شناسهٔ خبر: 6703 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

معاون پلیس راهور ناجا:

پلیس با تمام توان از شماره گذاری اتوبوس اسکانیا جلوگیری کرده است

اتوبوس اسکانیا معاون عملیات پلیس راهور ناجا گفت: پلیس راهور پس از حوادث ناگوار برای هموطنان با اتوبوس اسکانیا با تمام توان از شماره گذاری این نوع اتوبوس جلوگیری کرده است.

به گزارش ایرنا، سردار 'محمدرضا مهماندار' رئیس پلیس عملیات راهنمایی و رانندگی، دکتر 'مسعود هراتی' استاد دانشگاه و 'حیدر نوروزی' نماینده وزارت راه و شهرسازی سه شنبه شب با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به بررسی سانحه مرگبار فیروزکوه پرداختند.

سردار مهماندار در این برنامه ویژه خبری، افزود: پس از بررسی های تخصصی، علت حادثه فیروزکوه عدم توانایی راننده، نقص فنی اتوبوس در ترمزها ، نقص سازه اتوبوس در سقف و ستونها و در نهایت ایراد و نقص جاده تشخیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه راننده مهارت لازم را در این حادثه نداشت، ادامه داد: باید نواقص اتوبوس را مد نظر داشت و به همین جهت ناجا از شماره گذاری این نوع خودرو ممانعت کرده است.

سردار مهماندار اظهار داشت: تا زمانی که اداره استاندارد اقدام به صدور گواهی های لازم برای این نوع خودرو نکند کماکان از شماره گذاری آن پیش گیری خواهد شد.

وی گفت: در صورتی که تمامی این نواقص به حداقل برسد در این دست از حوادث، صدمات وارده بسیار کم خواهد شد.

معاون عملیات راهور ناجا تصریح کرد: از زمانی که از شماره گذاری اتوبوس اسکانیا جلوگیری شده است تاکنون شرکت سازنده نتوانسته اقدام به شماره گذاری این خودرو کند و باید برای شماره گذاری شرکت سازنده گواهی استاندارد ارایه دهد.

وی با بیان اینکه پلیس با تدابیر خود حوادث جاده ای را کاهش داده است، اظهار داشت: تمهیدات پلیس در جاده های کشور باعث شده تلفات انسانی از 23 هزار تن به 17 هزار تن در سال برسد.

سید مسعود هراتی استاد دانشگاه نیز در این برنامه ویژه خبری گفت: متاسفانه شخص یا افرادی که دخالت مستقیم یا غیر مستقیم در حوادث دارند فرهنگ عذرخواهی نداشته و هر کدام دیگری را مقصر می دانند.

وی با بیان اینکه اتوبوس اسکانیا با اینکه منجر به حوادث تلخی شده اما شرکت سازنده در کشور سوئد هیچ مسئولیتی را در این قبال نپذیرفته است، افزود: اتوبوس تولیدی در ایران از ناحیه سقف و ستونها دارای ضعف بسیاری می باشد که تاکنون برطرف نشده است.

هراتی ابراز داشت: شرکت سازنده اتوبوس اسکانیا در ایران با وارد کردن قوای محرکه و شاسی از سوئد اقدام به تولید اتوبوس کرده که در عمل نواقص آن منجر به حوادث تلخ در کشور شده است.

وی افزود: باید تا زمانی که این نوع اتوبوس رفع نقص نشده است اجازه شماره گذاری داده نشود.

حیدر نوروزی نماینده وزارت راه و شهرسازی نیز در ادامه این برنامه طی گفت وگوی زنده تلفنی، گفت: محور فیروزکوه از طریق شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور در دست اجرا بوده به طوری که قسمت عمده این پروژه تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان این که تا پل سفید این پروژه به بهره برداری رسیده است، ادامه داد: این راه تا قبل از باز شدن به صورت دو خطه بوده است اما سپس به صورت بزرگراه 4 خطه مورد استفاده قرار گرفته است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که در این مسیر تابلو و علائم مناسب نصب شده است خاطر نشان کرد: تمام حفاظ ها باید با زاویه برخورد بیست درجه طراحی شود تا از این دست خسارت کاسته شود.

نوروزی افزود: تابلو و ایمنی سازه در نقطه مورد نظر صورت گرفته است.

نظر شما