شناسهٔ خبر: 66787 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

اقدامات سازمان هواشناسی در مقابله با سیل اخیر / ارسال ۱۰۰ اطلاعیه و ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی تا ۱۷ فروردین‌ماه

ساختمان سازمان هواشناسی سازمان هواشناسی کشور در دوره طرح نوروزی سال جاری ضمن درج اخبار در سامانه سازمان، نسبت به ارسال ۱۰۰ اطلاعیه و ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی، ۱۹۰۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی، خبری و برنامه‌ای در ستاد و استان‌ها در راستای اطلاع‌رسانی شرایط نامساعد جوی و رخداد شرایط مخاطره‌آمیز وضع هوا در زمینه‌های هشدار وقوع سیلاب اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،به نقل از مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با توجه به اخطارهای هواشناسی قبل از سیل گسترده رخ داده در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق شمالی و غربی، در بازه زمانی ۱۹ روزه (۲۶ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸)، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه آمادگی لازم را برای مقابله با سیل داشتند.

در بازه زمانی مذکور که معادل ۲۵ درصد بارش سال آبی کشور در این مدت تامین شده، در مقایسه با مدت مشابه در آمار بلند مدت کشور (هفت درصد)، میزان قابل توجهی است.

بیش‌ترین میزان بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی، قم، گلستان، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی و مازندران اتفاق افتاده است. از میان اطلاعات حدودا ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی، بیشترین بارش مربوط به ایستگاه‌های کوهرنگ و چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و پس از آن در ایستگاه‌های رامیان و کلاله استان گلستان گزارش شده است.

مطابق با آنچه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، از ۲۶ اسفند ۹۷ لغایت ۱۷ فروردین سال جاری سه سامانه جوی قوی وارد کشور شد که موجب سیلاب، آبگرفتگی و بارش برف در مناطق مرتفع شد.

سامانه نخست از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در مناطقی از نیمه غربی و شمال کشور فعال بود و عمده خسارات در استان‌های گلستان و مازندران به خصوص شهرستان آق‌قلا وارد شد. سامانه دوم از ۴ تا ۶ فروردین ۹۸ از سمت غرب وارد کشور شد و موجب سیلاب در مسیل‌ها به دلیل باش باران و همچنین اختلاف ترافیک در برخی جاده‌های کوهستانی به دلیل بارش برف شد. سامانه سوم از ۱۱ تا ۱۵ فروردین در مناطقی از نیمه غربی کشور فعال شد که بیشترین تاثیرات را در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام از خود بر جای گذاشت.

رخدادهای ناشی از سیل علاوه بر آثار مخرب بر جان و مال هموطنان، زیرساخت‌های کشور به ویژه شبکه‌های حمل‌و‌نقل را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ لذاضرورت دارد اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع هرگونه رخداد مجدد و مقابله در زمان آن صورت پذیرد تا شرایط حمل‌و‌نقل جهت امداد رسانی و کمک به آسیب دیدگان فراهم شود.

بر اساس این گزارش مجموعه اقدامات حوزه هواشناسی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین مقابله با رخداد ناشی از وقوع سیل در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۷ فروردین به شرح زیر است:

اطلاع‌رسانی

سازمان هواشناسی کشور در دوره طرح نوروزی سال جاری (۲۶ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۷ فروردین ۱۳۹۸) ضمن درج اخبار در سامانه سازمان، نسبت به ارسال ۱۰۰ اطلاعیه و ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی، ۱۹۰۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی، خبری و برنامه‌ای در ستاد و استان‌ها در راستای اطلاع‌رسانی شرایط نامساعد جوی و رخداد شرایط مخاطره‌آمیز وضع هوا در زمینه‌های هشدار وقوع سیلاب، روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق با هدف حفاظت از جان و مال مردم اقدام کرده است.

مرکز مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی نیز پس از دریافت گزارش‌های پیش‌بینی و اخطاریه‌ها، نسبت به تشکیل نشست‌های مدیریت بحران، هماهنگی با سازمان‌های تابعه در سطح ستاد و استان‌ها و ارسال آن‌ها به سازمان‌های تابعه جهت انجام اقدام ضروری و هماهنگی و آمادگی در مقابل با هرگونه بحران و اطلاع‌رسانی عمومی از طریق سامانه‌های ۱۳۴ سازمان هواشناسی، ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های کشور، ۵۱۴۹ راه‌‌اهن، ۱۹۹ اطلاعات فرودگاه‌ها، ۰۹۶۳۳۰ اطلاعات شهر فرودگاهی امام اقدام کرده است.

مناطق تحت تأثیر

بیشترین آسیب‌ها به استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان، مازندران، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام وارد شده است.

اقدامات حوزه هواشناسی

سازمان هواشناسی با داده کاوی و تحلیل اطلاعات دریافتی از طریق تصاویر ماهواره‌ای و برگزاری نشست‌های تخصصی اقداماتی به شرح زیر انجام داده است:

- صدور اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها در تمام ادارات کل هواشناسی استان‌های درگیر مخاطره به متولیان مدیریت بحران استانی.

- صدور ۱۰۰ اطلاعیه و ۹۰ اخطاریه در ستاد مرکزی هواشناسی کشور از تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۷ لغایت ۱۷ فروردین ماه ۹۸، شامل ۴ اخطاریه ویژه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و اطلاعیه ویژه روز طبیعت.

- اطلاع‌رسانی وضع هوا و مخاطرات جوی توسط مجریان اخبار هواشناسی سازمان در شبکه‌های خبری صدا و سیما و ارائه توصیه‌های لازم به عموم مردم به ویژه مسافرین نوروزی از طریق رادیو و تلویزیون.

- اطلاع‌رسانی هشدارهای هواشناسی از طریق اپلکیشن گوشی همراه، قابل دانلود از سایت سازمان (www.irimo.ir).

- اطلاع‌رسانی از طریق پیامک برای متولیان مدیریت بحران.

- ارائه مشاوره پیش‌بینی وضع هوا و اعلام مخاطرات جوی به متقاضیان و مسئولین مدیریت بحران توسط مدیرکل پیش‌بینی سازمان و کارشناسان مرکز پیش‌بینی در تمام ساعات شبانه‌روز.

گفتنی است  چندی پیش رئیس گروه مطبوعات امور خبری و تحلیل اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در ارائه آماری از تعداد هشدارهای سازمان هواشناسی پیرامون حوادث اخیر و بروز سیلاب‌های متعدد در کشور اعلام کرده بود که  كارشناسان سازمان هواشناسی كشور در مواقع عادی روزانه ۱۶ بار در شبكه‌های رادیویی و ۸ بار در تلویزیون به‌صورت زنده اطلاعات وضعیت را ارائه می‌کنند و این در حالی است که شبکه‌های استانی نیز به‌طور مستمر، ارائه گزارش وضعیت هوا را در برنامه‌های خوددارند به‌طوری‌که در سیل فرودین ۱۳۹۸ درمجموع ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه و بیش از هزار و ۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در تهران و استان‌ها در خصوص شرایط نامساعد جوی و شرایط مخاطره‌آمیز ازجمله هشدار وقوع سیلاب و... منتشر و پخش شده است.

وی همچنین اعلام کرده بود که در فرودین ۹۸  درمجموع ۷۵۰ دقیقه در رادیو، ۱۳۵ دقیقه در شبكه یك سیما و ۱۲۰ دقیقه در شبكه خبر، ۱۰۰ دقیقه زیرنویس شبكه خبر صرفاً در صداوسیما اطلاع‌رسانی صورت گرفته است كه درمجموع بیش از ۱۸ ساعت تا ۱۷ فرودین ۹۸ بوده است. پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نیز در یك ماه گذشته ۳۹۶ محتوا با موضوع سیل تولید و منتشر كرده است كه منبع خبری رسانه‌های دیگر به‌ویژه خبرگزاری‌ها بوده است و در حوزه راه و شهرسازی در ۲۰ روز نخست سال ۱۹ هزار محتوا در رسانه منتشر شد كه عمدتاً مرتبط با سیل بود./