شناسهٔ خبر: 6746 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

علل برتری شهرسازی فشرده نسبت به شهرسازی گسترده در ایران/ شهرسازی فشرده را برای همه اقلیم‌ها نمی‌توان پیشنهاد داد

شهرهای جدید یکی از مدیران شرکت عمران شهرهای جدید گفت: شهرهای فشرده در ایران شرایط پایدارتری نسبت به شهرسازی گسترده دارند.

داوود صفدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص طراحی شهری و شهرسازی بر اساس دو ایده شهرهای گسترده و شهرهای فشرده اظهار کرد: در همه مکاتب هنری و معماری در طول تاریخ، نحوه طراحی شهرها و برخورد با نوع شهرسازی یکی از دغدغه‌های سران تمدن‌ها بوده است.

معاون مدیرکل معماری و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه امروزه نیز نحوه تعیین فرم شهرها یکی از محورهای مرود تحقیق و بررسی معماران و شهرسازان است، افزود: فرم‌های پیشنهادی زیادی در این زمینه وجود دارد؛ ولی آنچه در طراحی شهرها باید مد نظر قرار گرفته، توسعه پایدار شهری، سازگاری طراحی شهرهای جدید با مسائل بوم‌زیستی و شرایط آب و هوایی و توسعه اقتصاد شهری است.

وی سپس به درگیری دو ایده اصلی و بزرگ شهرهای بزرگ و شهرهای فشرده در میان مدیران شهری و شهرسازان دنیا در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: برداشت‌های میدانی پژوهشگران شهرسازی در ایران نشان می‌دهد که برای ساخت شهرهای جدید در ایران بهتر است ایده شهرهای فشرده عملیاتی شود.

صفدری با بیان اینکه پایدارتر بودن شهرهای فشرده به دلیل امکان نوسازی و بازسازی بهتر آنها در دوره‌های زمانی آتی گفت: صرفه‌جویی انرژی چه در مصرف شهری و چه درون ساختمانی، آسایش اقلیمی بالاتر شهرهای فشرده نسبت به گسترده، کاهش انواع آلودگی‌ها و دسترسی راحت‌تر به خدمات و تجهیزات شهری از ویژگی‌های شهرهای فشرده است.

وی با بیان اینکه در ایران هم شهرهای جدید گسترده و هم فشرده داریم، خاطرنشان کرد: نمی توان ساخت شهرهای فشرده را برای همه اقلیم‌ها پیشنهاد کرد و این فرم از شهرسازی بهتر است در شهرهای با جمعیت‌های بالای دو تا سه میلیون نفر پیاده‌سازی شود. /

 

 

 

 

 

 

نظر شما