شناسهٔ خبر: 6749 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

سفر استانی به فارس - ۲۱

گزارش کامل سفر آخوندی به فارس/ چهار بانده شدن یک مسیر ارتباطی مهم/ مذاکرات برای اتصال مترو، راه آهن و فرودگاه شیراز/ بهسازی بنای خانه‌های مشاهیر

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی همزمان با سفر هیئت دولت به استان فارس از برخی شهرستان‌های این استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان پروژه‌های مهم این شهرستان‌ها قرار گرفت و اخبار خوشی هم به مردم استان فارس داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی همزمان با سفر هیئت دولت به استان فارس در برخی از شهرستان‌های این استان از جمله داراب، نی ریر، استهبان، جهرم و سروستان به عنوان نماینده رئیس جمهور حضور یافت و از پروژههای در دست اجرا بازدید کرد.

افتتاح ۲۶۷ کیلومتر از پروژه های راهسازی استان فارس با اعتبار ۲۹۰۵ میلیون ریال

حدود ۲۶۷ کیلومتر از پروژه های بخش راهسازی استان فارس با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۹۰۵ میلیون ریال توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. آخوندی در این سفر تقاطع غیر همسطح جلیان را افتتاح کرد و همزمان کمربندی خان زنیان (چهار خطه) به طول ۲۰ کیلومتر، احداث باند دوم تنگ ابوالحیات – قائمیه به طول ۲۵ کیلومتر، احداث باند دوم کازرون-پل آبگینه به طول ۵ کیلومتر، باند دوم محور کوار – فیروز آباد به طول ۱۳ کیلومتر، احداث راه های روستایی در سطح استان ۷۰ کیلومتر ، محور سروستان- خاوران به طول ۴۳ کیلومتر و بزرگراه رونیز- استهبان- نی ریز – قطرویه به طول ۸۵ کیلومتر زیر بار ترافیک رفت.

در همین زمینه همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان فارس، ۶۱۲ کیلومتر از پروژه‌های بخش راهداری در این استان و با اعتباری بالغ بر هزار و ۶۵۶ میلیون ریال نیز به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها شامل ۵۱۹ کیلومتر روکش آسفالت در محورهای استان فارس، ۵۳ کیلومتر نصب روشنایی در محورهای استان فارس، ۳۳ کیلومتر نصب نیوجرسی، ۷ کیلومتر رفع نقاط پر حادثه استان و نصب ۵ دستگاه پل عابر پیاده است.

اظهارات آخوندی در جلسه شورای اداری نی ریز

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای اداری شهرستان نی ریز با حضور عباس آخوندی، سقایی نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی، هوشنگ عشایری مدیر کل راه و شهرسازی فارس، خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، حسن نیا معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده های کشور، فرماندار نی ریز و جمع کثیری از مدیران و مسئولان استانی و محلی و مردم برگزار شد.

در عمل ثابت می‌کنیم که پیگیر جدی توسعه‌ایم

وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری نی ریز با بیان اینکه تمام مطالبات مردم این شهرستان را پیگیری می کند و لازم است ابتدا بررسی های فنی از پروژه ها صورت گیرد ادامه داد: پس از آن، در عمل اثبات می کنیم که پیگیر جدی توسعه هستیم. نی ریز شهرستانی پرتعادل از هر حیث است و امروزه در حال گذراندن شرایطی خاص در کشورمان هستیم که اگر نگاهی به موقعیت خودمان در منطقه داشته باشیم، متوجه این مسئله خواهید شد.

آخوندی ادامه داد: بزرگترین و مهم ترین سیاست ما فراهم کردن امنیت و آرامش ملت است، هر چند برخی تند روی ها ما را به جاهای بسیار سختی کشاند ولی تدبیر مقام معظم رهبری به نحوی بود که این ملت را از پرتاب در حفره های آتش بر حذر داشت و خوشبختانه با آمدن دولت تدبیر و امید، آرامش و صفا به مردم بر می گردد.

وی با بیان اینکه ما به دلیل مسئولیت‌مان بیش از شما با مشکلات کشور دست و پنجه نرم می‌کنیم که در این راستا همه ما باید حداکثر استفاده را از منابع داشته باشیم گفت: صد برابر بیشتر از توان دولت به توان مردم اعتقاد داریم و اگر مردم بخواهند وحدت داشته باشند با توکل به خداوند می‌توانند هر آنچه را که می‌خواهند بدست بیاورند. بنابراین باید تدبیر کنیم و از اقدامات پر خطر و خطرات بی‌سود پرهیز کنیم تا بتوانیم این دوره سخت را پشت سر بگذاریم.

آخوندی گفت: من مطمئنم ما از شرایط سخت عبور می‌کنیم و در همین مدت کوتاه که دولت تدبیر امید روی کار آمده می‌بینیم که تا چه اندازه عزت ایران حفظ شده است. کنترل روند افسار گسیخته تورم توسط دولت نشان دهنده زحمات دولت است و اگر بخواهیم مجددا تولید نفت ایران را به دو برابر وضعیت فعلی برسانیم به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز است.

سرمایه گذاری در راه آهن و حمل و نقل هوایی 

وی در خصوص سرمایه گذاری در حوزه راه آهن به عدد ۲۸ میلیارد دلاری اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل هوایی نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم و هرجا که بخواهیم ورود پیدا کنیم نیاز به میلیاردها سرمایه داریم اما ما می توانیم همه این کارها را بکنیم که البته نیازمند زیر ساخت های فراوان است. ثبات سیاسی و اجتماعی در ایران سبب می شود که علاقمندان به سرمایه گذاری به صورتی جدی وارد عمل شوند.

موافقت دولت با احداث ۱۰۰۰ کیلومتر آزادراه

آخوندی با اشاره به آزادراههای موجود در کشور گفت: مجموعاً  ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آزاد راه در ایران وجود دارد اما این دولت تا کنون با احداث هزار کیلومتر آزاد راه موافقت کرده که نشان دهنده اعتماد به سرمایه گذاران هست. 

وی بزرگترین پروژه تاثیرگذار توسعه شهرستان نیریز را پروژه راه آهن شیراز – گل گهر عنوان کرد و افزود: امیدواریم در اولین گشایش اعتبارات به شکلی جدی آرزوی دیرینه مردم این شهرستان که همین پروژه هست را تحقق بخشیم و ارتباط مستقیم ریلی فارس را به بندرعباس برقرار کنیم. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۶۸ کیلومتر از بزرگراه رونیز – استهبان – نی ریز را با اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد ریال افتتاح می‌کنیم، گفت: این پروژه را ادامه خواهیم داد تا دسترسی ایمن و روان به این منطقه وجود داشته باشد.

وضعیت آب‌های زیرزمینی منطقه نی‌ریز خطرناک است

وی در خصوص آب‌های منطقه نی‌ریز تاکید کرد: متاسفانه وضعیت آب‌های زیر زمینی در این منطقه بسیار خطرناک است که دولت در این بخش به دنبال نگاه‌های جدیدی است.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از شهرستان داراب

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی همچنین در بازدید از راه‌های شهرستان داراب گفت: به منظور رسیدگی و تکمیل راههای شهرستان داراب قراردادی به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان بسته شد. در بحث راه های روستایی این شهرستان نیز بهسازی و احداث ۱۰۰ کیلومتر راه مصوب شده که بخشی از آن انجام و ادامه دارد.

اظهارات آخوندی در جلسه شورای اداری استهبان

آخوندی در ادامه بازدید خود از برخی شهرستان‌های استان فارس، وارد شهرستان استهبان شد و در جلسه شورای اداری این شهرستان گفت: غایت همه کارهایی که می کنیم برای جوامع انسانی است که اگر جامعه ای نباشد و شهری وجود نداشته باشد اقدامات عمرانی نتیجه معکوس دارد. 

وی با بیان اینکه سازمان اجتماعی شهرها از موارد بسیار مهمی است که باید آن را مد نظر قرار دهیم ادامه داد: متاسفانه این موضوع طوری مدیریت شده تا کیفیت و سبک زندگی مردم در درجه دوم قرار بگیرد و این در حالی است که مردم باید در درجه اول اهمیت باشند. شهرها بیشتر از آنچه که ثروت مادری داشته باشند، ثروت اجتماعی اشان به کار می آید. این که مردم چندین هزار هکتار درخت می کارند و ارزش افزوده خلق می کنند ثروتی ارزشمند است که باید قدردان آن بود.

وی درباره دریاچه بختگان تاکید کرد: این که مردم این شهرستان موضوعاتی همچون دریاچه بختگان را مطرح می کنند، سر منشا آن همان میراث فرهنگی و تمدنی این منطقه است. در خصوص دریاچه بختگان و مشکلات پیش آمده برای آن حتماً باید اقدام کرد.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از برداشت بی رویه آب های زیرزمینی گفت: بشر همواره گرفتار افراط و تفریط بوده است؛ برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، سطح این آب ها را بسیار پائین برده که این موضوع در مورد شرق استان فارس نیز صادق است و سطح آب در این محدوده هم بسیار پایین آمده است؛ در زمان برداشت بی رویه این آب ها باید هشدار داده می شد و اقدام جمعی می کردیم. 

آخوندی با بیان اینکه در بیشتر مناطق کشور با این پدیده ها روبه رو هستیم هشدار داد و تاکید کرد: این موضوع می تواند آینده زیستی کشور را به شدت در معرض خطر قرار دهد چرا که آب چیزی نیست که بتوان آن را به راحتی خلق کرد. در مجموع به این باوریم که اقدامات اجتماعی در این بخش می تواند بهتر مثمر ثمر واقع شود.

وی با اشاره به تلاش های وزارت راه و شهرسازی و پیگیری های مستمری که در این شهرستان صورت پذیرفته گفت: امروز شاهد افتتاح ۸۵ کیلومتر بزرگراه رونیز – استهبان – نی ریز – قطرویه بودیم که تردد ایمن و روان را برای مردم شهرستان های این حوزه فراهم می سازد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که وزارت راه و شهرسازی توجه ویژه ای به توسعه حمل ونقل ریلی دارد اظهار داشت: ۲۰۰ کیلومتر از راه آهن شیراز – گل گهر که از شهرستان استهبان نیز می گذرد بین ۱۵ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم با تعاملاتی که ایران با جهان در حال برقرار است بتوانیم این پروژه و پروژه های این چنینی را تامین مالی کنیم و سرعت اجرای آنها بیشتر کنیم.

گزارش آخوندی از سفر به استان فارس: اتصال راه آهن، مترو و فرودگاه شیراز به یکدیگر/بهسازی بناهای خانه‌های مشاهیر شیراز/ چهاربانده کردن مسیر شیراز - جهرم

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی پس از افتتاح تقاطع غیرهمسطح جلیان در شهرستان استهبان در استان فارس گزارشی از سفر خود به این استان ارائه داد و گفت: استان فارس منطقه گردشگری مناسبی است و در تجارت منطقه ای هم نقش مهمی دارد از این جهت داشتن فرودگاه بین المللی نکته بسیار مهمی است.

وی به بازدید خود از بافت های تاریخی شیراز اشاره کرد و گفت: در شیراز که حضور داشتم از بافت قدیمی این شهر دیدن کردم و یک پروژه بزرگ و قدیمی در دست احداث داریم که دارای ۸۶ هزار مترمربع فضا است که در واقع یکی از بزرگترین پروژه های نوسازی بافت های تاریخی شهری در ایران است و با کمک مشاوران بین المللی به عنوان یک بنای یادگار و مهم در شیراز احداث خواهد شد.

وی با اعلام این خبر که از سراهای شیراز بازدید کرد، ادامه داد: از روند بهسازی بناهای خانه های مشاهیر شیراز از جمله آیت الله شیرازی، آیت الله محلاتی و محل شهادت آیت الله دستغیب بازدید شد.

آخوندی در ادامه از سفر به برخی از شهرستان های استان فارس اشاره کرد و گفت: پس از آن به کازرون رفتم و تا منطقه خشت را بازدید کردیم. در آنجا پروژه های مهمی در جهت چهار بانده کردن مسیر شیراز به کازرون بود که برخی از این پروژه ها افتتاح شد.

آخوندی با اشاره به بازدید از تونل محرم واقع در کازرون اظهار کرد: تونل محرم تونل مهمی است که شروع عملیات را بررسی کردیم، در منطقه خشت نیز پل خوبی ساخته شده که به منطقه شبانکاره و گناوه متصل می شود که این محور فعال شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه ارائه گزارش از سفر خود به استان فارس از حضورش در شهرستان نورآباد و رستم خبر داد و گفت: در این منطقه محور بسیار مهمی به نام قائمیه - نورآباد خوشبختانه فعال شده بود و ۲۵ کیلومتر از این محور چهاربانده می شود و امیدواریم امسال زیر بار ترافیک برود. علاوه بر این محور بابامیدان که یکی از مسیرهای پرترافیک به شمار می آید و از راه های شریانی جنوب ایران است که باید بررسی کلی برای ارتقای ظرفیت این مسیر صورت گیرد.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش از بازدید از ایستگاه راه آهن شیراز خبر داد و افزود: ایستگاه بسیار خوبی است اما متاسفانه خارج از شهر اجرا شده و فکر نمی کنم سهولت مناسبی برای مردم داشته باشد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد با مدیریت متروی شیراز جلساتی داشته باشیم و نسبت به ایجاد یک ایستگاه مشترک با مترو که بتواند سهولت بیشتری برای دسترسی به شبکه شهری شیراز داشته باشد، احداث کنیم و افزون بر آن بتوان ایستگاهی مشترکا با مترو در مرکز ترمینال فرودگاه شیراز داشته باشیم که مترو در داخل ترمینال گشوده شود.

آخوندی تاکید کرد: هماهنگ کردیم که کل شبکه مترو شیراز را با شبکه راه آهن متصل کنیم و لازم است مترو، راه آهن و فرودگاه شیراز با هم یک جا دیده شود تا کارایی بیشتری داشته باشد. در همین زمینه با مسئولان مترو در شیراز جلساتی برگزار کردیم.

وزیر راه و شهرسازی از سفر چند ساعته خود به شهرستان جهرم خبر داد و بیان کرد: در مسیر جهرم از شهرستان خفر و سپس این شهر را بازدید کردیم، ۶۰ کیلومتر از بزرگراه شیراز - جهرم در حال چهاربانده شدن است و ۱۰۰ کیلومتر هم پیش از این چهاربانده شده بود که پروژه بسیار بزرگی است. پس از آن از بیمارستان جهرم و در هلی کوپتر تمام محورهای ورودی و خروجی شهر از جمله مجموعه مسکن مهر را بازدید کردیم. امسال گشایش های بسیار خوبی در محورهای داراب به سمت فسا و بندرعباس داریم.

آخوندی با اشاره به حضورش در نی ریز گفت: در نی ریز پروزه صد در صد فنی، زیبا و بزرگ نی ریز به سمت استهبان به طول ۸۵ کیلومتر را بازدید کردیم و روی این مسیر نظارت کاملا فنی صورت گرفته است البته این مسیر باید به سمت قطرویه ادامه یابد. در ادامه از بافت تاریخی شهر نی ریز بازدید کردیم که بافت بسیار ارزشمندی است و شهردار تاکید داشت که به این بافت کمک شود و من حتماً به معاون خودم دستور خواهم داد کمک جدی به این بافت کند. 

به گفته این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی،عمده ترین پروژه مربوط به راه آهن نی ریز - استهبان - گل گهر است که قطعه ۱۰۰ کیلومتر آن ۵۰ درصد عملیات خاکی دارد که امیدوارم با بهبود فضای بین المللی هر چه سریعتر تامین مالی این پروژه را انجام دهیم که با سرعت بیشتری اجرا کنیم. /

نظر شما