با رشد شتابان جمعیت، مهاجرت‌های جمعیت به نقاط شهری و گسترش شهرهای موجود بالاخص شهرهای بزرگ، تشدید نیاز به احداث مسکن و نابه‌سامانی در نظام استقرار و سازمان فضایی سکونت‌گاه‌های انسانی در کشور مواجه بود.

گزارش‌ها و آمارهای نهادهای مرتبط نشان می‌دهد که ایران دارای اقلیم نیمه‌خشک با محدودیت شدید منابع آب و خاک مناسب برای کشاورزی است که با گسترش بی‌رویه شهرها به ویژه شهرهای بزرگ در معرض تخریب و تغییر کاربری قرار می گیرند. از این رو در کنار راهبردهای استفاده از ظرفیت‌های درونی و توسعه متصل شهرها، توسعه منفصل شهری در قالب ایجاد شهرهای جدید به عنوان یکی از راهبردهای توسعه شهری ایران در دستور کار  وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. طبق تعریف ماده ۱ قانون ایجاد شهرهای جدید، شهر جدید نقطه جمعیتی است که در چارچوب طرح مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، در خارج از محدوده و حریم شهرها برای اسکان حداقل ۳۰ هزار نفر به اضافه ساختمان‌ها و تأسیسات مورد نیاز عمومی، خدماتی و اقتصادی ساکنان آن پیش‌بینی می‌شود.

در این راستا شهرهای جدید نسل اول، در راستای اجرای مصوبه سال ۶۴ هیأت وزیران مطابق مقررات مربوط و نتایج طرح‌های فرادست یا مطالعات موردی در دهه‌های ۶۰ – ۸۰ غالبا برای تأمین سکونت مناطق کلانشهری و مراکز فعالیتی و خدماتی کلان، مکان‌یابی، تصویب و به اجرا درآمده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما این شهرها با توجه به رویکردهای اخیر، براساس آسیب‌شناسی و بازخوانی تفکر و تجربه نسل اول شهرهای جدید، الزامات جدید توسعه‌ای کشور، الگوها و فن‌آوری‌های نوین، تجارب جدید جهانی و اجرای دستور کار جدید شهری، با تنوع عملکردی و اولویت کارآفرینی و ... برنامه‌ریزی، طراحی و به اجرا در می‌آیند.

بر اساس اعلام شرکت عمران شهرهای جدید، در حال حاضر ۱۷ شهر جدید در ۱۱ استان کشور ایجاد شده و در حال تکوین است که جمعیت مصوب آن‌ها طبق آخرین مصوبات حدود ۳.۸ میلیون نفر برآورد شده است و محدوده مصوب شهرهای فوق بالغ بر ۴۰ هزار هکتار، تراکم ناخالص ۹۵ نفر در هکتار بوده و جمعیت ساکن دائمی نسل اول شهرهای جدید در سال ۸۵ حدود ۲۸۰ هزار نفر، سال ۹۰ بالغ بر ۴۲۰ هزار نفر و سال ۹۵ حدود ۷۶۶ هزار نفر گزارش شده است.

بر اساس آمار منتشر شده نرخ رشد سالانه جمعیت شهرهای جدید در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۰ برابر ۸.۸ درصد بوده که در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵ به ۱۲.۶ درصد افزایش یافته است و با توجه به نتایج تحلیل آمار مذکور نرخ رشد سالانه شهرهای جدید حدود ۱۰ برابر رشد کل جمعیت و ۸ برابر رشد جمعیت شهری کشور برآورد شده است که براین اساس پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰ به ۱.۳ میلیون و سال ۱۴۰۵ به بیش از ۲.۵ میلیون نفر برسد.

نسل نو شهرهای جدید

از ابتدای دهه ۹۰ برنامه‌های کلان در خصوص احداث شهرهای جدید با رویکردهای نوین و پایدار شهری در دستور کار شرکت عمران شهرهای قرار گرفته که توسعه شهرهای جدید به عنوان قطب‌های توسعه اقتصادی؛ یکپارچگی و هماهنگی رشد فعالیت‌های مدرن در ارتباط با شهرهای جدید؛ کمک به راه‌حل‌هایی که به بازگشت تأثیر اقدامات اقتصادی – اجتماعی به ویژه تنوع بخشیدن به فعالیت‌های جدید؛ ارائه حداکثر امکانات برای تحول خودانگیخته فعالیت بخش سنتی&‌مهمترین ویيگی این شهرها است.

همچنین توجه به نوعی از شهرسازی سازگار با شرایط اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و الزام‌های اقتصادی؛ابزاری برای سازماندهی یا توسعه مجتمع‌های شهرهای موجود؛ توسعه شهر به سوی مکان‌هایی بدون تخریب فضای کشاورزی و منابع طبیعی؛ تمرکز محل‌های جدید سکونت اطراف تجهیزات و خدمات شهری؛  مدیریت و استقرار مکان‌ صنایع در جوار نواحی مسکونی برای جلوگیری از  آلودگی محیط‌زیست و ساخت شبکه حمل و نقل عقلایی، ضمن برقراری حداکثر تحرک از مهاجرت‌های متناوب و سایر نقل و انتقالات، از دیگر محورهای اصلی آن محسوب می‌شود.

در ادامه نام شهرهای جدید در دست اقدام امده است:

نام شهر جدید

جمعیت

استان

نقش/عملکرد

وضعیت مطالعه

توضیحات

تیس

۱۵۰۰۰۰

سیستان و بلوچستان

مسکونی-گردشگری

طرح مصوب جامع

در شرف آغاز عملیات

سیراف

۱۲۰۰۰۰

بوشهر

مسکونی

طرح تفصیلی مصوب

آغاز عملیات اجرایی

حورا

۱۲۰۰۰۰

همدان

مسکونی

طرح جامع مصوب

تهیه طرح تفصیلی

امیرکبیر

۱۰۰۰۰۰

مرکزی

مسکونی

طرح جامع و تفصیلی مصوب

در حال اجرا

خوارزمی

۳۵۰۰۰

تهران

مسکونی - لجستیک

مکانیابی مصوب

تهیه طرح جامع

تابناک

۶۰۰۰۰

فارس

مسکونی

تصویب مکانیابی

تهیه طرح جامع

پارس

۶۰۰۰۰

بوشهر

مسکونی

امکان‌سنجی و مکانیابی

نوبت کارگروه استان

کوشک

۱۲۰۰۰۰

هرمزگان

مسکونی

امکان‌سنجی و مکانیابی

نصویب استان

مکران

۲۰۰۰۰۰

هرمزگان

مسکونی - خدماتی

در دستور کارگروه استان

نوبت بررسی استانی

سمنگان

۱۰۰۰۰۰

کرمان

مسکونی

امکان‌سنجی و مکانیابی

در دستور تصویب

سنندج

۵۰۰۰۰

کردستان

مسکونی

در دست مطالعه

بررسی کارشناسی

ایوانکی

۵۰۰۰۰

سمنان

مسکونی

نصویب طرح جامع و تفصیلی

در دست اجرا

شهریار

۱۷۰۰۰۰

آذربایجان شرقی

مسکونی

طرح جامع و تفصیلی مصوب

در دستور کار استان شروع عملیات اجرایی

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

ساخت ۲۱ هزار واحد مسکونی در شهر جدید بهارستان تا سال ۱۴۰۰

طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی که توسط شرکت عمران شهر جدید بهارستان ارائه شده، تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۱ هزار واحد مسکونی به دو روش مشارکت در ساخت و محله‌سازی در این شهر احداث و بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، براساس برنامه ارائه شده وزارت راه و شهرسازی به رییس‌جمهوری، در حوزه تولید و عرضه مسکن، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. از این رو شهر جدید بهارستان با سهم ۲۱ هزار واحدی متعهد شد تا به دو روش مشارکت در ساخت و مشارکت در محله‌سازی عملیات اجرایی ۳ هزار و ۶۰۰ واحد از طریق روش مشارکت در ساخت و ۱۷ هزار و ۴۰۰ واحد به روش مشارکت در محله‌سازی را احداث کند.

به گزارش خبرنگار ما، بر اساس برنامه ارائه شده از سوی شرکت عمران شهر جدید بهارستان عملیات اجرایی ۱۸ هزار واحد از این برنامه در سال ۹۷، ۴۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد در سال ۹۹ آغاز می‌شود.

با توجه به اطلاعات گزارش شده آماده سازی ۱۸۰ هکتار از اراضی فاز ۳ این شهر جدید با ظرفیت تعداد ۸۴۱۶ و ظرفیت جمعیت‌پذیری ۲۹۴۶۳ نفر، طراحی شهری ۱۸۵ هکتار از اراضی شرق فاز ۴ با ظرفیت تعداد ۸۹۸۲ واحد و ۲۸۲۰۴ نفر جمعیت و همچنین اراضی ۸۰۰ هکتاری و اراضی غربی بهارستان با ظرفیت ۳۶۰۰ واحد و ۱۲۲۴۰ نفر جنعیتی در دستور کار این برنامه قرار دارد.

این طرح منطقه‌ای بلند مدت در وسعتی برابر ۳۰۰۰ هكتار برای احداث ۶۲۰۰۰ واحد مسكونی و اسكان ۳۲۰۰۰۰ نفر پیش بینی گردیده است در حالی كه امكان افزایش جمعیت تا پانصد هزار نفر برای آن متصور است.

موقعیت جغرافیایی مناسب، طبیعت زیبا، شیب ملایم زمین، نزدیكی این شهر به اصفهان، امكانات توسعه فیزیكی و پیشرفت های عمرانی سال های اخیر، توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به شهر بهارستان جلب كرده است.

گفتنی است: شهرجدید بهارستان در فاصله ۱۵كیلومتری جنوب اصفهان و درمحورشرقی جاده اصفهان – شیراز قرارگرفته است. از طرفی در دامنه كوه‌های لاشتر و رشته كوه‌های كم ارتفاع و زیبایی به نام میانكوه و از طرفی دیگر به دشت سرسبز زاینده رود با برخورداری از موقعیت جغرافیائی مناسب و جاذبه محیطی مطلوب به چشم‌اندازی زیبا قرارگرفته است. ارتفاع آن ازسطح دریا ۱۵۷۰ متر و شیب زمین بین ۲ تا ۷ % است میزان بارندگی سالیانه با تقریب ۱۱۷ تا ۱۲۰ میلیمتر می رسد . طبیعت زیبای بهارستان شیب ملایم زمین و نزدیكی آن به اصفهان موجب شده كه این شهر از شهرهای مشابه جلوتر و اراضی آن از نظر توسعه فیزیكی از امكانات مطلوبی برخوردار باشد./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

پیش‌بینی ظرفیت ۴ میلیون نفری برای شهرهای جدید / وجود ۳۵ شهر جدید فعال یا در دست اقدام

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هدف ما این است که با نوآوری و خلاقیت در شهر و ساختمان‌سازی، شهرهای جدید را به شهرهای آمایشی تبدیل و با هویت‌بخشی، این شهرها را در کشور منحصر به فرد کنیم. احداث شهرهای جدید بدون نظام مالی مشخص درست نیست به همین دلیل مدل‌های گوناگون مانند مدیریت دارایی، انواع مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و ... باید در سال‌های آتی مد نظر قرار گیرد.

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه جمعیت پیش‌بینی شده بر اساس طرح‌های مصوب برای شهرهای فعال و جمعیت‌پذیر، بیش از ۴ میلیون نفر در نظر گرفته شده است گفت: تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۷ براساس آخرین برآوردها، بیش از یک میلیون نفر در این شهرها ساکن شده‌اند.

وی در این خصوص افزود: در حال حاضر ۳۵ شهر و شهرک جدید فعال، در دست اقدام و یا مصوب در حال مطالعه وجود دارند، که شهرهای فعال و در دست برنامه، توسط ۱۷ شرکت فعال تابعه و ۵ مجری مدیریت می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول اولویت اصلی ما در دولت دوازدهم ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید موجود در تمامی ابعاد است، ما قصد داریم شهرهایی را ایجاد کنیم که به جای سربارکردن جمعیت ، آمایشی عمل کرده و خود زمینه ساز توسعه و نقطه رشد باشند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه بدون شک فراهم کردن شرایط زندگی مناسب با تمام حقوق شهروندی اولویت اصلی ما در سیاست‌گذاری شهرهای جدید است گفت: ما به دنبال ایجاد نسل نو شهرهای جدید هستیم، شهرهای آمایشی که فی نفسه زمینه ساز و قطب رشد قرار بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره اضافه کرد: هدف ما این است که با نوآوری و خلاقیت در شهر و ساختمان‌سازی، سردمدار این حرکت در مجموعه شهرهای جدید باشیم و با هویت‌بخشی این شهرها را در کشور منحصر بفرد کنیم. احداث شهرهای جدید بدون نظام مالی مشخص درست نیست به همین دلیل مدل‌های گوناگون مانند مدیریت دارایی، انواع مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و ... باید در سال‌های آتی مد نظر ما قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از سخنان خود شهرهای جدید را به جهت بستر و تنوع موضوعات سرمایه گذاری یکی از جذاب ترین مکان‌های فعالیت اقتصادی در کشور دانست و تصریح کرد: ما باید بتوانیم منابع بخش خصوصی را در راستای منافع عمومی در شهرهای جدید قرار دهیم، قطعا امنیت سرمایه و ضمانت بازگشت سود یکی از مهمترین مباحث در باب سرمایه‌گذاری است.

وی در این خصوص افزود: شرکت عمران شهرهای جدید در راستای سیاست‌های کلان دولت با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حال برنامه‌ریزی برای جذب نقدینگی، انتقال فناوری‌های جدید و ایجاد زمینه های اشتغال در این شهرهاست.

وی با اشاره به تاریخ ایجاد شهرهای جدید در کشور، افزود: ایجاد این شهرها تاریخی به وسعت شروع شهرنشینی دارد، اما طرح ایجاد شهرهای جدید فعلی در ایران از سوی وزارت مسکن و شهرسازی سابق در دهه ۱۳۶۰ به هیئت دولت پیشنهاد و در سال ۱۳۶۴ به تصویب دولت رسید، بدین منظور شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در سال ۱۳۶۸ به منظور ایجاد شهرهای جدید شروع به تأسیس شرکت‌های عمران وابسته در استان‌های مختلف کرد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک شهرهای جدید بستر بکری برای فعالیت گسترده سرمایه‌گذاران در طرح‌ها و پروژه های بزرگ و کوچک با موضوعات متنوع در سطوح محله‌ای، ناحیه‌ای، شهری و فراشهری است که در یک برنامه‌ریزی دقیق، علاوه بر تأمین سود مناسب و مطمئن برای سرمایه‌گذار، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شهرهای جدید خواهد داشت./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

سهم ۱۳ هزار واحدی پردیس در برنامه تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید/ وجود ۶ فاز مسکونی و ۳ فاز تحقیقاتی، صنعتی و توریستی در پردیس براساس طرح جامع شهری

براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۴ هزار واحد در سال ۹۷، ۶ هزار واحد در سال ۹۸ و ۲۷۰۰ واحد در سال ۹۹ به دو روش مشارکت در ساخت و مشارکت در محله‌سازی در شهر جدید پردیس آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس تحقق برنامه ششم توسعه مبنی بر ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰، شرکت عمران شهر جدید پردیس موظف به ساخت حدودا ۱۳ هزار واحد است که به دلیل ظرفیت پذیری بالا و جذابیت‌های سکونتی برای شهروندان تهرانی در اولویت اقدامات این شهر در سال‌های پیش رو قرار گرفته است.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده از این تعداد قرار است ۴ هزار واحد در سال ۹۷، ۶ هزار واحد در سال ۹۸ و ۲۷۰۰ واحد در سال ۹۹ به دو روش مشارکت در ساخت و مشارکت در محله‌سازی آغاز شود.

شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده هراز واقع شده و از شمال به سلسله جبال البرز، از غرب به منطقه جاجرود، از جنوب به روستای کرشت، سیاه سنگ و طاهر آباد و از شرق به بومهن محدود می‌شود.

مکانیابی شهر جدید پردیس در منطقه شهری تهران با توجه به شرایط طبیعی منطقه و اهداف دولت صورت گرفته که با عنایت به موقعیت حساس شهر تهران بعنوان پایتخت و مرکز سیاسی و اداری کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 نقش شهر جدید پردیس در ناحیه شرقی منطقه شهری تهران از نظر جذب جمعیت حائز اهمیت است، این شهر با برنامه ریزی توانسته نقش مهمی در این زمینه ایفا نماید.

شهر جدید پردیس با قابلیت های گردشگری-توریستی و سیاحتی، موقعیت خاص طبیعی، ارتفاعات، آب و هوای مطبوع و جاذبه های طبیعی، شیب و پوشش گیاهی مناسب با چشمه سارهای جاری در جای جای طبیعت و در چهارفصل سال چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است؛ از جمله آبشار کمرد، منطقه جوزک، منطقه واصفجان، منطقه پیست آبعلی، دریاچه سد لار و منطقه لار، دریاچه تار و بسیاری از مکانهای دیدنی و تاریخی که با نزدیکی به شهرستان دماوند، می تواند اوقات فراغتی سالم و به یاد ماندنی در ذهن توریستها، گردشگران و مسافران داشته باشد.

در حال حاضر با توجه به آخرین مصوبات، این شهر دارای ۳۶۰۰ هکتار وسعت و شامل ۹ فاز که ۶ فاز آن مسکونی و سه فاز دیگر تحقیقاتی، صنعتی و توریستی می باشد. امکاناتی همچون مراکز متعدد تجاری، آتش نشانی، اورژانس، پلیس انتظامی، راهنمایی و رانندگی و ... هم اکنون در این شهر مشغول فعالیت هستند و پارک فناوری پردیس به عنوان مهمترین و اولین پارک فناوری بین المللی ایران در مجاورت این شهر واقع شده است.

از جمله طرح‌های در دست احداث این شهر می توان به پروژه مترو اشاره کرد که آینده ای روشن را برای پردیس رقم خواهد زد./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

ساخت ۲۶ هزار واحد مسکونی در شهر جدید پرند در سه سال آینده/ احداث ۲۰ هزار واحد به روش مشارکت در محله‌سازی

براساس برنامه ابلاغی تا افق ۱۴۰۰ مبنی بر تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، ۲۶ هزار واحد برای شهر جدید پرند برنامه‌ریزی شده که ۶ هزار واحد آن به روش مشارکت در ساخت و ۲۰ هزار واحد دیگر به روش مشارکت در محله‌سازی احداث می‌شود. عملیات اجرایی تعداد ۹ هزار واحد در سال ۹۷، ۹۷۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۷ هزار و ۳۰۰ واحد در سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهر جدید پرند در مجاورت با شبکه‌های مهم ارتباطی جاده‌ای و ریلی مکان‌یابی و دارای اراضی اختصاصی در قالب شهرک صنعتی در نواحی جنوبی است.

طبق طرح جامع، این شهر جدید ۳۴۲۰ هکتار محدوده مصوب داشته و سهمیه مسکن مهر آن بالغ بر ۹۵ هزار و ۸۰۴ واحد است که زمینی به مساحت ۱۳۷۰ هکتار برای احداث آن‌ها اختصاص داده شده است.

براساس برنامه ابلاغی تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا افق ۱۴۰۰، ۲۶ هزار واحد برای این شهر جدید برنامه‌ریزی شده که ۶ هزار واحد آن به روش مشارکت در ساخت و ۲۰ هزار واحد دیگر به روش مشارکت در محله‌سازی احداث خواهند شد. از این رو قرار است تا عملیات اجرایی تعداد ۹ هزار واحد در سال ۹۷، ۹۷۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۷ هزار و ۳۰۰ واحد در سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

در این راستا اصلاح کاربری‌های خدات عمومی در لوپ شمال فاز ۶ و تأمین حدود ۱۳۰۰ واحد، آزادسازی و احیای اراضی مسکونی جنوب فاز ۳ و تأمین ۲۰۰۰ واحد مسکونی، تداوم قطعات ویلایی مسکونی شمال فاز ۳ حدود ۵۰۰ واحد، اختلاط مسکونی و تجاری در محور مجهز و تأمین ۲۰۰۰ واحد مسکونی و تأمین ۵۰۰۰ واحد مسکونی از طریق پیمانکاری از جمله اقدامات ضروری برای تحقق برنامه ساخت ۲۶ هزار واحد مسکونی به شمار می‌رود که درحال حاضر در دستور کار شرکت عمران شهر جدید پرند قرار گرفته است.

شهر جدید پرند که بر مبنای دو ضرورت اصلی اسکان بخشی از سرریز جمعیتی مجموعه شهری تهران و نیز اسکان کارکنان فرودگاه امام خمینی ایجاد گردیده است. به موجب جایگاه و موقعیت نسبی مناسب آن (موقعیت این شهر نسبت به شبکه راه ارتباطی آزادراه تهران - ساوه، شبکه ریلی پروژه خط مترو تهران – پرند، نزدیکی به فرودگاه امام و...) از اهمیت و نقش¬پذیری بیشتری در طرح ها و برنامه های واگذاری مسکن در قالب سیاست های جدید دولت برخوردار شده است. این شهر در قالب طرح های واگذاری زمین های اجاره ای ۹۹ ساله (مسکن مهر) و در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب ۲۵/۲/۸۷ مجلس شورای اسلامی) از موقعیت ممتازی در جمعیت پذیری و سامان یابی جمعیت و فعالیت در مجموعه شهری تهران برخوردار شده است.

براساس برنامه‌های اخیر دولت در جهت حل معضل مسکن به ویژه در مورد تامین مسکن محرومین و جمعیت فاقد مسکن در کلانشهرها از طریق اسکان آنها در شهرهای جدید پیرامونی، بارگذاری قابل توجه جمعیتی در شهرهای جدید مدنظر قرار گرفته است در این خصوص براساس مصوبه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری سقف جمعیت پذیری شهر جدید پرند به ۴۸۵/۰۰۰ نفر جمعیت افزایش یافته است./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

ساخت ۱۸ هزار واحد مسکونی در شهر جدید هشتگرد تا پایان برنامه ششم توسعه/ احداث ۱۲ هزار واحد به روش مشارکت در محله‌سازی

شهر جدید هشتگرد در برنامه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰ دارای سهمی ۱۸ هزار واحدی است که ۶ هزار واحد آن ر به روش مشارکت در ساخت و ۱۲ هزار واحد دیگر به روش مشارکت در محله‌سازی ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهر جدید هشتگرد در برنامه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰ دارای سهمی ۱۸ هزار واحدی است که ۶ هزار واحد آن به روش مشارکت در ساخت و ۱۲ هزار واحد دیگر به روش مشارکت در محله‌سازی ساخته خواهد شد.

با توجه به برنامه‌ریزی انجام گرفته ۲ هزار واحد در سال ۹۷، ۲۵۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۱۵۰۰ واحد در سال ۹۹ به روش مشارکت در ساخت و ۴۵۰۰ واحد در سال ۹۷، ۴۵۰۰ واحد در سال ۹۸ و ۳ هزار واحد در سال ۹۹ به روش مشارکت در محله‌سازی در این شهر احداث خواهد شد.

گفتنی است در راستای سیاست های دولت و در جهت تحقق اهداف ایجاد شهرهای جدید و در زمینه حل مساله مسکن گروه هـای متوسط و کم درآمد و همچنین بـا توجه به ضرورت تسریع در واگذاری زمین به تعاونی های مسکن در چارچوب سیاست های فوق و نیز نقشی که شهرهای جدید در دست احداث در این میـان به عهده دارند  طرح مطالعاتی و مکان یابی شهر جدید هشتگرد در سال ۱۳۶۶ انجام شد و اقدامات اجرائی ساخت آن در بزرگراه غرب کشور در سـال ۱۳۶۸ در زمینی با مساحت تقریبی و حرایم ۱۰۰۰۰ هکتار در هفت فاز اجرائی آغاز گردید که از این میزان ۴۳۲۰ هکتار جهت احداث فازهای هفت گانه مورد مطالعه قرار گرفته و طرح تفصیلی آن با سقف جمعیتی ۶۷۰ هزار نفر در افق طرح مورد تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی قرار گرفت.   شهر جدید هشتگرد در غرب استـان تهران و در میـانه راه کرج – قزوین واقع شده و فاصله آن با تهران، کرج و قزوین به ترتیب۶۵ ، ۲۵ ، ۷۵ کیلومتر است.

واگذاری بعضی از اراضی شهرهای جدید به تعاونی ها در چارچوب سیاست های جدید دولت و وزارت راه و شهرسازی و تولید انبوه مسکن ایجاب می کند که زمین در قطعات بزرگ به متقاضیان واگذار شود. این سیاست علاوه بر تامین اهداف دولت و وزارت راه و شهرسازی با توپوگرافی خاص و اراضی پر شیب شهر جدید نیز سازگاری بیشتری دارد.

عمده ترین عواملی که در انتخاب شهر جدید هشتگرد مد نظر بوده عبارتند از:

فاصله بهینه شهر جدید با کلانشهرهای تهران و کرج

وجود زمین های مناسب غیر کشاورزی با مالکیت عمومی

شیب قابل قبول جهت شهرسازی و خاک مناسب جهت استقرار سازه های بلند

دسترسی مناسب به منابع آب (سد طالقان و منابع آبهای زیرزمینی)

وضعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب 

شهر جديد هشتگرد يكي از شهرهاي استان البرز است.اين شهر در مجاورت شهر هشتگرد قرار داد  و در سال هاي اخير بنا نهاده شده است . از نظر تقسيمات كشوري ، شهري مجزا از هشتگرد بوده و در بخش مركزي شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شهر جدید پردیس خبر داد:

ضرورت همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت برای تکمیل مسکن‌های مهر پردیس/آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره ۲ پردیس

مدیرعامل شهر جدید پردیس با اعلام اینکه پروژه‌های مسکن مهر پردیس که بدون معارض هستند تا پایان سالجاری تحویل می‌شوند، گفت: نیاز است که مجموعه دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله وزارت نیرو و وزارت نفت با ما همکاری کنند و در کنار ما باشند تا پروژه‌های مسکن مهر پردیس را امسال به سرانجام برسانیم.

سیدمهدی هدایت مدیرعامل شهر جدید پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از جزییات بازدید امروز خود که با همراهی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در نخستین روز کاری سال ۱۳۹۸ از شهر جدید پردیس انجام شد، گفت: با پیگیری‌های مناسبی که وزیر راه و شهرسازی انجام دادند، ظرفیت‌های خوبی در لایحه سال ۱۳۹۸ ایجاد شد و به شرکت عمران شهرهای جدید این امکان داده شد تا از محل فروش پروژه‌های مسکن مهر، در بخش‌های مختلف زیرساختی و خدمات روبنایی پروژه های خود هزینه کند.

مدیرعامل شهر جدید پردیس با اعلام اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از اتمام مسکن مهر در سال‌جاری است، افزود: در کنار تکمیل مسکن مهر و تحویل آن تا پایان سال به جز پروژه‌هایی که معارض حقوقی و یا معارض قضایی با پیمانکار دارند، بقیه واحدها با شرط تکمیل زیرساخت‌ها و همکاری و همیاری مردم تا پایان سال جاری تحویل متقاضیان خواهد شد.

هدایت ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه شماره ۲ پردیس که اواخر سال گذشته مجوز احداث آن از سازمان محیط زیست اخذ شد و استفاده حداکثری از ظرفیت قیر که در لایحه بودجه نیز بر آن تصریح شده است از دیگر اقداماتی است که در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه سهمیه قیر، کمک خوبی برای آماده‌سازی پروژه‌های مسکن مهر است از بهره‌گیری حداکثری از این ظرفیت خبر داد و اعلام کرد: امسال تحویل قراردادهای پنج برگی را در دستور کار قرار داده‌ایم که تا خردادماه تمامی قراردادهای پنج برگی به غیر از پروژه‌هایی که در مرحله اقاله هستند، به مردم تحویل می‌شوند. همچنین، در پردیس کسری واحدها با رفع معارضان، برطرف شده است.

هدایت ادامه داد: در حال حاضر، تخصیص واحدهای بلاتکلیف در حال انجام است و در نظر داریم تا آخر خردادماه سالجاری تخصیص واحدهایی که انتخاب نشده بودند را تکمیل کنیم.

 مدیرعامل شهر جدید پردیس گفت: بحث واگذاری عرصه مالکان پروژه‌های مسکن مهر از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم از اوایل امسال بحث عرضه عرصه پروژه های مسکن مهر را به مالکان در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم از محل منابعی که عرضه ردیف عاید شرکت عمران خواهد کرد، پروژه ها را تکمیل کنیم.

هدایت ادامه داد: هر ماه تحویل واحد خواهیم داشت. نیاز است که مجموعه دستگاههای خدمات‌رسان از جمله وزارت نیرو و وزارت نفت هم با ما همکاری کنند و در کنار ما باشند تا این پروژه ها را امسال به سرانجام برسانیم.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

در پنجمین روز سال ۱۳۹۸ انجام شد؛

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از مسکن مهر پردیس/ واحدهای مسکونی مهر پردیس تا پایان سال ۹۸ تحویل می‌شوند

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ضمن بازدید از مسکن‌های مهر شهر پردیس اعلام کرد: واحدهای مسکونی مهر پردیس به غیر از واحدهایی که معارض دارند، تا پایان سال‌جاری به مردم تحویل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی که امروز پنجم فروردین ماه از واحدهای مسکونی مهر پردیس بازدید داشت، با اعلام اینکه تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی پردیس برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بسزایی برخوردار است از تحویل و تکمیل واحدهای مسکونی مهر تا پایان امسال در پردیس خبر داد.

طاهرخانی با اعلام اینکه بازدید از روند انجام پروژه ها در مجموعه شهرهای جدید در نوروز ۹۸ ادامه خواهد یافت، گفت: در پردیس تعهدات بالایی وجود دارد تا مسکن مهر در زمان مقرر به مردم و شهروندان تحویل شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام اینکه زمینه‌های لازم برای تحویل مسکن‌های مهر پردیس در سال گذشته فراهم شده است، افزود: بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر پردیس به دلیل داشتن معارض و مشکلات آماده‌سازی متوقف بودند که برخی از مشکلات عمده آنها برطرف شد و خوشبختانه کار در پردیس برای تحویل واحدهای مسکونی در امسال با قوت ادامه دارد.

وی ادامه داد: در مورد داشتن معارض در واحدهای مسکونی مهر پردیس بسیاری از واحدها رفع معارض شد. همچنین در زمینه مشکلات آماده سازی قراردادهای آماده سازی نیز تماما مبادله شده است.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: موضوع تامین مالی پروژه ها نیز بخش دیگری از مشکلات بود که تلاش کردیم بخش عمده‌ای از آنها را حل کنیم که خوشبختانه بخشی از آنها حل شده‌اند. در حال حاضر، قراردادها اصلاح شده‌اند و مصوبات شورای مسکن استان نیز اخذ شده  است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم سال ۱۳۹۸ سالی ویژه در شرکت عمران شهرهای جدید از جهت عمل به تعهدات باشد.

طاهرخانی همچنین درباره نحوه تکمیل مسکن مهر پردیس در سالجاری اعلام کرد: برنامه ما این است که در سالجاری به جز واحدهایی که دارای معارض بودند از جمله اینکه با پیمانکار مشکل داشتیم یا معارضان ملکی داشتند که اخیرا با تلاش مجموعه مشکلات برطرف شده‌اند، باقی واحدهای مسکونی مسکن مهر پردیس را با همکاری باقیمانده دستگاه‌های خدمات رسان و همچنین همکاری مردم و شهروندان به آنها تحویل دهیم.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود خبر داد:

شروع عملیات ساخت یک‌هزار واحد مسکونی در شهر جدید بینالود در سال ۹۸/ ضرورت تعیین تکلیف ۱۸۰۰ واحد مسکن مهر فاقد متقاضی

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود ساخت اولین کتابخانه عمومی شهر را یکی از پروژه‌های اولویت‌دار این شهر در سال ۹۸ اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا پروژه خط ریلی بینالود را به نتیجه برسانیم، در مرحله اول، این خط ریلی باید از ایستگاه ابومسلم به طول ۷ کیلومتر به بینالود متصل شود و فرآیند تملک اراضی را امسال انجام و عملیات اجرایی را توسط شرکت راه‌ آهن آغاز کنیم.

حمیدرضا یزدانی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مهمترین اقدامات این شهر جدید در سال ۹۷ ، بیان کرد: تقاطع غیرهمسطح موجود در این شهر که بخش مسکونی منطقه شمالی را به جنوبی متصل کرده است با هزینه‌ای بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان در سال ۹۷ با حضور وزیر راه و شهرسازی  افتتاح شد که یکی از اقدامات مؤثر ما در یک سال اخیر به شمار می‌رود.

یزدانی در ادامه با اشاره به افتتاح سالن ورزشی – فرهنگی به مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع  در سال گذشته اعلام کرد: برای بهره‌برداری اینسالن  هزینه‌ای بالغ بر ۴ هزار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صرف شده است.

این مقام مسئول همچنین افزود: بهسازی معابر ۲ بافت فرسوده موجود در شهر و آسفالت ۵۰ هزار متر مربع و همچنین بازپیرایی یکی از پارک‌های بزرگ شهر به مساحت ۲۰ هزار مترمربع به ارزش ۱ میلیارد تومان از دیگر اقدامات مؤثر ما در یک سال گذشته به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص آخرین وضعیت سایت مسکن مهر بینالود بیان کرد: شهر جدید بینالود در کل دارای ۳۷۰۰ واحد مسکن مهر است که ۱۸۵۰ واحد آن تاکنون افتتاح و ۱۸۰۰ واحد باقی مانده است.

به گفته یزدانی تعداد ۱۸۰۰ واحد از واحدهای باقیمانده فاقد متقاضی بوده که در حال حاضر به جد به دنبال تعیین تکلیف آن‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بینالود ساخت اولین کتابخانه عمومی شهر را یکی از پروژه‌های اولویت‌دار این شهر در سال ۹۸ اعلام کرد و افزود: در این سال تلاش داریم تا پروژه خط ریلی بینالود را نیز به نتیجه برسانیم، طبق مطالعات انجام شده در مرحله اول، این خط ریلی باید از ایستگاه ابومسلم به طول ۷ کیلومتر به بینالود متصل شود که بنا داریم در فرآیند تکملک اراضی را طی امسال انجام و عملیات اجرایی را توسط شرکت راه‌ اهن آغاز کنیم.

یزدانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگر قطعه اول آزادراه حرم تا حرم از سمت مشهد راه‌اندازی شود، فاصله بینالود تا شهر مشهد را ۱۵ کیلومتر کاهش می‌دهد که امید داریم این پروژه نیز در سال جاری به نتیجه مطلوبی برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استقرار اداره گمرک در شهرک صنعتی بینالود و همچنین آغاز طرح تولید و عرضه مسکن حدود ۱۰۰۰ واحد مسکونی در این شهر جدید نیز از دیگر برنامه های ما در سال ۹۸ خواهد بود که در دستور کار قرار دارد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

سهم ۱۶ هزار واحدی شهر جدید سهند در برنامه تولید و عرضه مسکن/ ساخت بیش از ۱۵ هزار واحد به روش مشارکت در ساخت

شهر جدید سهند در برنامه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰ دارای سهمی ۱۶ هزار واحدی است که ۴۰۰ واحد به روش مشارکت در محله‌سازی بوده و مابقی به روش مشارکت در ساخت احداث خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سهم شهر جدید سهند از برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحدی مسکن تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۶ هزار واحد است که در حال حاضر آمادگی کلنگ‌زنی بیش از ۲ هزار واحد آن را دارد.

 از این تعداد  ۴۰۰ واحد به روش مشارکت در محله‌سازی بوده و مابقی به روش مشارکت در ساخت احداث خواهد شد.

سیاست ایجاد شهرهای جدید پس از انقلاب اسلامی، به یقین یكی از بزرگترین و با اهمیت ترین سیاستهایی است كه در زمینه شهرسازی و بطور كلی شهرنشینی اتخاذ شده است . این شهرها با اهدافی چون كاهش تراكم شهری ، توزیع جمعیت شهر مادر، بهره برداری از منابع طبیعی، رونق اقتصادی در مناطق  مورد نظر،‌ ایجاد اشتغال، تامین مسكن و ... از سال ۱۳۶۴ كه استراتژی ایجاد شهرهای جدید را هیئت وزیران تصویب كرد عملاً آغاز شد.

فعالیت مربوط به طرح شهر جدید سهند از اول بهمن ماه ۱۳۶۶ آغاز و در تاریخ ۹ آذرماه ۱۳۷۰ شركت عمران شهر جدید سهند به صورت ۱۰۰ درصد دولتی تاسیس و جزو شركت های تابعه  شركت مادر تخصصی شهرهای جدید ایران شد.

در راستای ساماندهی جمعیت روبه رشد كلانشهر تبریز و ایجاد اشتغال، ساماندهی اسكان و ارتقای كیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی، شهرجدید سهند در بهمن ماه سال ۱۳۶۶ در استان آذربایجان شرقی در محور ارتباطی تبریز آذرشهر در منطقه پایكوهی در دامنه كوه معروف سهند در فاصله ۲۰ كیلومتری جنوب غربی تبریز مكان‌یابی و درآبان ماه ۱۳۶۹ به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید. مشرف بودن با دره‌های سرسبز و خوش آب و هوای اسكو با چشمه‌های گوارا،‌ وجود دهكده توریستی كندوان به عنوان معماری صخره‌ای و آب معدنی و طبیعت جذاب ،‌ تفرجگاه های ساحلی دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی موهبتی است كه شهرجدیدسهند را ممتاز ساخته است .

طرح جامع شهرجدید سهند در سال ۱۳۷۷ برای جمعیت ۹۰ هزار نفر تصویب شد که در بازنگری طرح جامع به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافت. طرح تفصیلی شهر جدید سهند نیز در سال ۱۳۸۶ تصویب و در سال ۱۳۸۷ برای جمعیت ۱۸۰ هزار نفر به شرکت عمران شهرجدیدسهند ابلاغ شد.

این شهر به‌طور اصولی و براساس فرایند آگاهانه ایجاد شده و با توجه به استقبال گسترده از سكونت درشهر جدید سهند و استقرار مساكن مهر دراین شهرجدید، مشاوران ذی‌صلاح شهرسازی درقالب تجدید درطرح جامع مصوب، افق جمعیتی را بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر رقم زده اند. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۷۰۰ متر بوده و بطور طبیعی هوای شهر سالم تر و خنك تر از شهرهای همجوار است .مساحت شهر با توجه به فازهای پنجگانه شهرحدود ۲۵۰۰ هكتار اعلام شده و این شهر فعلاً برای پنج فاز طراحی شده كه فاز یك ۱۳۰ هكتار ، فاز دو ۴۷۰ هكتار ، فاز سه ۴۵۰ هكتار و فاز چهار ۳۴۸ هكتار است.

استقرار دانشگاه صنعتی سهند و مراكز تحقیقاتی سهند از شاخصها و امتیازات ویژه این شهرجدید است که اسكان جمعیت را تسریع و بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف فراهم نموده است .بزرگراه تبریز –شهرجدیدسهند و متصل شدن به قطار شهری تبریز با فراهم نمودن تسهیلات حمل و نقل عمومی برای سفرهای درون منطقه ای ، زمان جابجایی را برای ساكنان به حداقل رسانده و در نگرش های روانی –اجتماعی مردم نسبت به شهر تاثیر مثبت خواهد داشت .  

تاسیسات زیربنایی شهرهمزمان با عملیات آماده سازی و رشد تدریجی شهر ایجاد شده و توسعه و تكمیل آنها ادامه دارد .شبكه های توزیع برق ،‌ مخابرات ، جمع آوری فاضلاب ، توزیع گاز شهری و شبكه های معابر ، شبکه جمع آوری آبهای سطحی از جمله تاسیسات زیربنایی است . پروژه های احداث خط  انتقال آب از زرینه رود به شهر و احداث تصفیه خانه فاضلاب به روش كاملا نوین دردو مدول هركدام به ظرفیت ۷۵ هزار نفر از پروژه های در دست اجرای این شهر است که مدول اول اتمام و مورد بهره برداری قرار گرفته است .

خدمات روبنایی شامل مراكز بهداشتی  -درمانی ، مراكز تفریحی –فرهنگی ،مراكز خرید ، پارك درون شهری ، جنگل كاریهای حاشیه شهری ، مهدقرآن ، مساجد ، مدارس ، یادمان شهدای گمنام ، كتابخانه ، پاسگاه های انتظامی ، آگاهی ، سالن‌های ورزشی ، شعب بانكها ، آتش نشانی ، دانشگاه سهند ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سماء و... از خدمات روبنائی است كه در جهت تامین رفاه شهروندان  بوده و هویت بخشی و احساس تعلق خاطر و آرامش را برای ساكنان فراهم کرده است .

از وجه تمایز شهرجدیدسهند با دیگر شهرهای جدید طراحی و اجرای كریدورهای پیاده سبز در طول محلات میباشد كه رابط محلات بوده و امكان دسترسی اهالی را به مراكز تجاری ، خدماتی ، آموزشی ، مذهبی ، تفریحی و... بدون مواجهه با هرگونه وسائط نقلیه فراهم نموده و محلی امن برای تفریح و سپری نمودن اوقات فراغت ساكنین به شمار می‌رود .

سیاست سوق مسکن مهر کلانشهر ها به شهرهای جدید در مورد شهرجدیدسهند نیز با برنامه احداث ۳۵۵۰۰ واحد اجرائی شده و تاکنون ۳۳۱۷۴ واحد افتتاح شده و مابقی واحدها هماهنگ با دستگاههای خدمات رسان در شرف تکمیل و تحویل قرار دارند .

با عنایت به ویژگیهای ممتاز شهرجدیدسهند دور از انتظار نخواهد بود كه شهرجدیدسهند در آینده ای نزدیك در بعد شهرسازی به قطب بزرگ گردشگری منطقه شمالغرب كشور بدل شود./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

گزارش تصویری از بازدید معاون وزير راه و شهرسازی از مسکن مهر پردیس

گزارش تصویری از نشست خبری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد

گزارش تصویری از نخستين نشست هم انديشي مديران عامل شهرهاي جديد در سال ٩٨

گزارش تصویری از برگزاری کارگاه برنامه عملیاتی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهرهای جدید

گزارش تصویری از نشست خبری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس

گزارش تصویری از بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های در حال ساخت سایت مسکن مهر پردیس

گزارش تصویری از افتتاح پروژه‌هاي عمراني شهر جديد پرند با حضور معاون وزير راه و شهرسازي