شناسهٔ خبر: 66876 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پژمان اعلام کرد:

توقف طرح مرمت بازار شهرضا تا اطلاع ثانوی/ ضرورت درنظرگیری منابع، مداخلات و اولویت‌ها در روند تهیه طرح جدید

بازدید مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مراسم کلنگ زنی مرمت بازار شهرضا گفت: مرمت این بازار با توجه به بافت پیرامونی آن باید انجام شود و از آنجا که طرح مرمت، فقط بازار شهرضا را در بر می گیرد از این رو پیشنهاد می شود، به دلیل جامع نبودن طرح مرمت بازار، فعلا عملیات مربوط به آن متوقف شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عصر دیروز در مراسم کلنگ زنی مرمت بازار شهرضا گفت: مرمت این بازار با توجه به بافت پیرامونی آن باید انجام شود و از آنجا که طرح مرمت، فقط بازار شهرضا را در بر می گیرد از این رو پیشنهاد می شود، به دلیل جامع نبودن طرح مرمت بازار، فعلا عملیات مربوط به آن متوقف شود.

پژمان با اشاره به تشکیل یک هیأت اجرایی متشکل از شهرداری، نماینده راه و شهرسازی و فرماندار در آینده نزدیک، گفت: وزارت راه همه امکانات لازم را برای تدوین طرح ارائه خواهد کرد.

وی افزود: برنامه‌ها، محدوده‌ها و طرح‌های بازار باید تصویب و مشخص، سپس مشاوری از انجمن صنفی معماران به شهرستان معرفی و بعد از مشخص شدن طرح بازار، در نهایت تأمین اعتبار انجام شود.

پژمان با اشاره به منحصر به فرد بودن بازار شهرضا و ظرفیت بسیار خوب این بازار برای جذب گردشگر در شهرستان شهرضا، بیان کرد: برای مرمت بازار باید طرح جامع و مناسبی ارائه شود و میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی نظرات خود را در این زمینه ارائه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که باید در طرح مرمت بازار میزان هزینه‌ها و مداخلات و اولویت‌های کار مشخص شود، اظهارکرد: در حال حاضر به دلیل این‌که طرح جامعی برای مرمت بازار تهیه نشده، برای ادامه مسیر باید با کمک شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طرح جامعی با سرعت تهیه شود و بعد از اینکه طرح تهیه شد تصمیمات و اقدامات بعدی را اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما احیا و نوسازی بافت های فرسوده است تا خانه‌های فرسوده، مقاوم و زیرساخت‌ها و خدمات در محیط زندگی تأمین شود. در نوسازی و بهسازی نباید تنها به بازار توجه شود بلکه باید بلوک شهری پیرامون آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

پژمان اظهار داشت: در طرح مرمت بازار باید خانه‌های اطراف همراه با طرح بازار به صورت مشترک مطالعه شود و با توجه به تسهیلات ارزان قیمت مسکن بافت فرسوده را احیا کنیم و از سایر منابع دولت نیز برای تأمین زیرساخت‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به بازدید از کارخانه تاریخی نوین شهرضا، گفت: به دلیل این‌که هنوز وضعیت مالکیت و وضعیت حقوقی کارخانه مشخص نیست و وضعیت پیچیده ای دارد امکان تصمیم‌گیری در خصوص این کارخانه وجود ندارد. در این راستا مقرر شده فرماندار شهرضا مالکیت کارخانه را بررسی کند و بعد از حل مشکلات و مشخص شدن وضعیت کارخانه، تا پایان اردیبهشت جلسه نهایی برگزار خواهد شد.

گفتنی است بازار شهرضا متعلق به اوایل دوره سلجوقیان است. این بازار از سلسله سلجوقیان تاکنون قدمت دارد و دارای ارزش تاریخی بسیار زیادی است و در گذشته در مقیاس منطقه ای عمل می کرده است. این بازار در گذشته محلی برای خرید، فروش و تجارت کالاهایی بوده که عشایر و ایلات عرضه می کرده اند و مرکز تجاری بسیار پر رونقی به شمار می آمده است. چهار سوق بزرگ بازار شهرضا در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امیر زاغیان رييس اداره هماهنگي ستاد بازآفريني شهري اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان همچنین در خبری دیگر از بازسازی حمام تاریخی قاضی در اصفهان خبرداد و گفت: این اولین حمام در کشور است که با کاربری اصلی خود بازسازی و بهسازی می شود.

زاغیان با اشاره به افتتاح پروژه حمام قاضی اصفهان که صبح دیروز با حضور سید محمد پژمان، معاون وزیر راه وشهر سازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران انجام شد، اظهارکرد: این حمام که تقریبا رو به تخریب بود مربوط به دوره صفویه و در محله ابن سینای اصفهان قرار گرفته بود.

وی با اشاره به عملیات بازسازی و بهسازی حمام قاضی اصفهان گفت: این اولین حمام قدیمی است که در کشور با کاربری اصلی خود بازسازی و بهسازی می شود.

زاغیان گفت: مالکیت این حمام قدیمی برای شرکت بازآفرینی شهری بوده و این شرکت با سرمایه گذاری BOT و اختصاص بودجه ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از یک سال گذشته نسبت به بازسازی و بهسازی آن اقدام کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بازسازی و بهسازی حمام قاضی اصفهان اقدام بسیار مناسبی در جهت فعالیت های محرک توسعه است که می تواند ارزش افزوده برای ساکنان منطقه ایجاد کند./