شناسهٔ خبر: 67063 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار قم:

اداره کل راه و شهرسازی قم در پروژه های بازآفرینی شهری،نقش ناظر عالیه دارد

بافت فرسوده قم حسن صبوری گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پروژه های بازآفرینی شهری نقش خود را به دستگاه های بهره بردار تفویض کرده است و در واقع نقش ناظر عالیه را ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار قم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد ستاد بازآفرینی در سال ۹۷ اظهار داشت: امیدواریم در سال ۱۳۹۸ اقدامات اساسی در دو حوزه عمران و کالبد شهری و حوزه اجتماعی در راستای هدف بازآفرینی شهری صورت پذیرد و این امر با مشارکت فعالانه اعضای ستاد، قابل دستیابی خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص ابلاغ موافقت نامه تبصره ۱۸ بازآفرینی شهری توضیح داد: براساس این موافقت نامه ۴۴ پروژه شهری با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیارد ریال تعریف شده است که باید در سال ۱۳۹۸ عملیاتی شود.

صبوری ادامه داد: در این پروژه ها عمدتاً به محلات آذر، دروازه قلعه، امامزاده ابراهیم، دروازه ری، نوبهار، بازار، خاکفرج، شهرک فاطمیه، قلعه کامکار و.... در قالب سه نوع بافت ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونت گاه های غیر رسمی و با احداث مدرسه، احداث مراکز بهداشتی درمانی، احداث کلانتری، احداث خانه محله، سالن ورزشی، توانمندسازی در راستای مهارت آموزی ساکنین و ....توجه ویژه شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار قم خاطر نشان ساخت: در انجام ۴۴ پروژه مصوب موافقت نامه، اداره کل راه و شهرسازی استان نقش ناظر عالیه را ایفا می کند و در اجرای هر پروژه بنا به ماهیت آن، می بایست دستگاه های بهره دار به عنوان مجری طرح ورود داشته باشند.

در ادامه جلسه محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: بازآفرینی شهری در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است و از اهداف آن می توان به برگرداندن ارزش های واقعی اجتماع محله، ماندگاری جمعیت بومی در محلات و ارتقای زیست ساکنان اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: برای نیل به این هدف، استفاده حداکثری از ظرفیت محلات و مشارکت اهالی در ساماندهی آن ضروری و مهم تلقی می شود.

وی با اشاره به این که بازآفرینی شهری مربوط و محدود به دولت و زمان خاصی نیست توضیح داد: برای بازآفرینی محلات هدف شهر قم در حدود ۱۰ تا ۱۲ سال زمان نیاز داریم که با احتساب این امر، در ابتدای کار هستیم.

بهشتی در پایان تاکید کرد: هم مدیران استان از مدیران عالی کشور و هم اهالی محلات از مدیران استان درخواست های خود را در زمینه بازآفرینی شهری مطالبه نمایند تا بتوان هرچه سریع تر نسبت به تحقق اهداف آن اقدام کرد و شاهد حل مشکلات حوزه شهری قم باشیم.