شناسهٔ خبر: 6756 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان بنادر:

عقب ماندگی ایران دراستفاده ازخلیج فارس باید جبران شود

هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود مرز قابل توجه ایران با دریای خلیج فارس ولی در استفاده از این آبراه نسبت به کشورهای همسایه دچار عقب ماندگی هایی هستیم که باید جبران شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، محمد هادی حق شناس روزچهارشنبه در دومین روز از جشنواره ملی خلیج فارس در بوشهر افزود: طول ساحل خلیج فارس یکهزار و ۳۷۵ کیلومتر است که ۵۷ درصد این سواحل درجمهوری اسلامی ایران قراردارد و این ظرفیت بزرگی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: طول مرزهای خشکی و آبی کشور هشت هزار و ۵۷۴ کیلومتر است که ۲۸ درصد این مرزهای آبی در حوزه رودخانه ها و ۳۷ درصد دریایی است.

حق شناس اظهارکرد: ۳۸۴ بندر درکشور وجود دارد که این بنادر در حوزه های تجارت دریایی شامل واردات و صادرات و در دیگر حوزه های اقتصادی فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: ۲۲ درصد جمعیت کشور در هفت استان ساحلی زندگی می کنند که در صورت افزایش امکانات زیرساختی درسواحل سکونت در این مناطق افزایش و شاخص امنیت نیز ارتقا می یابد.

حق شناس با بیان این که پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی در ۱۱ بندر اصلی کشور وجود دارد گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادرایران ۲۱۰ میلیون تن است که سال گذشته ۱۴۶ میلیون تن کالا در این بنادر تخلیه و بارگیری شد.

وی اضافه کرد: در صورت لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات و واردات در بنادر کشورافزایش می یابد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: ازمجموع ۱۰۲میلیارد دلار ارزش تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی بنادر در سال گذشته ۴۸ درصد مربوط به صادرات و ۵۲ درصد مربوط به واردات غیرنفتی است.

وی درباره ورود بخش خصوصی درفعالیت های بندری بیان کرد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی فعالیت های بندری باید دراختیار بخش خصوصی باشد که معادل سرمایه گذاری هایی که این سازمان دربنادر انجام داده برای بخش خصوصی نیز مجوز صادر شده است.

حق شناس گفت: با توجه به ضعف زیرساخت های بنادر کشور، استفاده از بخش خصوصی برای تقویت این بخش ضروری است.

وی اضافه کرد: درحالی که ایران دارای کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است ولی در بخش زیرساخت های بنادر رتبه ۷۸ را در دنیا دارد که این جایگاه مناسبی نیست.

حق شناس با تاکید بر توجه به ساخت و راه اندازی کشتی های با تناژ حمل ۱۴ هزارکانتینر دربنادر بزرگ کشور گفت: پارسال ۳۰ میلیون تی ای یو کانتینر دربنادر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد که ۲.۶ میلیون تی ای یو آن سهم کشور ما بوده است.

حق شناس یادآورشد: هم اکنون سهم بنادر ایران درتخلیه و بارگیری در خلیج فارس ۱۰ درصد کل تخلیه و بارگیری کشورهای همسایه از طریق این آبراه بین المللی است.

وی گفت: ۲۹ درصد سواحل کشور، ۷۰ درصد نفت فلات قاره، ۶۷ درصد منابع گازی کشور، ۹۵ درصد صادرات نفت خام کشور در استان بوشهر وجود دارد که این بیانگر موقعیت ویژه این استان است.

جشنواره ملی خلیج فارس به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس از روز گذشته در بوشهر آغاز شده و تا فردا ادامه دارد.

نظر شما