شناسهٔ خبر: 67571 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی:

فرودگاه بيرجند در مسير توسعه/ طرح مغفولی در فرودگاه نمانده است

هادی سلامی مديرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح‌های بزرگ در فرودگاه بيرجند طی سال‌های اخير عنوان کرد که با توفيق الهی و تلاش بسيجی‌وار کارکنان هيچ پروژه مغفولی در اين فرودگاه باقی نمانده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هادی سلامی در آستانه آغاز پروژه توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند توسط وزیر راه و شهرسازی به معرفی ویژگی های خاص فرودگاه بیرجند و پروژه های اجرا شده در آن پرداخت.

سلامی که متولد سال ۱۳۵۱ و دانش آموخته کارشناسی مراقبت پرواز، کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای DBA است، از سال ۹۳ با عنوان مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی به اداره فرودگاه های طبس و بیرجند مشغول است.

وی با تاکید بر اینکه توفیق های حاصل شده در توسعه فرودگاه بیرجند نتیجه تلاش های بسیجی وار کارکنان خدوم فرودگاه است، می گوید: فرودگاه بیرجند از نظر قدمت، سومین فرودگاه کشور است که سال ۱۳۱۲ طراحی و سال ۱۳۱۵ افتتاح شد. در دهه ۲۰ از این فرودگاه برای پروازهای نظامی استفاده می شد تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی باند جدید فرودگاه ساخته شد. با توجه به بعد مسافت بیرجند تا مراکز اقتصادی و سیاسی کشور و موقعیت استراتژیک آن در قرارگرفتن در مرزهای شرقی کشور و ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی شهر بیرجند در مواردی از جمله داشتن بالاترین ضریب سوادی، جای گرفتن دومین مدرسه پس از دارالفنون در آن، رتبه نخست در کشت محصولات کشاورزی زعفران و زرشک، داشتن معادن غنی زغال سنگ، مس و طلا می توان گفت بدون فرودگاه چرخه اقتصادی استان مختل می شود.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی توضیح می دهد: در سال های اخیر به جهش ناگهانی در اختصاص بودجه و اعتبار به این فرودگاه دست یافتیم. در نتیجه توانستیم با کار تیمی پروژه های بزرگی را اجرا کنیم. از جمله ترمینال فرودگاه بازسازی شده و توسعه آن تا ۴۰۵۰ مترمربع یعنی سه برابر وضع موجود در شرف آغاز است. ترمینال سابق فرودگاه کوچک بود و گنجایش پروازهای همزمان داخلی و خارجی را نداشت و ناچار بودیم برای جداسازی از پارتیشن های متحرک استفاده کنیم.

وی می افزاید: یکی از اولین اقداماتی که در دوره مدیریت خود انجام دادم، تلاش در راستای استانداردسازی فرودگاه با اجرای طرح هایی چون تصویب طرح جامع فرودگاه در سال ۹۴ بود. این طرح جامع به نوعی نقشه راه فرودگاه در افق های ۱۴۲۰ و ۱۴۵۰ است و چشم اندازی را درباره چگونگی اجرای طرح ها و اقدامات آتی ارایه می کند.

سلامی با اشاره به اجرای پروژه هایی از جمله بهسازی برج مراقبت، احداث ساختمان یگان حفاظت و بهسازی ساختمان ایمنی زمینی، می گوید: یکی از توفیق های حاصل شده نصب سامانه کمک ناوبری VOR به جای NDB/DME بود که سال ۹۴ تکمیل و نصب شد. نصب این سامانه در افزایش ایمنی پروازهای فرودگاه موثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر سامانه های کمک ناوبری مستقر در کف فرودگاه، تعدادی سامانه در ارتفاعات تقی قنبر موجود است، می افزاید: سامانه های تقی قنبر هشت مسیر هوایی را پوشش می دهد و سال ۹۴ بهینه سازی شده است.

سلامی ضمن اشاره به تکمیل سیستم روشنایی  چراغ های باند، می گوید: طی سال های ۹۴ و ۹۵ کارشناسان و مهندسان فرودگاه بیرجند توانستند با مهندسی معکوس سیستم سوئیچینگ فرودگاه را نصب کنند که تمام امکانات سوئیچینگ خارجی را داراست.

وی همچنین به طرح هایی چون استریپ سازی و برطرف کردن موانع و تکمیل شیب استاندارد لبه های باند اشاره می کند و می افزاید: اکنون باند فرودگاه بیرجند دارای ضریب ایمنی کامل است و شرایط لازم را برای پذیرش همه نوع هواپیما دارد. احداث بلوار ورودی فرودگاه، نصب ۵۰ دوربین امنیتی، احداث اتاق مانیتورینگ، محوطه سازی، تکمیل پارکینگ مسافران و حجاج و نیز ساخت نمازخانه محوطه فرودگاه از دیگر طرح های اجرایی بوده است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی به استفاده بهینه از امکانات فرودگاه قدیم بیرجند نیز اشاره می کند و می گوید: برای افزایش درآمدهای غیرهوانوردی فرودگاه، از ترمینال قدیم به عنوان سالن چند منظوره استفاده می‌شود. همچنین از ساختمان پلیس فرودگاه قدیم به عنوان هنرستان هوانوردی و از ساختمان ایمنی زمینی نیز به عنوان آموزشگاه خلبانی بهره برداری می‌شود.

وی مهمترین پروژه انجام شده در دوران مدیریت خود را دریافت سند کامل مالکیت ۷۶۰ هکتار از اراضی فرودگاه بیرجند و ۶۸۰ هکتار اراضی فرودگاه طبس عنوان می کند.

سلامی با اذعان بر کمبود نیروی انسانی موجود در فرودگاه بیرجند می گوید: این فرودگاه به دلیل قرارگرفتن در منطقه کم برخوردار فاقد مشوق های لازم برای ماندگاری نیروی انسانی است. فرودگاه بیرجند در اجرای طرح چند پیشگی پیشگام بوده و نیروی انسانی آن اغلب موظف به انجام مسوولیت های متعدد هستند.

وی همچنین با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی پروازهای فرودگاه بیرجند در سال ۹۷ می افزاید: دلیل اصلی این مشکل کمبود ناوگان شرکت های هواپیمایی و رغبت کم شرکت ها به برقراری پرواز در مسیرهای کم تردد است. اکنون از فرودگاه بیرجند در مسیرهای مهرآباد و مشهد پرواز داریم و به زودی شاهد بازگشت پروازهای مسیرهای عتبات عالیات و زاهدان خواهیم بود.

سلامی همچنین با تاکید بر موقعیت استراتژیک فرودگاه طبس می گوید: از جمله اقدامات انجام شده در این فرودگاه می توان به بازسازی سایت های کمک ناوبری، ایجاد راه دسترسی به سایت ها، بهسازی ابنیه، تکمیل فیبر نوری و طراحی برج مراقبت اشاره کرد.