شناسهٔ خبر: 67312 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور مدیر کل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد:

در بحث نمای ساختمانی دچار ابتذال فرهنگی شده‌ایم

نمارومی فارغیان قمی گفت: هر سبک معماری نمود کالبدی فرهنگ آن جامعه است؛ یعنی فرهنگ جامعه در معماری آن تجسد و تجسم می یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، سید مجید فارغیان قمی اظهار داشت: متاسفانه با این که در ابعاد اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب، تحولاتی را داشتیم، اما این تحولات در حوزه معماری و شهرسازی اتفاق نیفتاد و ما، کما کان در حوزه معماری و شهرسازی الگوهایی را از دیگر کشورهای غربی گرفته ایم.

وی افزود: البته جالب است که این اقتباس، ناقص و ناشیانه و همراه با سوداگری خاص است که با تاخیر و متفاوت از الگوهای پایه و مبدأ هست که هیچیک از شاخصه‌های بناهای موجود در کشوری همچون ایتالیا را ندارد.

فارغیان با بیان این که تغییر الگوها و سبک‌های معماری از چالش های مهم استان در سال های اخیر بوده است، تصریح نمود: در سبک و شیوه معماری احساس می شود که جنبه تقلیدی در قم رواج پیدا کرده و در دوره‌های نسبتا کوتاه مدت دو الی سه ساله به شدت تابع شرایط سلیقه بازار شده است.

وی نمای رومی را به عنوان مثالی از همین روّیه‌های تقلیدی در معماری نام برد و گفت: نمای ساختمان‌ها به شیوه مشخص‌تر در منظر شهری نمود دارند که هر چند سال یک بار یک نوع نما که معلوم نیست با فضا و فرهنگی و اقلیم سازگاری دارد یا خیر، باب می‌شود که آخرین نمونه آن نمای رومی است که با اقلیم، فرهنگ و ساختار قم ناهماهنگ است و روز به روز هم رواج پیدا می‌کند.

تاکید مقام معظم رهبری بر ترویج سبک و سیاق الگوی ایرانی- اسلامی در ساخت و سازها

فارغیان قمی به نگرانی رهبر معظم انقلاب در این زمینه را اشاره کرد و گفت: اعضای شورای شهرسازی و معماری ایران در سال ۷۵ دیداری را با رهبری معظم داشتند که در این دیدار، ایشان بر ترویج سبک و سیاق الگوی ایرانی- اسلامی در ساخت و سازها تاکید و پا فشاری داشتند که پیرو آن نیز دیدارهایی با مراجع تقلید انجام شد که همگی به شدت مخالف با رواج سبک فعلی در کشور بودند.

فارغیان ابراز امیدواری کرد و افزود: هم اکنون با جلسات مستمری که برگزار شده و کارشناسانی که از دستگاه های مختلف دعوت شده اند، مقرر گردیده که نظارت شدت یافته و از هر گونه ساخت و ساز ناسازگار با شرایط فرهنگی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بحث سیما و منظر در قم سه نهاد شورای عالی سیما منظر استان،کمیته سیما منظر استان، و کمیته های کنترل نما مشغول فعالیت هستند که ترکیب و فعالیت همگی دقیقا مشخص شده است و همگی با همکاری هر سه نهاد موثر یعنی شهرداری ،سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و اداره کل راه و شهرسازی استان باید در طرح ممنوعیت رواج سبک رومی، کار خود را ادامه دهند و امید است هم مهندسین و هم مالکان در این خصوص توجه لازم را مبذول داشته تا از ترویج بیش از این جلوگیری شود.

به اعتقاد فارغیان قمی ‌تراکم ساختمانی بیش از حد و از بین رفتن زیرساخت‌های زیستی از دیگر چالش‌های اساسی است که در شهر قم روز به روز شدت بیشتری می‌یابد:  مقدار زیادی از باغات موجود در سطح شهر قم را که ریه‌های شهر بودند بعد از انقلاب از دست دادیم و همه سطح باغ‌ها به ساختمان و مسکن تبدیل شدند و این روند همچنان ادامه دارد و با این شرایط نمی‌توان به آینده مدیریت شهری و بهبود زیست در شهر قم امیدوار بود.

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص تغییرات اقلیم و مخاطرات آن اظهار داشت: گزارش‌ها درباره ریزگردهای موجود در قم اعلام می‌کند که بخش عمده‌ای از ریزگردها منشا بومی دارند، حدود ۳ دهه قبل کمربند وسیعی از باغات در اطراف شهر قم وجود داشت، که این آلودگی‌ها را کنترل می‌کرد اما امروز ما تقریبا همه این‌ها را نداریم و به جای آن سازه های بتن و فلزی داریم که مشکلات را چندین برابر می‌کنند.