شناسهٔ خبر: 66993 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی:

تحرک بخشی به صنعت ساختمان با طرح "اقدام ملی" برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر، طرح اقدام ملی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را گام بلندی در راستای تحرک بخشی به صنعت ساختمان برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مازیار حسینی که امروز پنج شنبه در نشست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در شیراز سخن می گفت، با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی با ۵۰۰ هزار عضو بزرگترین تشکل حرفه‌ای کشور است؛ یادآور شد: این سازمان با ۲۰ سال سابقه و همکاری بین مهندسان، بدون شک سبب بهبود در اوضاع ساخت و ساز شده است.

وی با بیان این که در سیلاب اخیر بیش از ۱۶۰ هزار واحد مسکونی خسارت دید، افزود: وقتی به حریم مسیل‌ها تجاوز می‌کنیم و در محاسبات مسکن سازی به قانون ساخت و ساز‌ها توجه نمی‌شود خسارت‌ها تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تجربه نشان داده است که هر قدر سازمان‌های نظام مهندسی و ضوابط و مقررات را تقویت کنیم در واقع یک سرمایه گذاری را انجام می‌دهیم.

وی بیان داشت: امروز صنعت ساختمان سازی در دنیا در نسل ۶ قرار دارد که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم این صنعت در کشور ما در نسل سه قرار دارد که کم کردن این فاصله، وظیفه مهندسان و نظام مهندسی ساختمان است.
وی، ایمنی و دوام را از ویژگی های یک ساختمان استاندارد دانست و بیان داشت: یک ساختمان استاندارد باید افزون بر ایمنی، باید تامین کننده آرامش و آسایش برای ساکنان آن باشد.
حسینی بیان داشت: ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی شامل ۲۰۰هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید، ۱۰۰هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن ساخته خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای هر ۲۵۰ میلیون ریال سرمایه گذاری در بخش ساختمان می توان یک شغل را به مدت یکسال ایجاد کرد که به این ترتیب هر صد متر مربع ساخت و ساز ۱۴۴ نفر شغل در مدت یک سال تولید می‌کند.
به گفته وی ۱۸ درصد اشتغال کشور به ساخت و ساز وابسته است و برای ساختمانهای معمولی، نیاز ما به مواد و مصالح خارج از کشور تقریبا صفر است.
وی با اشاره به اینکه از نظر وزارت راه و شهرسازی برای ساختمان سازی غیر دولتی نیاز جدی به یک نظام فنی و اجرایی احساس می شود، اضافه کرد : ما در وزارت راه و شهرسازی درصدد هستیم تا شورای توسعه نظام مهندسی را احیا کنیم و برای مقررات ملی نیز یک شورای راهبری و سیاستگذاری به وجود خواهد آمد.
حسینی در ادامه به مشکلات و تبعات وقوع سیل در ابتدای سال جاری پرداخت و گفت: طرحی در دست اجراست که برای هر یک شهر سیلزده یک استان معین در نظر گرفته‌ایم و توصیه می‌کنم تا سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نیز داوطلبانه و طبق اصول و با هدف حفظ سرمایه بزرگ اعتماد اجتماعی در این مورد مشارکت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز کشور ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی است، ما درگیر یک تروریسم واقعی که انسانیت، منطق و عقل در آن وجود ندارد هستیم و رسالت ما به عنوان یک جامعه مهندسی که می تواند نقش بسزایی در این شرایط ایفاد کند؛ بسیار سنگین است و ضرورت دارد که گام های موثری برداریم.