شناسهٔ خبر: 67169 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل پیشین «هما»:

ایران‌ایر در حذف چارتر پیشرو است/ مبارزه با فساد در ایران‌ایر/ حفظ پروازهای خارجی با وجود تحریم‌های گسترده

تکریم و معارفه مدیرعامل هما مدیرعامل پیشین «هما» با اشاره به دستاوردهای این شرکت در چند سال اخیر گفت: توانستیم با وجود تحریم‌های گسترده، تمام پروازهای خارجی را حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی مدیرعامل پیشین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید این شرکت، به بیان برخی از دستاوردهای این شرکت گفت: در عملیات حج سال ۹۶، بعد از دو سال وقفه و در حالی که امکانات ما در فرودگاه‌های عربستان دیگر وجود نداشت و به علت بدهی به فرودگاه جده، امکان دریافت اسلات فرودگاهی نداشتیم، انتقال ۷۰ هزار حاجی به ایران‌ایر سپرده شد که کار بسیار سختی بود.

وی ادامه داد: برای انجام این ماموریت یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷ را از شرکت کابوی نیجریه اجاره کردیم و همچنین با کمک قشم ایر ، آسمان و ماهان توانستیم در نهایت حج ۹۶ را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل سابق هما ادامه داد: با اشاره به اینکه برای انجام پروازهای حج سال ۹۸ هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: جدای از تسویه بدهی شش میلیون دلاری به فرودگاه جده، برای انجام پروازهای حج ۹۸ همه هزینه‌ها را پرداخت کردیم و اسلات‌های پروازی را دریافت کردیم و ایران ایر آماده برگزاری سفرهای حج ۹۸ است.

شرفبانی درباره پرداخت بدهی‌ها به فرودگاه‌ها گفت: در حال حاضر حساب ایران ایر با فرودگاه‌ها برابر شده است و بدهی مالیاتی نداریم و این برگ برنده‌ای برای شفافیت‌های مالی هما محسوب می‌شود. همچنین با حمایت وزیر راه و شهرسازی، ۱۶۱۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دولت در هما مصوب شده است که این می‌تواند ترازنامه هما را بهبود بخشد.

مدیرعامل سابق ایران ایر به مطالبات هما از دولت نیز اشاره کرد و افزود:‌ مطالبات هما ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که ۱۸۵۰ میلیارد تومان اکنون احصا شده است. که امیدواریم از ظرفیت‌های بودجه‌ای امسال برای پرداخت مطالبات هما اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش دستمزد کارکنان هما در طول دو سال گذشته اظهار داشت:  رشد دستمزد بین ۲۷ تا ۳۰ درصد برای همه کارمندان اعمال و پرداخت بازنشستگان در اولویت بود، چراکه ما هما را از بازنشستگان تحویل گرفته‌ایم. هر ماه هزینه ۴۰ میلیارد تومانی هزینه صندوق بازنششستگی ایران ایر است که برای تعیین تکلیف این صندوق سه وزیر طرحی را به امضا رساندند که باید این طرح به تصویب هیئت دولت می‌رسید. مشکل اصلی تحویل صندوق بازنشستگی این است که دولت ۴۰ میلیارد تومان را هر ماه از کجا تامین کند. طرح اولیه این بود که نیمی از این هزینه را سازمان برنامه و بودجه و نیمی دیگر را از طریق فعال سازی صندوق تامین کنیم.

مدیرعامل سابق هما با تاکید بر اینکه از پیشرو ترین شرکت‌ها برای حذف پروازهای چارتری بوده، گفت: دفتر فروش بلیت‌های چارتر را جمع کردیم و به دنبال راه‌اندازی سیت چارتر یا فروش  گروهی بودیم.

شرفبافی با بیان اینکه تا سال ۹۶ سهم ایران ایر از بازار ۱۱ درصد بود، گفت : امروز سهم ایران ایر در بازار به ۷۰ درصد رسیده است که البته بخشی از آن به علت عملکرد خوب ایران‌ایر و بخش دیگر به دلیل خروج شرکت‌های هواپیمایی خارجی است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام بنده در هما مبارزه با فساد بوده است گفت: بسیار سخت در مقابل فساد ایستادم و جلوی خرید و فروش‌های بدون مناقصه را گرفتم. با راه‌اندازی سامانه ستاد تمام خرید و فروش‌ها با برگزاری مناقصه انجام شد و بسیاری از رانت‌ها از بین رفت.